Stránka 113 z 254

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2020 23:09
od expwy

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 07:04
od expwy
Nová Vyhláška č. 30/2020 Z.z. o dopravnom značení je už zverejnená na Slov-Lexe:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 0/20200401
tu pdf verzia:
https://www.slov-lex.sk/static/pdf/2020 ... 200401.pdf

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 08:01
od Miro
Nepáči sa mi, že sa stále vyčleňujú trolejbusy - napr. v ustanovení, že značky o prikázanom smere a zákaze vjazdu neplatia pre trolejbus. Dnes už existuje toľko modifikácií, že často nie je možné jednoznačne určiť, či je to trolejbus, autobus, alebo niečo medzi tým. Ak pôjde trolejbus na alternatívny naftový pohon, alebo na batérie, je to stále trolejbus a neplatí pre neho zákaz vjazdu, alebo je to už autobus? Naopak elektrobus môže byť dobíjaný z troleja (niektoré aj počas jazdy), je to potom už trolejbus? Alebo sa to rozlišuje podľa toho, či má tabuľku s EČV?

Pritom medzi symbolmi je jeden spoločný pre trolejbus aj autobus. A tak by to malo byť - ak to ide po ceste, je to autobus, ak to ide po koľajniciach, je to električka. Bodka.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 08:11
od Miro
Podľa značky 342 majú všetky vozidlá na diaľnici MPR 130 km/h? Aj nákladné?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 08:17
od Miro
Ďalšia zaujímavosť - vo vyhláške je symbol kladiviek pre pracovné dni, ale v príklade dodatkovej tabuľky č.505 je text "Pracovné dni". Trochu schizofrénia.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 08:22
od Miro
A ďalej - značka "jednosmerná cesta" (modrá) umožňuje cyklistom jazdiť aj v protismere, ale značka č.230 "zákaz vjazdu" im neumožňuje do jednosmerky v protismere vojsť.

Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 09:43
od KN.SK
... a tam i:
Rozdiel medzi diaľnicou a rýchlostnou cestou ostáva aj naďalej zachovaný. Diaľnice majú iné technické parametre ako rýchlostné cesty. Na diaľniciach nájdete širšie jazdné a najmä odstavné pruhy. Navyše, na diaľniciach sú zákruty s menšími polomermi a miernejšie stúpania.
:roll: 1265

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 09:57
od Miro
Novinári (aj mnohí iní ľudia) si mýlia polomer a zakrivenie.

Ale keď si tento výrok opravíme, opýtam sa - nebolo by lepšie mať to tak, ako to majú Maďari a Česi - rýchlostná cesta (modrá tabuľa s autíčkom) limit 110 km/h s tým, že dopravnou značkou môže byť určená iná MPR?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 10:13
od devil
npr. na R1 (R22,5) su aj znacky s obmedzenim tam kde su ostrejsie zakruty. ale bezne je 130-ka v poriadku aj tam. nove RC su uz stavane na R24,5.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 10:40
od Miro
Ona taká M85 a M86 v Maďarsku je tiež luxusne postavená, ale je to rýchlostná cesta a teda podľa maďarských predpisov max. 110 km/h, čo je dosť otrava.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 11:58
od 4lien
No a tym si si aj odpovedal na predchadzajucu otazku - nie, nebolo by to takto lepsie. Je pravda, ze na rovnom useku by MPR mohla byt upravena smerom hore, ale budme realisti - tato moznost by sa vyuzila odhadom 0 krat. Radsej teda pekne nechajme permisivne pravidla s obmedzeniami na kritickych usekoch.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 12:57
od expwy
Miro napísal:Nepáči sa mi, že sa stále vyčleňujú trolejbusy - napr. v ustanovení, že značky o prikázanom smere a zákaze vjazdu neplatia pre trolejbus. Dnes už existuje toľko modifikácií, že často nie je možné jednoznačne určiť, či je to trolejbus, autobus, alebo niečo medzi tým. Ak pôjde trolejbus na alternatívny naftový pohon, alebo na batérie, je to stále trolejbus a neplatí pre neho zákaz vjazdu, alebo je to už autobus? Naopak elektrobus môže byť dobíjaný z troleja (niektoré aj počas jazdy), je to potom už trolejbus? Alebo sa to rozlišuje podľa toho, či má tabuľku s EČV?

Pritom medzi symbolmi je jeden spoločný pre trolejbus aj autobus. A tak by to malo byť - ak to ide po ceste, je to autobus, ak to ide po koľajniciach, je to električka. Bodka.

