Stránka 2 z 4

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 22. Jan 2021 19:07
od Vceliak
metelesku.blesku napísal:Nemeckí vedci zistili, že ...? No, že sa im emisie v meste (myslím, že to bol Stuttgart) prakticky nezmenili aj pri skoro nulovej premávke.

Samozrejme. Nechce sa mi hľadať, len si to takto pamätám: Osobná doprava spôsobuje len asi 12% emisii v Nemeckých mestách. Polovičku tvoria elektrárne, nákladná doprava cca 22%, zbytok ide na individuálne vykurovanie.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 22. Jan 2021 19:46
od Pacho
metelesku.blesku napísal:
Pacho napísal:len niekoľko postrehov všeobecne . Lístok KE-BA cca 20€. s autom pri trocha úspornej jazde sa to dá spaviť.

Nuž, pred cestou vlakom si ten vlak nemusíš kupovať. Pri aute to až tak moc neplatí, že? :)

Pacho napísal:Pred koronou sa spravil veľký " hon" na dízle a dopadlo to tak, že celoeurópsky sa v podstate ešte zýšila zaťaženosť prírody emisiami, hlavne pre vyššiu spotrebu benzínu a zvyšujúceho sa predaja SUV s benzínom s enormnou spotrebou. Dokonca kdesi som čítal, že v extrémne znečistenom ovzduší, nové dízle pracujú vlastne ako čistička ovzdušia :-)


Pred koronou sa spravil veľký hon na dízle. No a počas jarného tvrdého lockdownu Nemeckí vedci zistili, že ...? No, že sa im emisie v meste (myslím, že to bol Stuttgart) prakticky nezmenili aj pri skoro nulovej premávke. Toľko k tej "papierovej" čističke ovzdušia. Nevyhlasovali to náhodou marketéri VW? :lol:


metalublesku , máš pravdu, treba rátať poistku, dialničnu znamku, ... v konečnom dôsledku, napr. keď idem na lietadlo a ma mi auto parkovať 1-2 tyždne na parkovisku, to tiež nie je zadarmo.....ale keď už to auto mám tak je to na úvahu auto/vlak, alebo keď máš služobné auto, tak vtedy to neriešiš. V dnešnej dobe pre cestu autom je + ochrana pred covid ale to sme už OT

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 22. Jan 2021 20:00
od Peter_CA
Vceliak napísal:
Pacho napísal:veľký " hon" na dízle a dopadlo to tak,

A dopadlo to tak, že z "benzínov" sa de fakto stávajú "škaredé dízle"? turbo, vysoké kompresné tlaky, len to ide na benzín a nie naftu!

A s tým spojené mňamky ako emisie NOx a podobne.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2021 10:15
od metelesku.blesku
A preto treba kupovať hybridy. Tie normálne. Nie tie so zástrčkou.
Kombinácia atmosférického benzínu s elektromotorom a baterkou iba o niečo väčšou, ako je tá v dízloch určená na štartovanie.
Emisie CO2 nízke, NOx skoro žiadne, spotreba ako pri dízloch, vjazd do "zelených" miest povolený.
Probľém soľvd. :)

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2021 10:29
od Pacho
podľa popisu, asi jedine tomu zodpovedá Toyota?. Jediný problém je, že na ňu nedostaneš dotáciu. Riadny ojeb sú zasa zástrčkové hybridy, na ne dostaneš dotáciu a podľa štatistiky približne len 20% majiteľov využíva dobýjanie autá, a veselo so jazdia len tak, samozrejme s vyššou spotrebou, lebo samotný hybrid je omnoho ťažšší ako klasika, takže emisia zasa mimo hru.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2021 11:40
od metelesku.blesku
Tak keď už niekto vymyslel to koleso, bohvie prečo iní vymýšľajú sprostosti s plug-in a nekopírujú už raz vymyslené. Jedine Honda sa ako-tak snaží s normálnymi hybridmi, čo je vcelku smutné konštatovanie.
Inak, normálny hybrid problém s váhou nemá. Na rozdiel od plug-inu, ktorý je použiteľný iba pre majiteľov domov.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 12:38
od Vceliak
Všetky tie baterkové autá, pluginy, a iné kraviny sú len medzikroky k autám na vodík. Ešte nikto nevymyslel kamión na baterku, alebo nabíjačku, ale na vodík to už dáva zmysel.
Vodík vieme vyrábať zo solaru a aj z vrtuľky a je do veľkej miery skladovateľný!

