Nuž tak to, že bratislavské parciálky nie sú na značkách neznamená, že ich nemusia mať, iba to, že sa tu veselo porušuje zákon, a to minimálne odvtedy, čo začali jazdiť trolejbusy na Dlhé diely. V minulosti sa zákon porušoval na sedláka, v novšej histórii už kultivovanejšie na základe pokriveného výkladu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.
Ten hovorí, že sa nevzťahuje na dráhové vozidlá, ktoré sú používané v cestnej premávke, čo je samo osebe v poriadku, avšak spomínaná pokrivená interpretácia ide ďalej a hovorí, že ak je raz niečo schválené ako dráhové vozidlo, tak to môže
kedykoľvek a kamkoľvek na cesty aj bez toho, aby bolo schválené ako cestné vozidlo. Takýto výklad by ale znamenal, že keď sa vyberiem trebárs do zvolenského depa, požičiam si odtiaľ prvú bardotku, ktorú nájdem, naložím ju na kamión, odveziem k zámku, vyklopím ju na cestu a budem sa na nej preháňať hore-dolu po masaryčke, čím z tej cesty spravím tankodrom, tak mi nikto nič nemôže, lebo veď predsa je to schválené dráhové vozidlo, tak s ním môžem na cestu, kam sa mi len zaľúbi...
Zaiste každý uzná, že také niečo je evidentná blbosť, ale potom je logicky onen výklad nesprávny ("dôkaz sporom"). Korektný a logicky konzistentný výklad je ten, že
dráhové vozidlo môže na cestu bez schválenia ako cestné vozidlo len do momentu, kým v tej cestnej premávke jazdí po dráhe, pre ktorú je schválené. Napokon, logická otázka znie, že na základe čoho si ten parciálny trolejbus jazdí po ceste mimo dráhy, keď technický preukaz dráhového vozidla hovorí len o schválení na používanie na konkrétnej dráhe? Z toho teda vyplýva, že bratislavské 30 TrDG jazdia bez značiek legálne len vtedy, kým idú na paličky. Akonáhle idú autonómne, nie sú na dráhe a teda potrebujú schválenie ako cestné vozidlo a teda musia mať značky.
Inými slovami, je to hybrid cestného a dráhového vozidla a tak potrebuje aj dráhové aj cestné papiere - ak má len jedny z nich, tak môže byť používaný iba spôsobom, na ktorý má techničák.
Miro napísal:Zrejme to závisí od toho, ako ten bus schvália úrady. V Prahe ich chceli pokiaľ viem mať evidované ako autobusy, ale neuspeli, takže majú od r. 2017 zase trolejbusy, aj keď majú len 1 km trolejového vedenia, takže vozidlo jazdí väčšinu trasy ako elektrobus.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Trolejbus ... Praze#Druhý_trolejbusový_systém_(od_2017).
Tá Praha je pekná absurdita, lebo v danom prípade ide o čistý elektrobus, ktorý sa okrem obratiska vie nabíjať aj na nejakom krátkom úseku trolejbusového vedenia, ale väčšinu trasy ide mimo dráhy. Hlavne však, ak by si ten autobus rozobral na šrófiky, tak by si zistil, že ani v čase, keď má paličky hore, nefunguje ako trolejbus, ide stále na baterky a paličky slúžia len na nabíjanie. Avšak výrobca zanovito trvá na tom, že je to trolejbus, dal na to urobiť dráhové papiere a nechce to nechať schváliť ako cestné vozidlo. A úrady ho v tom ešte podporujú.
Miro napísal:Ako hovorím, rozlišovanie trolejbusov a autobusov je pozostatkom z doby, keď trolejbusy boli naozaj odkázané len na trolejovú dráhu. Podľa mňa nastal čas toto rozlišovanie opustiť, pretože existuje mnoho busov, ktoré sú prechodom medzi oboma typmi vozidiel.
Samozrejme, vo vyhláške sa na trolejbus hľadí ako na autobus, veď sa aj zrušil samostatný symbol trolejbusu. Jediná špecifická výnimka (resp. dvojica rovnakých výnimiek), je práve to, že pre trolejbus - rovnako ako pre električku - neplatia značky prikazujúce/zakazujúce smer jazdy a zákazujúce vjazd. Pravdaže, správne to mali byť dráhové vozidlá (jazdiace po dráhe) - lebo pre tie platí, že kade idú a ktorým smerom, je dané tou dráhou a keď ju raz niekto vybudoval, tak asi preto, že je žiaduce, aby tade tie vozidlá jazdili..
Miro napísal:Ja som chodil do autoškoly tak dávno, že si pamätám, že tá prvá značka zákazu vjazdu (červená s bielym pruhom) sa nazývala "Zákaz vjazdu do jednosmernej ulice" a tá druhá sa nazývala "Zákaz vjazdu všetkým vozidlám". Asi pred 45 rokmi sa to zmenilo na dnešné pomenovanie, nechápem prečo.
Tak aspoň vieme, kedy si chodil do autoškoly
lebo takýto názov (vtedy "význam") tá značka mala, ako tu teraz kukám do papierov, do roku 1966... A tá druhá bola vždy "v oboch smeroch". Dôvod zmeny je zrejmý - zjednotenie s medzinárodnými zmluvami (vtedy Ženeva 1949, neskôr Viedeň 1968). Ono medzi oboma značkami by vo význame mal byť ten rozdiel, že prvá hovorí, že je niekam zakázaný vjazd, kým druhá je výslovne hovorí "
closed to all vehicles", teda že ide o cestu úplne uzatvorenú. Teda biely kruh s červeným lemom okrem samotného zákazu vjazdu hovorí, že sa tam nedostaneš ani odnikadiaľ inokadiaľ, kým červený kruh na túto tému nehovorí nič (čiže možno áno, možno nie - možno je to jednosmerka, možno nie).