Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Pacho » 28. Júl 2022 13:09

dotácie sú pasé. na sk boli tuším 8sekúnd. V nemcku tiež idú krátiť dotácie. Ďalej štátne kasy musia riešiť výpadok dane z uhlohydrátových palív, ktorý bude ohromný, v pripade širšieho použitia elektromobilov. Tuším švajčiarsko už má na stole návrh dane pre elektromobily, ktorý sa bude odvíjať od najazdených kilometrov. Suma sumárum, už v súčasnosti pri nabíjaní na rýchlonabijačkach sa cena za kilometer ne elektromobile, vyrovnáva s cenou nafty. Keď si zoberieme rastúce ceny surovín pre výrobu bateriek, problémi s elektrickými rozvodmi a vôbec odkiaľ získať elektrickú energiu, tak jedine zaujímave riešenie je doma mať solárne panely a z toho nabíjať elektromobil. Čiže podľa mňa elektromobilita je cesta do pekla, a celkove sa mobilita tak predraží, že už nebude prístupna pre bežného pužívateľa.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 28. Júl 2022 13:37

Pacho napísal:Čiže podľa mňa elektromobilita je cesta do pekla, a celkove sa mobilita tak predraží, že už nebude prístupna pre bežného používateľa.
Ja som za skutočnú ekológiu, nie za pseudoökölogiu. Veď ako sa zničilo životné prostredie len pre lítium do bateriek v Číne, na altiplánach Ánd - Argentína, Čile, (Bolívia), v Austrálii. Hnus. Videl som dokument o tom (Austráliu nespomínali, no neverím, že by boli nejakou výnimkou. Veď pri ťažbe zlata zanešvárili prostredie doma a hlavne v cudzine.)
Fakty o lítiu. Ako jeho ťažba ovplyvňuje životné prostredie
Lítium do áut či batérií sa ťaží neekologicky.Prelom môže priniesť geotermálna energia
Aj iné ťažby potrebných kovov vzácnych zemín pre ne ničia prírodu a škodia nielen ľuďom, ale i rastlinstvu a živočíchom. 1787
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Kvík » 28. Júl 2022 16:23

metelesku.blesku napísal:vieš o tom, že autá jazdiace na fosílne palivá zvané LPG, či CNG majú prakticky nulové emisie? Tie ti tiež vadia?


Tým chceš povedať čo? Ten uhľovodíkový plyn sem spadol z astrálnej dimenzie a po spálení v motore sa tam zase teleportuje?
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 270
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod metelesku.blesku » 29. Júl 2022 10:30

Videl si čísla z emisnej kontroly takého vozidla a dal ich do porovnania s klasickým benzínom/naftou?
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Kvík » 29. Júl 2022 11:13

Nevidel, ale to je dokonale jedno. Keď sa spáli zemný plyn, metán, propán, bután alebo čo, emisií z toho bude na jednotku hmotnosti alebo získanej energie vždy zhruba rovnako (a aj z toho CO_2)

Akurát sa môže meniť množstvo NO, NO_2, N_2O, CO a podobnej hávede, ale tvrdenie, že to má "nulové emisie" vôbec nie je pravda.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 270
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 29. Júl 2022 22:09

metelesku.blesku napísal:
Jano1 napísal:Volvo zatial nic nedostalo.

To má byť vtip?


Tak uved dokaz, ze peniaze uz dostali.

metelesku.blesku napísal:Všetci ti tu stále dookola píšu, že dotácie dostávajú všetky automobilky,


Kde som pisal, ze nejake automobilky dotacie na nove postavene fabriky nedostali?