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 13:47
od aquila
ani pre majitelov RD. poznam dvoch ludi, ktory sa na to presne vykaslali ako hovori pacho. jednak chceli zvysit istic na 32A, co aj spravili a ked to ozaj necha nabijat, tak to ti hodne pohne fakturou a preddavkami. takze sa na to vykaslali.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 14:16
od Kvík
Vceliak napísal:Všetky tie baterkové autá, pluginy, a iné kraviny sú len medzikroky k autám na vodík. Ešte nikto nevymyslel kamión na baterku, alebo nabíjačku, ale na vodík to už dáva zmysel. Vodík vieme vyrábať zo solaru a aj z vrtuľky a je do veľkej miery skladovateľný!


No a čo ešte taký metanol, etanol alebo zmesi vyšších uhľovodíkov? Tie majú ešte viac výhod: sú kvapalné a teda sa dajú ľahko skladovať a prevážať, majú omnoho vyššiu energetickú hustotu, omnoho ťažšie vybuchujú, únik sa dá okamžite ľahko detegovať, ani nepotrebujú žiadne špeciálne nádrže.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 14:28
od Vceliak
Kvík napísal:taký metanol, etanol alebo zmesi vyšších uhľovodíkov?

Stále ten istý problém, ako pri nafte: spaľovanie.
Vodík sa nebude "spaľovať " za účelom dekompresie, ale na výrobu elektriky.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 18:23
od perets
Spaľovanie nie je principiálny problém. Ak problematické sa všeobecne považuje spaľovanie fosílnych palív, a to hlavne preto že pridávame do atmosféry CO2 ktorý bol dlhodobo pod zemou a neprispieval v k skleníkovému efektu. Ak sú metanol etanol vyrobené zo súčasnej biomasy, tak by mali byť uhlíkovo neutrálne. Neviem či by proces výroby(pestovanie- zber- spracovanie- fermentácia- destilácia- distribúcia) dokázal priniesť konkurencie schopnú cenu za 1l paliva. Našiel som okolo 2,5€/l technická kvalita. A potom aká by bola potrebná výmera pre spotrebu slovenska/EU... či by ostali nejaké polia na potravu pre ľudí.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2021 19:10
od okorec
Neostali.

Všetci už dnes vedia, že z dlhodobého hľadiska je odpoveď vodík. Len to ešte chvíľu potrvá. A hlavne z nášho slovenského pohľadu, ak túto tému odignorujeme, tak silne na to doplatíme ekonomicky. Elektrolýzy sa budú stavať v prvom rade na pobreží Severného mora, kde bude dostatok čistej energie z veterných fariem. Je plánovaná infraštruktúra vodíkovodov (ako sú dnes plynovody), ale kým sa dostane vodíkovod od Severného mora ku nám, tak to trochu potrvá (plán je, že 2035 by mal byť na DE/CZ hraniciach). To znamená, že bude tlak na to, aby sa energeticky náročný priemysel presúval do severného Nemecka, Holandska, Dánska a podobne.

Našťastie sa zdá, že Sulík si to uvedomuje a vidno u neho záujem vodík podporovať. Máme šancu ak nezaspíme. Po dostavbe Mochoviec by sme mohli mať dosť čistej energie pre lokálnu výrobu vodíku na Slovensku. Druhá cesta (a možno ešte lepšia) ako môžeme ekonomicky z tohto vyťažiť je podpora súvisiacich technológií pre výrobu, nakladanie a využívanie vodíka. Na to ale treba silného lídra, vizionára, ktorý sa nebude báť rozhodnúť o masívnej podpore (financie, ľudské zdroje, pilotné projekty, výskumné kapacity...) a bude mať dostatočné právomoci k tomu. A možno tak ako Dáni kedysi dokázali strategicky podporiť využívanie energie vetra a dnes majú najväčšieho výrobcu veterných turbín na svete, tak my môžeme v roku 2040 mať na Slovensku viacero svetoznámych firiem v oblasti vodíka. Len ešte raz zopakujem. Muselo by ísť o masívnu strategickú vizionársku podporu, lebo všetci vedia akým smerom ide vývoj, ide len o to, kto bude mať najväčšie gule.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 01:54
od regiopanter
ked uz sa spomina Sulik, pozrime sa koho ma na paskali tentokrat.. velmi "znama" to osobka https://www.youtube.com/watch?v=0hURX2aVZ8U