Tu ide o 2 rozdielne veci:
1. vymedziť okruh dráhových vozidiel t.j. tie vozidlá, ktoré majú jasne danú trasu dráhou, či už koľajnice alebo troleje. Tam logicky značky o prikázanom smere a zákaze vjazdu neplatia pre dráhové vozidlá - v tomto prípade električku a trolejbus - v pôvodnom návrhu bolo ustanovenie, že tie značky neplatia pre dráhové vozidlá, lebo by sa to malo vzťahovať aj na obslužné vozidlá dopravného podniku resp. iné koľajové vozidlá napr. vlak, tram-train alebo čokoľvek čo jazdí po koľajniciach alebo pomocou trolejov. Po MPK to bolo upravené tak ako to tam je - električku a trolejbus.
2. vymedziť okruh dopravných prostriedkov teda autobus a trolejbus, ktoré sú vozidlami určenými na prepravu viac ako 8 osôb idúce po ceste, na ktoré sa vzťahujú rovnaké predpisy ako pre autobusy.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 13:02
od Hank
Miro:

- trolejbus je drahove vozidlo, rovnako ako elektricka. Ak nejdu po drahe (trolejovom vedeni), tak v danom momente nie su drahovym vozidlom (trolejbusom). Vynimku maju preto, aby sa nemuseli vsade davat formalne dodatkove tabulky "okrem trolejbusov/elektriciek"; ked niekto niekde postavil kolajnice/troleje, tak asi chce, aby tamad elektricky/trolejbusy chodili a znackami sa reguluje len pohyb inych vozidiel

- su to vseob. informacie na hranicnom priechode, pricom ta tabula je urcena pre "amaterov"; profesionalni vodici vedia dobre, ake pravidla v akej krajine platia, pre tych hranicna tabula nie je urcena

- kladivka su vyslovene len parkovaci symbol; ak sa chce v prac. dnoch regulovat nieco ine (napr. rychlost), tak sa pouzije slovne vyjadrenie, ktore je pri jazde citatelnejsie ako symbol (ktory zas postacuje v statickej doprave)

- jednosmerna cesta neumoznuje sama osebe jazdit cyklistom v protismere, to mas odkial? Len s dodatkovou tabulkou, rovnako ako len dodatkovou tabulkou mozes povolit ich jazdu v protismere

- pretoze Cesi, Madari, Poliaci to maju zle, uz sme to tu vysvetlovali

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 13:04
od expwy
Miro napísal:Podľa značky 342 majú všetky vozidlá na diaľnici MPR 130 km/h? Aj nákladné?

Na značke sa uvádzajú len všeobecné dovolené rýchlosti. Vodiči nákladných vozidiel túto informáciu nepotrebujú, lebo sú profesionáli a musia ju poznať - sú totiž povinní si dopredu naštudovať predpisy v oblasti nákladnej dopravy danej krajiny do ktorej idú.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 13:52
od Miro
Ďakujem za reakcie.

Ešte mi napadá - keď pôjde autobus ako náhradná doprava za trolejbus, prípadne električku, platia preň tiež tie výnimky?

K tej jednosmerke: ospravedlňujem sa, zle som čítal popis k značke 514 - čítal som to až od druhého riadku. Už je mi to jasné. Ale aj tak tam nevidím, že by sa značka 514 mohla použiť aj pod značkou 230, aby bolo možné na bicykli do tej jednosmerky vojsť v protismere.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 13:59
od Miro
Ozaj, ako to tak pozerám, pruhové značky majú byť po novom biele s čiernymi šípkami modré s bielymi šípkami majú byť značky o jazde po krajnici. Trochu nezvyklé, to je podľa nemeckého vzoru?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 14:11
od Hank
Autobus nie je drahove vozidlo, takze sa nanho vynimka nevztahuje.

Pod zakaz vjazdu sa bude davat "okrem (symbol bicykla)".

Ano, je to vysvetlene v dov. sprave:
Farebnosť pruhových značiek sa mení z modrobielej na bieločiernu, keďže farebný podklad znamená reguláciu, pričom však pruhové značky len reflektujú vodorovné značenie, príp. dopravné zariadenia, t. j. slúžia na lepšiu orientáciu vodiča, aby vedel v dostatočnom predstihu, čo má očakávať na ceste.

A znacky o jazde po krajnici su prave preto modrobiele - pretoze znamenaju regulaciu.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 15:10
od Miro
Aha, takže ak dopravný podnik pošle na trolejbusovú linku autobus (bežná situácia napr. v Žiline), môže sa stať, že nebude smieť ísť po svojej trase, ak tam bude také miesto, kde by musel porušiť niektorú zo značiek, z ktorých má trolejbus výnimku. Neviem, či takáto situácia reálne existuje, len sa mi zdá byť rozlišovanie, či má autobus tykadlá (a ešte či ich nemá zložené), keď z hľadiska premávky je to rovnaké vozidlo.