Ale zjavne tie dotacie v niektorych pripadoch nie su az take dolezite:
"americký výrobca elektromobilov Tesla mal dostať 1,14 miliardy eur z fondov Európskej únie (EÚ) pre svoj závod na výrobu batérií v Grünheide v Brandenbursku. Rozhodnúť o tom sa malo do konca roka. „Tesla informovala spolkové ministerstvo hospodárstva a ministerstvo hospodárstva Brandenburska, že sťahuje svoju žiadosť IPCEI o štátne financovanie továrne na batérie v Grünheide,"
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/608868-tesla-stiahla-ziadost-o-dotacie-pri-vystavbe-nemeckej-tovarne-pride-o-miliardu/

metelesku.blesku napísal: Ešte aj to palivo majú 3x zdanené (spotrebná daň, DPH na príjmovú zložku ceny paliva a DPH aj na spotrebnú daň), na rozdiel od elektriky. Stále tieto skutočnosti ignoruješ.


Ako keby elektrina nebola zdanena. Pomer koncovej ceny elektriny vratane DPH ku vyrobnej cene elektriny je podstatne vyssi ako pomer koncovej ceny benzinu/nafty vratane dani k vyrobnej cene benzinu/nafty.


metelesku.blesku napísal: tie isté dotácie na fosilné palivá používané na neekologickú výrobu elektriky ti už nevadia.


Kde som take nieco napisal?

metelesku.blesku napísal:Len tak mimochodom, vieš o tom, že autá jazdiace na fosílne palivá zvané LPG, či CNG majú prakticky nulové emisie? Tie ti tiež vadia?


No zarucene!

"Súd pritom uviedol, že španielska vláda mala právo vylúčiť vozidlá na LPG z programu šrotovného, pretože tieto vozidlá neprispievajú k cieľom dekarbonizácie, ako aj preto, že technológia LPG už získala významnú fiškálnu podporu ako prechodná technológia smerom k bezemisnej flotile."
"Organizácia Transport & Environment nedávno zverejnila štúdiu, podľa ktorej autá poháňané stlačeným zemným plynom (CNG) produkujú vysoké úrovne toxických látok a pevných častíc, ktoré sa spájajú s rakovinou, Alzheimerovou chorobou a ochoreniami srdca a dýchacích ciest."
"Analýza, ktorú si nechala vypracovať holandská vláda, zas ukázala, že nákladné vozidlá na skvapalneným zemný plyn (LNG) nie sú v porovnaní s dízlovými vozidlami tohto typu žiadnym prínosom z hľadiska neželaných emisií. Práve naopak. Reálne testy totiž mali odhaliť, že LNG ťahače vyprodukovali 2 až 5-násobne viac jedovatých oxidov dusíka (NOx) ako dízlový ťahač s najnižšími emisiami NOx z roku 2013. "

https://www.teslamagazin.sk/lpg-pohon-emisie-mytus/

Pacho napísal: Suma sumárum, už v súčasnosti pri nabíjaní na rýchlonabijačkach sa cena za kilometer ne elektromobile, vyrovnáva s cenou nafty.


Bezny elektromobil potrebuje priemerne 17 kWh/100km. ZSE ma pri programe Partner 0.29E/kWh za DC nabijanie. Teda mi ides tvrdit, ze jazdis na naftaku za menej ako 4.93 E/100km pri sucasnych cenach nafty?
Aktualna cena nafty 1.868 E
http://www.benzin.sk/index.php?selected_id=118&article_id=-1

Teda mas priemernu spotrebu na naftaku menej ako 2.63 l/100km?
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 29. Júl 2022 22:34