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 09:03
od PK
CO2 nesposobuje oteplovanie, ale prave naopak, oteplovanie sposobuje vyssiu hladinu CO2. Obsah CO2 v atmosfere je len malym zlomkom kapacity obsahu CO2 v oceanoch. Nasytenie oceanu CO2 zavisle od teploty reguluje obsah CO2 nad hladinou v vzduchu. Obsah CO2 vo vode negativne kopiruje teplotu. Cim vyssia teplota tym menej CO2 voda udrzi. Skuste si zohriat mineralku na 70C kolko CO2 v nej ostane. Zohrievanie povrchovych vrstiev vody v oceanoch sposobuje zvysovanie CO2 vo vzduchu.
Na com samozrejme absolutne nezalezi, pretoze CO2 vo vzduchu je zakladny stavebny prvok vsetkeho ziveho a cim vyssi obsah tym viac zivot prekvita. Aj keby sme doplnali akokolvek rychlo, ziva hmota to dobehne a spotrebuje. 50% zvysenia produkcie obilnin za poslednych 150 rokov ide na vrub vyssieho obsahu CO2 vo vzduchu a len zvysnych 50% na slachtenie, hnojenie, zlepsovanie procesov. Bez zvyseneho CO2 vo vzduchu od roku 1880 z 280 na 400ppm by sme uz ako ludstvo hladovali.

Hybridy, prednedavnom som mal moznost vyskusat najnovsiu Toyotu RAV 4 hybrid, mokry sen vsetkych hybridakov a elektrikarov. Na 25km trase, kde som mal 80% trasy rovnu cestu 100km/h, som mal spotrebu 8,2l/100km benzinu.
Podobnu spotrebu by som spravil aj na mojom 3,6l sestvalci o 400kg tazsom. S mojim Mustangom 3,7 sestvalcom by som spravil spotrebu nizsiu.

500E na 1000kg dani ze nie je vypalnictvo? To ze ste si uz na to zvykli neznamena, ze to nie je chore.
Zrusme tieto spotrebne dane z paliv uplne, to akurat pokryje vypadok dotacii na zeleznice.
Cestovanie autom sa stane o 40% lacnejsim, priklad BA-KE na benzin za 18E, naftou za 17E (ratane 6,5lx0,7 benzin, 5,5lx0,8 nafta.
Vlaku by zaroven stupla cena z 18-20E o tych dotovanych 16E na 34-36E jedna cesta. Toto je to lacne cestovanie vlakom. Kto tak zboznuje cestovanie vlakom nech si to zaplati, ja to dotovat nemienim.
Pri zrealneni cien benzinu a nafty, kde nafta je prirodzene asi o 15% drahsia, kedze nafta vazi 0,85kg/l a benzin 0,75kg/l, je potrebne viac ropy na vyrobu 1l, by z miest prakticky vymizli diesely, pretoze by sa neoplatili.
Diesel je sice asi o 15% ucinnejsi ako benzin, ale zaroven je asi o 150-200kg tazsi. Co pri rovnomernom pohybe na dlhe trasy velmi nevadi, ale v meste kde je vacsina jazdy rozbiehanie a brzdenie to zavazi velmi. Vtedy sa vyssia ucinnost diesela uplne neguje stratami na rozbiehanie tazsej hmoty.
Kedze by diesely z miest zmizli, kvalita vzduchu by sla rapidne hore aj bez potreby elektrifikacie a pod.
Benzin od Euro 4 uz v meste nesposobuje ziadne vyznamne znecistenie.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 10:29
od Bager3
Ako keby som cital Trampo-republikansku lobi. Uplne zhodne argumenty. Bohuzial zem mame len jednu a v klime neexistuju hranice. Toto co tvrdis je len politicke tvrdenie nie vededecke a odborne. Ale je to tvoj nazor maj ho nastastie EUROPANIA myslia inak(vo vacsine).

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 10:41
od metelesku.blesku
Hybridy, prednedavnom som mal moznost vyskusat najnovsiu Toyotu RAV 4 hybrid, mokry sen vsetkych hybridakov a elektrikarov. Na 25km trase, kde som mal 80% trasy rovnu cestu 100km/h, som mal spotrebu 8,2l/100km benzinu.
Podobnu spotrebu by som spravil aj na mojom 3,6l sestvalci o 400kg tazsom. S mojim Mustangom 3,7 sestvalcom by som spravil spotrebu nizsiu.