Napríklad tu https://goo.gl/maps/nZ2psvf5VT5j4dmX7 ak by tam nebola tá dodatková tabuľka, tak trolejbus by tam mohol ísť, ale autobus idúci na tej istej linke nie.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 16:56
od expwy
Nedáš-li přednost vlaku, zemřeš.
https://zdopravy.cz/nedas-li-prednost-v ... O-9-_DfOu4

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:40
od StVO
Miro napísal:Nepáči sa mi, že sa stále vyčleňujú trolejbusy - napr. v ustanovení, že značky o prikázanom smere a zákaze vjazdu neplatia pre trolejbus. Dnes už existuje toľko modifikácií, že často nie je možné jednoznačne určiť, či je to trolejbus, autobus, alebo niečo medzi tým. Ak pôjde trolejbus na alternatívny naftový pohon, alebo na batérie, je to stále trolejbus a neplatí pre neho zákaz vjazdu, alebo je to už autobus? Naopak elektrobus môže byť dobíjaný z troleja (niektoré aj počas jazdy), je to potom už trolejbus? Alebo sa to rozlišuje podľa toho, či má tabuľku s EČV?

Pritom medzi symbolmi je jeden spoločný pre trolejbus aj autobus. A tak by to malo byť - ak to ide po ceste, je to autobus, ak to ide po koľajniciach, je to električka. Bodka.

Pôvodne tam bolo napísané, že uvedené značky neplatia pre dráhové vozidlá. Čo dáva zmysel, pretože ako sa píše o pár príspevkov nižšie, ak je niekde dráha, tak je evidentné, že je žiaduce, aby po tej dráhe vozidlá jazdili a načo zbytočne všade vešať mraky dodatkových tabuliek. Akurát, že policajti nevedia stále pochopiť, čo je to dráhové vozidlo a tak to nahradili tamtou podivnou formuláciou, ktorá je navyše fakticky chybná, lebo sa nevzťahuje trebárs na technologické vozidlá dopravného podniku (nie sú to električky ani trolejbusy). Inak samozrejme celé ustanovenie je myslené primárne na električky (koľajové vozidlá), trolejbusy sú tu len sekundárne. Výhodou električky je, že môže bezpečne jazdiť aj trebárs v pešej zóne, lebo pre chodcov je celkom jasne vymedzené miesto, kde sa pohybuje.

Miro napísal:Podľa značky 342 majú všetky vozidlá na diaľnici MPR 130 km/h? Aj nákladné?

Predovšetkým táto značka nič nereguluje, ide len o všeobecnú informáciu a cca v tejto forme sa aj tak dodnes nachádza na veľkej časti hraničných priechodov. Keby sa tam mali uvádzať všetky možné odchýlky a varianty, tak dospejeme k neprehľadnému bordelu a la Poľsko: https://www.google.sk/maps/@49.5081626, ... 312!8i6656. Lebo máme náklaďáky, autobusy, osobáky s prívesom, máme nešťastnú diaľnicu v obci atď. Vodič je aj tak povinný poznať miestne limity štátu, kam ide, táto značka tam nie je na to, aby ho to naučila, je to len pripomienka a je určená tým, ktorí nie sú nijako zvlášť špecifickí. Márne sa zamýšľam nad tým, že kde okrem ČS+Maďarsko+Poľsko sa vyznačujú na uvítacej tabuli osobitné limity pre náklaďáky či autobusy... To skôr sú krajiny, ktoré sa neunúvajú mať vôbec žiadnu uvítačku.

Mimochodom, obmedzenia rýchlosti pre náklaďáky sú dneska aj tak nadbytočné - aj keby na diaľnici mohli 130, tak nemôžu, pretože nesmú prekročiť konštrukčnú rýchlosť, navyše všetky majú obmedzovače rýchlosti a staré haraburdy nedajú ani tých 90.

Miro napísal:Ďalšia zaujímavosť - vo vyhláške je symbol kladiviek pre pracovné dni, ale v príklade dodatkovej tabuľky č.505 je text "Pracovné dni". Trochu schizofrénia.

Kladivá sú parkovací symbol, ako výslovne vyhláška uvádza. Pre inú ako statickú dopravu je to dosť nevhodné. Keby záležalo na mne, tak by som tieto symboly vyhodil úplne, lebo je to významovo nejednoznačný symbol - vo väčšine Európy zahŕňa aj sobotu.

Miro napísal:K tej jednosmerke: ospravedlňujem sa, zle som čítal popis k značke 514 - čítal som to až od druhého riadku. Už je mi to jasné. Ale aj tak tam nevidím, že by sa značka 514 mohla použiť aj pod značkou 230, aby bolo možné na bicykli do tej jednosmerky vojsť v protismere.