Pri uspornejsom EV to moze v realnej premavke vyzerat takto:
Hyundai IONIQ
"V prípade kratších jázd mestom (10 – 15 km) sa spotreba v mnohých prípadoch výrazne líšila, no v prípade ekologickej jazdy môžete počítať so spotrebou 10 – 11 kWh/100 km."
"Mestské jazdenie so zapnutým kúrením zvýšilo spotrebu na 15,3 kWh/100 km.Jazda bola dlhá spolu 116 kilometrov a trvala 3 hodiny aj 13 minút. Z toho bolo približne 30 kilometrov jazdy po obchvate rýchlosťou 90 km/h a samozrejme som sa nevyhol ani nejakým tým zápcham."
"Jazdil som výlučne v ECO režime (nie ECO+). Po približne 200 kilometroch som mal v meste spotrebu 13,1 kWh/100 km."
"Prvá cesta viedla z Bratislavy do Nitry. Vo vozidle traja cestujúci, vonkajšia teplota 5 stupňov a zapnuté kúrenie. Priemerná rýchlosť 120 km/h. Spotreba sa vyšplhala na 20,6 kWh/ 100 km."
"Druhá cesta bola opačná, z Nitry do Bratislavy. Tentokrát som udržiaval stálu rýchlosť 110 km/h a vyhrievanie bolo vypnuté. Vonkajšia teplota 5 stupňov. V tomto prípade bola spotreba podstatne nižšia, a to 14,8 kWh/100 km."
https://www.mojelektromobil.sk/hyundai-ioniq-2019-test/
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 01. Aug 2022 09:03

Jano1 napísal:..Ale zjavne tie dotacie v niektorych pripadoch nie su az take dolezite:
"americký výrobca elektromobilov Tesla mal dostať 1,14 miliardy eur z fondov Európskej únie (EÚ) pre svoj závod na výrobu batérií v Grünheide v Brandenbursku. Rozhodnúť o tom sa malo do konca roka. „Tesla informovala spolkové ministerstvo hospodárstva a ministerstvo hospodárstva Brandenburska, že sťahuje svoju žiadosť IPCEI o štátne financovanie továrne na batérie v Grünheide,"
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/608868-tesla-stiahla-ziadost-o-dotacie-pri-vystavbe-nemeckej-tovarne-pride-o-miliardu/
..

tak ono to moze byt aj o inom .. pretoze jedna vec je robit si dobre PR a prezentovat co vsetko by sme vam mohli postavit a nieco celkom ine, ked dojde na lamanie chleba a vysoku dotaciu mas podlozenu zmluvou s podrobnymi podmienkami (velkost vystavby, parametre a objem produkcie,.. podla PR slubov.. a hlavne casovymi terminmi), ktore ked nedodrzis, tak ti hrozi penale/vratenie dotacie/.. to je trochu ine, ako ked si vyhypujes zaujem akcionarov a ked to celkom nevychadza podla predstav, tak to stale nejako mozes okecat ..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 02. Aug 2022 21:59

IDV napísal:Osobne si myslim, ze takmer nikto neda 20-30 tis do 8 rocneho auta.. a aj keby chcel, automobilky mu ani nepredaju akumulator kedze ich nemaju dost a tym ze ho nepredaju ako ND ale daju do noveho auta zarobia viac.. cize auta budu po 8-10 rokoch "na dozitie" - kratke jazdy po meste na nakup kym sa nepokazi nieco co bude vyzadovat drahsiu opravu nez aktualna hodnota automobilu. Uz to vidiet teraz na 8-10 rocnych EV


Po skonceni zaruky sa zrejme pokazi rocne par percent baterii v elektrickych vozidlach v kazdom dalsom roku uzivania, teda niekto moze mat problem v prvom roku po skonceni zaruky a niektore baterie vydrzia kludne dalsich 10 rokov.
Niektore starsie EV bez tepelneho manazmentu mali vacsiu degradaciu (znamy tym bol Nissan Leaf), ale dnesne bezne EV predavane v EU maju skoro vsetky tepelny manazment.