Kecáš :)
Po prvé, nevieš jazdiť s hybridom. Bez ohľadu na ročné obdobie, keď v zime majú hybridy cca. rovnakú spotrebu ako konvenčné auto, lebo využívajú čisto el. jazdu menej často, ako v teplejších dňoch. Ako odpoveď k tým tvojím 8,2 litrom na rovnej ceste 100km/h ti to musí stačiť.
Tým 3,6 litrovým 6 valcom o 400kg ťažším (t.j. 2200kg) takú spotrebu dáš len za cenu vysokých kompresných tlakov. Inými slovami, priamym vstrekom a turbami. T.j. tvorbou tých blbých nepríjemných emisií (nemyslím CO2), kvoli ktorým sa začínajú montovať DPF-ka už aj do benzínov. A plynulou jazdou. Takou jazdou, s ktorou by si s tým hybridom padol spotrebou pod tých 8 litrov.
Keby si povedal, že si mal takú spotrebu v zime na diaľnici pri 130, tak ti uverím. Predsa len objem 2,5 litra nejazdí na vzduch.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 11:53
od perets
PK
Poprosím nejaký link na štúdiu podporujúcu tvrdenie, že "CO2 nespôsobuje oteplovanie"
V jednej vete tvrdíš, že nezáleží na obsahu CO2 v atmosfére lebo živá hmota to aj tak spotrebuje, a v ďalšej používaš ako argument zaznamenaný nárast CO2 z 280 na 400 ppm.
Poprosím link na štúdiu o vplyve nárastu CO2 o 42% na produkciu obilnín o 50%.

Vysvetli nám, ako má vplývať spotrebu hybridný pohon, pri plynulej jazde po rovine, kde sa neplytvá energia opakovaným brzdením a rozbiehaním a teda rekuperácia sa nedostáva veľmi k pomoci. Najskôr uvádzaš spotrebu 8,2l/100km pri ustálenej rýchlosti, ale pri výpočte ceny sa spotreba zázračne zmenila na 6,5l.
Pri výpočte ceny za jazdy autom si zahrnul cenu paliva a to je všetko, bez mýta, bez amortizácie, bez parkovania, bez poplatkov za vstup do miest, niektoré z týchto poplatkov dnes neexistujú ale dá sa ľahko predpokladať že by boli zavedené po enormnom náraste individuálnej automobilovej dopravy, mýto takých 0,1€/km, alebo taký super element parkovanie zadarmo na chodníkoch, tráve... Pri ceste vlakom 34-36€ asi nie je cena za elektrinu/dízel.
PS: autá nevyhnutné a nenahraditeľné vo veľa miestach.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 14:57
od PK
Tu mas vyslovene spomenute, ze od roku 1900, vyssie CO2 zodpoveda za 33% narastu produkcie rastlin:
https://wattsupwiththat.com/2021/01/18/ ... te-e-book/
Dalej dokazuju, ze clovek zodpoveda len maximalne za 15% narastu CO2 od roku 1750.
Najvacsim dokazom, ze CO2 nema ziaden vplyv na teplotu Zeme je, ze u vsetkych historickych zdrojov teploty a CO2, krivka CO2 kopiruje krivku teploty s oneskorenim, nikdy nie naopak.
Teplota Zeme je regulovana vlastnostami vody a atmosfery. Horna uroven teploty vody v mori je 34C, vtedy sa nad morskou hladinou vytvori suvisla vrstva mrakov ktore odrazaju takmer vsetko slnecne ziarenie a reguluju prisun energie na Zem radovo asi 900W/m2. Co absolutne potlaca akekolvek teoreticky vplyv CO2 v jednotkach okolo 3W/m2.
Pri 29C a nasyteni vzduchu vodnymi parami sa zacinaju vytvarat mraky a zacinaju burky. To je pekne vidno aj u nas. Tato hranica je dana vlastnostami vodnej pary, ktorej parcialny tlak stupa exponencialne s teplotou. Zaroven vodna para je pri danom tlaku lahsia ako vzduch a stupa do chladnejsej atmosfery kde sa zraza na mrak.

Pohladaj a sleduj "CO2 fertilization"
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... bJvICvojIp
Napriklad v tomto dokumente uvadzaju zvysenie produkcie psenice o 26% pri zvyseni obsahu CO2 z 370ppm na 600ppm. Vplyv zvysenia z 280pp co bolo niekedy na konci 19 storocia je este vyssi, kedze tych 280ppm je uz blizko dolnej hranice ked su rastliny este schopne spracovat vzdusne CO2.
Alebo toto:
https://wattsupwiththat.com/2021/01/22/ ... peratures/

Oteplovanie je dane najskor orbitalnou geometriou Zeme a tvarom morskych prudov v oceanoch.
CO2 len dobieha krivku oteplovania.
Ziva hmota spotrebuje vzdusne CO2, ale s oneskorenim.

