nonick napísal:Podla mojho nazoru je dotovanie leteckej dopravy realna moznost, ako mat rychle spojenie BA-KE.
Ak vychadzam z tychto cisel (https://www.dailymail.co.uk/travel/trav ... ights.html), let dlhy 420 km, A320, celkove naklady na jedneho pasaziera vratane nakladov na posadku a lietadlo su okolo 55€. Bez biznis triedy by sa tam zmestilo o 26 pasazierov viac, teda naklady na pasaziera by klesli na 47€, dalej naklady na posadku a letiskove poplatky su u nas pravdepodobne nizsie atd...
Ak pocitame s nakladmi povedzme 45€, pri letenke za 25€ (co je konkurencna cena oproti vlaku), by stat dotoval jednu cestu pasaziera 20€. Pri kapacite lietadla 180 ludi, osmich letoch denne (styri jednym smerom), to vychadza na 10 milionov rocne. Teda za cenu rekonstrukcie jedneho useku trate alebo vystavby jedneho stredne tazkeho useku dialnice, ktory sam o sebe nic neriesi, by sme mali zabezpecene rychle spojenie BA-KE na 20-30 rokov. Podla mna dost dobry dovod, aby sa o tom minimalne diskutovalo.
Nevyhody su mala kapacita lietadiel, ale pri velkom zaujme ludi sa moze vacsia frekvencia letov zadotovat nizsimi dotaciami, az kym by nevznikla rovnovaha medzi ponukou a dopytom. A po druhe poloha letisk, ale zase pokial clovek nema ciel cesty v centre, dostat sa tam taxikom moze byt z letiska rychlejsie ako z centra. Kazdopadne toto by sa dalo riesit nejakou rychlodrahou do centra za zlomok penazi oproti modernizacii celeho zeleznicneho koridoru.
Už teraz je dotovaná letecká doprava. Letisko v BA (v KE netuším) je celé roky v strate, t.j. cena nezodpovedá nákladom. Na tak krátku vzdialenosť nedokáže letecká doprava konkurovať cestej a železničnej.