Pri kvalitnych bateriach to vyzera inak:
"pôvodná využiteľná kapacita batérie nového vozidla dosahovala 93,7 kWh. Po najazdení 320 000 kilometrov a piatich rokoch dominantného nabíjania na DC staniciach Tesla Supercharger má batéria kapacitu 79 až 86 kWh"
https://www.mojelektromobil.sk/degradacia-baterie-tesla-model-x-320-000-kilometroch/

Ina alternativa je NIO.
"Tretia generácia staníc na výmenu batérií má byť schopná vykonať až 312 výmen denne, pričom obsahuje 13 batérií, ktoré sa priebežne nabíjajú a následne osádzajú do elektromobilov namiesto prázdnej batérie. Celý výmeny proces má trvať 3 až 5 minút."
https://www.mojelektromobil.sk/nio-madarsko-tovaren/


richie napísal:tak ono to moze byt aj o inom .. pretoze jedna vec je robit si dobre PR a prezentovat co vsetko by sme vam mohli postavit a nieco celkom ine, ked dojde na lamanie chleba a vysoku dotaciu mas podlozenu zmluvou s podrobnymi podmienkami (velkost vystavby, parametre a objem produkcie,.. podla PR slubov.. a hlavne casovymi terminmi), ktore ked nedodrzis, tak ti hrozi penale/vratenie dotacie/.. to je trochu ine, ako ked si vyhypujes zaujem akcionarov a ked to celkom nevychadza podla predstav, tak to stale nejako mozes okecat ..


Presne dovody nam asi zostanu utajene. Tesla ma velmi zle skusenosti s procesmi v Nemecku, Zahajenie vyroby EV sa omeskalo kvoli protestom/sudom a povoleniam zhruba o 8 mesiacov.
https://www.bbc.com/news/business-60835389
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Miro » 17. Aug 2022 09:31

Koniec dobrých časov. Lidl spoplatnil nabíjanie, forma účtovania sa mnohým nepáči

https://dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=26275

Videl už niekto, že by sa takéto móresy uplatňovali pri tankovaní benzínu?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod metelesku.blesku » 19. Aug 2022 12:19

Videl už niekto, že by sa takéto móresy uplatňovali pri tankovaní benzínu?

Naozaj som ešte nevidel, aby sa benzín niekedy niekde tankoval zadarmo a masovo sa to zneužívalo firemnými autami. :wink:

Čo sa týka toho minimálneho odberu, áno, platí to aj na benzínových pumpách. Min. odber je buď 2€ alebo 2litre, teraz presne neviem ktoré z toho. Pri dvoch litroch si na minimálnej cene, akú pýta Lidl za elektriku.
Rovnako aj prvé samoobslužné stojany na benzín blokovali maximálne finančné čiastky niekoľko dní, aj keď sa natankovalo za menej. To sa upravilo až časom s rastúcou konkurenciou.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Miro » 19. Aug 2022 12:23

A že by sa pri tankovaní benzínu platilo ešte aj parkovné, to si videl?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Čavo » 20. Aug 2022 06:39

Ku nabíjaniu na LIDL nabíjačkách v techboxe spísali nejaké FAQ:
viewtopic.php?f=35&t=26278
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Čavo » 20. Aug 2022 06:40

Miro napísal:A že by sa pri tankovaní benzínu platilo ešte aj parkovné, to si videl?

Možno by si ho naúčtovali keby si si nakvapkával plnú nádrž. :D
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Miro » 20. Aug 2022 08:51

Áno, vyzeralo by to zaujímavo, keby sa na klasickej pumpe tankovalo hodinu. Našťastie to tak nie je a nepotrebujem k tomu ani smartfoun s aplikáciou.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod sendvo » 20. Aug 2022 10:17

ty musis byt jeden z tych odporcov elektromobilov co zapocitava do ich skodlivosti aj prdy vevericiek :D
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 506
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod 110mat110 » 20. Aug 2022 11:35

Vo Finsku som platil parkovne na pumpe. Bol to velky truckstop s predajnou. Natankoval som, nakupil a platil parkovne. Obdobne ako v Lidli.
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 404
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 20. Aug 2022 12:15

