rl napísal:StVO napísal:[*]Prednosť v jazde – ďalší návrat pred rok 1976 (t.j. zosúladenie so zbytkom sveta). Značka Križovatka s prednosťou v jazde (trojuholníková) je platná jednorazovo v danej križovatke. Značka Hlavná cesta platí pre cestu ako takú a vyznačuje jej začiatok alebo priebeh – teda ak raz uvidím značku Hlavná cesta, tak mám prednosť až dokým výslovne nenatrafím na značku Koniec hlavnej cesty, Daj prednosť v jazde alebo na stopku. Neriešim, či niečo je alebo nie je križovatka alebo či niekde platí alebo neplatí prednosť sprava, keď nevidím žiadnu značku (som na hlavnej ceste, tak neplatí).[/*]
A čo teda kruháče? Zmiznú Hlavné cesty zvnútra a ostanú len príkazové značky a Daj prednosť vjazde na príjazdoch?
To už upravila novela zákona, čo bude účinná od 1.4., nasledovne:
§ 20 (5) Ak je kruhový objazd označený dopravnou značkou „Kruhový objazd“ spolu s dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde!“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde!“, vodič v kruhovom objazde má prednosť.
Z tohto vyplýva, že ak je jeden vjazd do kruháču vyznačený tak, že máš dať prednosť, musia tak byť označené všetky. A teda sú možné len dve konfigurácie: buď má celý objazd prednosť a všetci, čo vchádzajú, musia prednosť dať alebo naopak, všetci čo vchádzajú, majú prednosť a potom na samotnom objazde musia na každom vjazde dávať prednosť (zmysel tej druhej konfigurácie mi ale uniká). V obidvoch prípadoch vypadávajú značky Hlavná cesta. Takto to žiada Viedenský dohovor.
rl napísal:A v tomto ohľade by ma možno zaujímali, aké zásady budú platiť v kruháčoch čo sa týka informačných (smerových) značiek. Jeden nemenovaný dopravný inžinier v Košiciach na Moldavskej navrhol značenie tak, že označuje zásadne len výjazd z kruháča (na portáloch). Ostatné pruhy majú len rozsypané písmenká na vozovke (KE, RV, SNV, MI, PO).
Výjazd do centraVýjazd na Alejovú ulicu, smer Michalovce, Miskolc - tu stojí za zmienku, že na portálovej značke sú len dva ciele, ale na ceste ešte porozsypovali písmenká PO pre tretí cieľ.
Už aj keď si odmyslím, že vôbec netuší, ako sa používajú napríklad rôzne tvary šípok, či čísla ciest (to naozaj z kruháča odbočujem na smer Michalovce hneď na R4ku?!), príde mi ako totálna úchylnosť a doslova pasca pre cudzincov čmárať na asfalt nejaké nezmyselné písmenká miesto jednoznačných portálových značiek (ktoré v kruháči pôvodne samozrejme boli pre všetky pruhy). Jeho aj dotyčného majora, ktorý to schválil, by mali poslať na stáž do Poľska, nech si na cestu čmárajú skratky ich okresov
Veľmi rýchlo by ich odtiaľ asi hnali preč.
Súhlasím, že je to úplne príšerné, toľko chýb pohromade sa len tak nevidí. Musím ale upozorniť, že norma STN 018020 už dva roky výslovne v článku 6.3.3.2 hovorí (tretia veta): "Označenia okresov používané na evidenčných číslach vozidiel sa z dôvodu nedostatočnej zrozumiteľnosti na dopravných značkách nepoužívajú."
K tomu ale dodám, že sú frajeri, ktorí toto ustanovenie dokážu obísť tým, že urobia ešte väčšiu kravinu - napr. skratka RAJ. Holt, fantázia blbca je proste nekonečná, to sa nedá pokryť predpismi.
rl napísal:No a samozrejme pri kritike príde odpoveď, že je to takto dobré, lebo žandár z kraja na to dal štempel...
Tak to, že na to dal nejaký žandár štempel, neznamená, že je to dobré. Chcem tým povedať, že takáto odpoveď nie je vecný argument, len konštatovanie, že v procese bola splnená akási formalita. Problém je skôr v inom - ak im neobúchaš o hlavu, že je to v rozpore s legislatívou alebo normami, tak sa s tebou proste nebudú baviť. Že je niečo v rozpore so zdravým rozumom, neúčelné, nebezpečné atď., to nikoho zaujímať nebude.
rl napísal:je/bude toto nejako regulované, alebo to zostáva len na zdravom rozume inžiniera a majora?
Nuž, na zdravom rozume inžiniera a majora to zostať rozhodne nemôže, na to existuje emprický dôkaz zvaný Slovensko. Predpisy sa pripravujú, ale nečakaj, že to bude v dohľadnej dobe.