So značkou Zákaz vjazdu sa použije 507 Neplatí pre. Dôvodom je jednoznačnosť - značka Jednosmerná cesta nezakazuje vjazd, iba prikazuje smer, no a dodatková tabuľka 514 (obojsmerná jazda cyklistov) hovorí, že pre cyklistov je prípustný aj opačný smer. Naopak značka Zákaz vjazdu (ktorá mimochodom vôbec netvrdí, že ide o jednosmerku, a ani nikdy netvrdila, na to pozor!) zakazuje už samotný vjazd a tak potrebujú cyklisti výnimku zo zákazu vjazdu, nie zo smeru - preto dodatková tabuľka 507 (okrem cyklistov). Tabuľka 514 by im totiž síce dovolila oba smery - aj to bez efektu, lebo tie sú dovolené aj bez tej tabuľky - ale bolo by im to málo platné, lebo by tam aj tak nemohli vojsť...

Miro napísal:Aha, takže ak dopravný podnik pošle na trolejbusovú linku autobus (bežná situácia napr. v Žiline), môže sa stať, že nebude smieť ísť po svojej trase, ak tam bude také miesto, kde by musel porušiť niektorú zo značiek, z ktorých má trolejbus výnimku. Neviem, či takáto situácia reálne existuje, len sa mi zdá byť rozlišovanie, či má autobus tykadlá (a ešte či ich nemá zložené), keď z hľadiska premávky je to rovnaké vozidlo.

Napríklad tu https://goo.gl/maps/nZ2psvf5VT5j4dmX7 ak by tam nebola tá dodatková tabuľka, tak trolejbus by tam mohol ísť, ale autobus idúci na tej istej linke nie.

Tak MHD Žilina je viac paródia ako MHD :D Púšťať pravidelne autobusy namiesto trolejbusov je s prepáčením zvrhlosť. Každopádne, ak sa tak deje a mali by tam takýto úsek, museli by tam dať aj dodatkovú tabuľku. Zmysel toho ustanovenia je však v tom, aby sa tá dodatková tabuľka nemusela dávať všade.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:51
od StVO
Mimochodom, parciálny trolejbus je dráhovým vozidlom len vtedy, keď sa pohybuje po dráhe (na paličky). V momente, keď ide na baterky, nemá postavenie dráhového vozidla. Napokon veď preto musia mať tieto trolejbusy ešpézetky. Aj preto je tá zmena formulácie nešťastná, lebo parciálny trolejbus zostáva trolejbusom aj keď ide na baterky niekde úplne mimo trolejbusovej dráhy.

Vo vyhláške je viac takýchto kiksov, ktoré tam narobili odborní garanti. Lenže mohlo ich tam byť mnoho krát viac, keby si presadili všetky svoje nápady - takže vo výsledku to beriem ako nutné zlo, ktoré sa nedalo celkom eliminovať.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:54
od StVO
Rio13.zm napísal:Ta česká vymyselnost už nakazila aj chudákov nemcov.

Vieš, ono takýchto ľudí, čo neznalosť kompenzujú aktivitou je všade dosť, rozdiel je len v tom, nakoľko sa im darí so svojimi často bizarnými nápadmi preraziť. Napríklad zvlášť v tom Česku majú priam raj, na Slovensku je to o čosi lepšie, ale žiadna sláva. No a musím povedať, že v Nemecku už dávnejšie rôzne nadšenecké spolky prišli na to, ako trollovať legislatívne procesy (a netýka sa to zďaleka len dopravy), takže pokiaľ je minister, resp. jeho aparát slabý, tak im niektoré veci aj prejdú (obzvlášť keď šéf strany, čo nominovala ministra, má tiež podobné sklony). Pre úplnosť dodám, že občas prinesú aj dobré idey. Ale naozaj len občas.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:56
od Vlados
StVO napísal:Vo vyhláške je viac takýchto kiksov, ktoré tam narobili odborní garanti. Lenže mohlo ich tam byť mnoho krát viac, keby si presadili všetky svoje nápady - takže vo výsledku to beriem ako nutné zlo, ktoré sa nedalo celkom eliminovať.

Lepší vrabec v hrsti...

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:56
od StVO
Vlados napísal:na tej ceste chýba new jersey zvodidlo a odstavný pruh ;)

:D Som si istý, že poniektorí by ich tam aj bez váhania dali, ale v tomto ich držia za vaja technické smernice. Ktoré v Nemecku na rozdiel od legislatívy nie je až také jednoduché ovplyvniť lobingom, lebo ľudia, čo o nich rozhodujú, sú také svine, že na všetky návrhy zmien či pripomienky k zmenám žiadajú argumenty, dáta, výskum, analýzy... No proste hrôza, slušného aktivistu aby z takých zbytočných nezmyslov porazilo.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2020 18:58
od StVO
Vlados napísal:Lepší vrabec v hrsti...

Tak veru.