U nás pri jednom Lidli je len jeden nabíjací stojan nie raz tam nabíjajú zahraniční majitelia e-vozidiel, hlavne z Maďarska. Nieže by mi to zvlášť vadilo, no keď sa oplatilo u nich tankovať PH, tak nejeden zazeral, a bolo tam viac stojanov... Už nejaký rok tomu je, čo som v Bratislave pri Auparku videl nabíjať Tesly (zväčša, ak nemýlim) zo SK, CZ, A a UA.
(O. T.: Ujo mi vravel, sleduje nejakú súkromnú maďarskú spravodajskú televíziu — asi neorbánovskú, že niektoré malé čerpačky mimo hlavných ťahov v Maďarsku končia, nevedia prežiť.) 1795
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Pacho » 20. Aug 2022 16:10

[b]Pacho napísal:
Suma sumárum, už v súčasnosti pri nabíjaní na rýchlonabijačkach sa cena za kilometer ne elektromobile, vyrovnáva s cenou nafty.


Bezny elektromobil potrebuje priemerne 17 kWh/100km. ZSE ma pri programe Partner 0.29E/kWh za DC nabijanie. Teda mi ides tvrdit, ze jazdis na naftaku za menej ako 4.93 E/100km pri sucasnych cenach nafty?
Aktualna cena nafty 1.868 E
http://www.benzin.sk/index.php?selected ... icle_id=-1

Teda mas priemernu spotrebu na naftaku menej ako 2.63 l/100km?
[/b]


Jano 1 , píšeš trocha od veci. Nemám prehľad o cenách nabíjania, ale som uvádzal rýchlonabíjačky a tam je cena určite niekde inde, ako píšeš. Vychádzal som z tohto materiálu? https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/5 ... na-100-km/, a pri cene 10€/100km som s dízlomu hlboko pod tou sumou. Ja elektromobily nezatracujem, ale treba sa pozrieť pravde do očí a reálne sa na ne pozerať. Zjavná východa, je v meste, pri dochádzke okolo 100km a nabíjanie doma zo solárných panelov. Keď si zoberieš už dialnicu, a v zime tak EM nemá šancu konkurovať, autu na fosílne paliva. Je rozdiel, na jedno natankovanie spravit skoro 1000km, ako 300, alebo potom sa motkat po dialnic a spravit 500?. Čo sa týka spotreby, tak mi to vychádza cca 5l po dialnici pri miernom prekračovaní limitu. Môj osobný rekord bol pri ceste do HR, v noci bez klimatizácie a nie viac ako 90, okolo 3,6, ale to prvý aj posledný krát, proste tá úspora za to nestojí.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 20. Aug 2022 18:10

Miro napísal:Áno, vyzeralo by to zaujímavo, keby sa na klasickej pumpe tankovalo hodinu. Našťastie to tak nie je a nepotrebujem k tomu ani smartfoun s aplikáciou.


Len na klasickej pumpe asi tazko urobis rodinny nakup pocas ktoreho sa Ti auto nabije bezne o 100-200km. Pripojenie a odpojenie od nabijacky netrva tak dlho ako tankovanie na klasickej pumpe. Mozes lyzovat, byt v aquaparku, muzeu, v kine, u holica/kadernika,v restauracii,... a zaroven tankovat benzin/naftu? Nabijat pocas takychto aktivit mozes.

Pacho napísal:Jano 1 , píšeš trocha od veci. Nemám prehľad o cenách nabíjania, ale som uvádzal rýchlonabíjačky a tam je cena určite niekde inde, ako píšeš.


Keby si pozorne cital ten clanok, tak by si si urcite vsimol, ze ide o "ultrarýchle nabíjačky" a to je nieco ine ako "rýchlonabíjačky". A preto som uviedol: "ZSE ma pri programe Partner 0.29E/kWh za DC nabijanie", teda ide o rychlonabijacky do 50 kW vratane, ejoin povazuje rychlonabijacky do hodnoty 60kW a GW ma rychlonabijacky do 100kW vratane, az nad tymito hodnotami su "ultrarýchle nabíjačky" (UFC). A kto potrebuje iba obcas nabijat mimo domu a pouzije ZSE program Partner tak moze predplatenych 40kWh pouzit kludne aj na UFC a ked nestacia tak si na UFC bude platit 0.39E/kWh, co je pri beznych 17kWh/100km 6.63E.