To presne pisem, hybrid pri ustalenej jazde neusetri nic. Tam kde najazdim najviac na dlhych tratiach neusetrim nic. Ta 8,2l bola 15km ustalenou 100km/h bez predbiehani, 3km cez mesto, 4km ustalena 100, 1km mesto.
Hybrid je do mesta. Zaroven najazdy v mestach su male, realny vplyv na celkovu spotrebu je maly. Ak najazdim po meste 1000km rocne so spotrebou 10l a zvysnych 29.000km mimo mesta so spotrebou 7,5l tak kolko usetrim hybridom?
Spotreba 8,2l bola pre konkretne auto Toyota RAV4 na konkretnej trati, 6,5l som bral taku klasicku spotrebu benzinu nejakeho terajsieho miniauta. Rovnako ako u diesela.
Myto a podobne vypalnictva co tu spominas su len dalsim pokrivenim trhu ktore tu kritizujem. Socialisticke "modelovanie" reality na vlastny obraz.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 15:29
od perets
Vďaka za odkazy, hodne čítania ale dostanem sa k tomu.
Ak je mýto výpalníctvo a socialistické modelovanie reality, tak z čoho sa majú stavať tie cesty, potom je aj parkovné výpalné? V Taliansku je na platených (nie všetky diaľnice sú platené)mýto cca 1€na 7km.
Alebo príklad absolútne slobodného trhu USA, kde skoro neexistuje verejná doprava, ale takmer všetky diaľnice sú stavené zo spoločných "socialistických" federálnych doláčov, a železnice sú viac menej súkromné. Aj tak majú veľké zápchy a dopravné problémy, koľko času trávia dochádzaním za prácou v porovnaní s európskymi metropolami s fungujúcou verejnou dopravou.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 16:34
od Yoggy52
perets napísal:Aj tak majú veľké zápchy a dopravné problémy, koľko času trávia dochádzaním za prácou v porovnaní s európskymi metropolami s fungujúcou verejnou dopravou.

Hmm:
https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/

Socialisticke mesta ako NYC ci Chicago maju celkom funkcnu verejnu dopravu.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 20:03
od IceFox
Zdieľať články a práce z blogu, ktorý je zameraný na propagáciu klimatoskepeticizmu (a ktorý bol opakovane vedcami kritizovaný za zavádzanie čitateľov) je teda iná káva. (https://en.wikipedia.org/wiki/Watts_Up_With_That%3F)

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 21:05
od devil
no veru co by tam povedali na to ak by im chceli zrusit primestske vlaky a podzemne zeleznice....

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 21:25
od JaNY
Perets, taky New York len mesto ma 8,5 mil. ludi. To je tak radius 15 km. Velky New York ma 20 mil. v okruhu 100 km. Maju tu vsetku dopravu pomerne dobre postavenu, ale na takom priestore to nemoze byt nikdy idealne.
Takych mravenisk je tu len niekolko.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2021 23:26
od RDVN
V USA nemozme porovnávať mesta v mestskej verejnej doprave. Je iné byť v NYC a LA. NYC je kompaktné mesto ktoré má najlepšiu organizáciu dopravy na svete preto tam má len 1/3 ľudí auto keďže cca 60% chodí do práce pomocou hromadnej dopravy. V LA to je úplne naopak. Veľmi veľké mesto kde dokážeš ísť 100km "v meste" a k tomu teplo. Na jednu osobu v LA pripadáju priemerne 3 auta a hromadná doprava funguje spôsobom vystupis kde potrebuješ keďže autobusové linky nemajú ani poriadne vymedzené dráhy.

Re: Info z Ministerstva dopravy a výstavby

OdoslaťOdoslané: 26. Jan 2021 00:52
od asdf
PK: Až na to, že keby to bola pravda, tak by krivka CO2 mala vyzerať úplne inak. Ale básnite si o podpore áut na úkor železnice. A uvedomte si, že tých ľudí, čo z tej železnice vyženiete budú musieť cesty pobrať, pretože oni budú jazdiť jak napotvoru v špičke.