Su vodici, ktori jazdia velmi dlhe trasy denne, taki nech si predplatia 400kWh za 69E (program ZSE Flat), mozu to pouzit aj na UFC a ked sa im to podari cele minut tak jazdia za 0.1725E/kWh, co je pri 17kWh/100km 2.93E/100km.

Cize ked chce niekto hladat sposob ako co najdrahsie nabit, aby ukazal, ze to je drahsie ako tankovanie, tak nech sa paci. Ceny a cenniky za nabijanie su komplikovane a chapem, ze snad aj vacsina ludi nie schopna sa v tom uplne vyznat. Zatial je to omnoho komplikovanejsie ako tankovanie benzinu/nafty, na druhej strane jazdenie na elektrinu moze byt vyrazne lacnejsie ako jazdenie na fosilne paliva.

Pacho napísal:Keď si zoberieš už dialnicu, a v zime tak EM nemá šancu konkurovať, autu na fosílne paliva.


To si rozhodne nemyslim. V zime, presnejsie povedane v chlade, treba baterie zahrievat ak su studene, ale aj odberom sa zahrievaju, teda zima neznamena na dlhsich trasach neznesitelne vyssiu spotrebu, zvlast ak maju tepelne cerpadlo.

Tesla Y mala pri 5C a 120km/h spotrebu 21.4 kWh/100km a pri 18C 19.5 kWh/100km.
https://insideevs.com/news/581011/mic-tesla-modely-cold-range-test/#:~:text=range%20of%20327%20km%20(203,temperature%20of%205%C2%B0C

Teploty -1 az -6.6C - niektore auta skoro rovnaku spotrebu ako pri 21C a niektore nepodarky az 1.5 nasobok.
https://www.axios.com/2022/03/04/the-cold-hard-truth-about-electric-vehicles-in-winter
Teda EV od Tesla, Audi, Jaguar, Hyundai, Nissan, aj VW urcite nemaju s mrazom zasadny problem, ktory by ich znamenal, ze maju v porovnani s autami na naftu/benzin drahsiu prevadzku v zime.

Ja som mal na spalovacom aute v zime priemernu spotrebu vyssiu o zhruba 20% nez v lete.

Pacho napísal:Je rozdiel, na jedno natankovanie spravit skoro 1000km, ako 300, alebo potom sa motkat po dialnic a spravit 500?


Kolko krat do roka prejde priemerny vodic 1000 km/den?

A ked casto tak si moze kupit EV s dlhsim dojazdom a rychlym nabijanim.
KIA EV6
Dojazd: až 528 km
Rýchle dobíjanie: z 10% na 80% už za 18 minút
https://www.kia.com/sk/nove-auta/ev6/zistit-viac/?cmpid=ppc|4491_kia_longterm_online_2022|kia|link||&cmpid=ppc|4491_kia_longterm_online_2022|google|e|kia%20ev6
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Miro » 20. Aug 2022 20:25

Len na klasickej pumpe asi tazko urobis rodinny nakup pocas ktoreho sa Ti auto nabije bezne o 100-200km. Pripojenie a odpojenie od nabijacky netrva tak dlho ako tankovanie na klasickej pumpe. Mozes lyzovat, byt v aquaparku, muzeu, v kine, u holica/kadernika,v restauracii,... a zaroven tankovat benzin/naftu? Nabijat pocas takychto aktivit mozes.


Nepotrebujem počas tankovania na pumpe robiť rodinný nákup ani lyžovať, keď to trvá pár minút.

Áno, počas spomínaných aktivít môžem nabíjať, vlastne musím, pretože to trvá podstatne dlhšie, než tankovanie na pumpe. A musí byť počas tej doby nabíjací stojan len pre mňa. Keď sa v budúcnosti zíde v takom aquaparku niekoľko stoviek takých, ktorí chcú počas plávania nabíjať, bude tam dosť nabíjacích miest a "dostatočne hrubé káble" na ten príkon?

Nie som proti pokroku, ale som presvedčený, že na masové využitie elektromobility tu ešte niekoľko desiatok rokov nebudú podmienky.

A čo sa ceny týka, až bude elektromobilov nezanedbateľné množstvo a štát pocíti výpadok dane z palív, bude sa musieť zdaniť aj jazdenie e-autami.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Kvík » 20. Aug 2022 21:27

Vôbec sa nebude "musieť". Štát to samozrejme spraví, ale nie preto, že by "musel", lež čisto z pozície sily.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 270
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 20. Aug 2022 22:56

Miro napísal:Áno, počas spomínaných aktivít môžem nabíjať, vlastne musím, pretože to trvá podstatne dlhšie, než tankovanie na pumpe.


Ja nabijanie pocas inej aktivity beriem ako moznost a obvykle nie ako nevyhnutnost. Dlhych dennych jazd presahujucich kapacitu dnes uz beznej baterie mam iba niekolko za rok. Vacsina nabijani by sa mala uskutocnovat v garazi/pri dome/v praci a ako doplnok ak je to vyhodne alebo potrebne/nutne pocas nejakej aktivity, aby to nebolo cakanie, kym sa auto nabije.

Miro napísal:A musí byť počas tej doby nabíjací stojan len pre mňa. Keď sa v budúcnosti zíde v takom aquaparku niekoľko stoviek takých, ktorí chcú počas plávania nabíjať, bude tam dosť nabíjacích miest a "dostatočne hrubé káble" na ten príkon?

Los Angeles Internation Airport ma uz v sucasnosti 832 nabijaciek a idu pridat 1300. Tolko na Slovensku este 20 rokov nebude na ziadnom mieste treba a mozno tak 50 tisicove sidlisko by potrebovalo 2000 nabijaciek, ale tie budu stacit s priemernym vykonom nejake 4kW, pretoze sa bude auto priemerne nabijat 12-16 hodin a to priemerne raz do tyzdna.

Nie kazdy navstevnik aquaparku bude chciet/musiet nabijat. Pri takom velkom aquaparku slovenskych rozmerov (napr. Besenova) bude stacit o 20 rokov mozno 100 nabijaciek a kazda s priemernym vykonom 10kW pretoze sa pocita s niekolkohodinovym nabijanim (4-6 hodin) a to je zhruba iba 1MW co treba mat k dispozicii a keby aj dvojnasobok nabijaciek co si neviem predstavit, ze by pri nejakom nasom aquaparku bolo treba, tak treba 2MW vykon. A to by malo byt vyriesene prevazne lokalnou fotovoltaikou, ale ani 1-2MW kabel nie je nic nerealne. Technicky to nie je problem ani v sucasnosti, len pri pocte 7000 nabijatelnych aut na Slovensku a nasej priemernej mzde, sme od takej potreby este 20 rokov daleko.

Na druhej strane by mali byt vodici cenou nabijania motivovani nabijat, ked mame prebytky, co je v sucasnosti predovsetkym v noci a tomu bude prisposobene aj rozmiestnenie nabijaciek, sidliska, firmy. A dalsie nabijacie body vlastne garaze, rodinne domy stacia aj obycajne zasuvky 230V.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 05. Okt 2022 13:49

Čo som si už dlhšie všimol, tak nejako je prázdne miesto pri lidláckej nabíjačke baterkových áut. Asi preto, že treba použiť i peňeži, nie je to už len zastrčím a... Praskli eko(log)sľuby, narazili na eko(nom)realitu. 1807
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod sendvo » 05. Okt 2022 15:48

nie, narazili na klasicku slovensku vychcanost = ked je nieco zadarmo treba to co najviac zneuzit
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 506
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 16 hostí.