Profil (s chybami) všetkých stavebných firiem k 1. PPP

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Profil (s chybami) všetkých stavebných firiem k 1. PPP

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2008 09:23

http://hn.hnonline.sk/c1-22776600-v-sut ... pske-firmy


O výstavbu slovenských diaľnic majú záujem aj spoločnosti, ktoré doteraz podnikali najmä doma.

V súťaži o PPP projekty sú najväčšie európske firmy

Autor(i): Ján Kováč
[00:00, 17. 1. 2008, čítané 244x, počet diskusných príspevkov 1, HN.HNONLINE.SK]

O diaľnice sa uchádza šestnásť stavebných a investičných spoločností. Až na jednu pochádzajú všetky z Európy – štyri sú francúzske, štyri rakúske, dve slovenské a po jednej zo Španielska, z Portugalska, Nemecka, zo Švédska, z Maďarska a Austrálie.

Podmienky verejného obstarávania, ktoré kladú dôraz na predchádzajúce skúsenosti s projektmi verejno-súkromného partnerstva, ich donútili združiť sa v šiestich konzorciách. Každé konzorcium zrejme základné podmienky účasti splní.

Aj napriek bohatým referenciám a silnému ekonomickému zázemiu však dve z nich súťaž čoskoro opustia. Ministerstvo dopravy, ktoré súťaž vyhlásilo, totiž do druhého kola pustí len štyroch rivalov. Vylučovať bude podľa toho, aké má firma vlastné imanie a obrat, no najmä skúsenosti s budovaním PPP projektov. Tieto kritériá rozhodnú o tom, kto sa v poradovníku Ľubomíra Vážneho ocitne pod čiarou.

Víťaz tendra diaľnicu nielen postaví, ale aj zafinancuje a počas 30 rokov sa na svoje náklady bude starať aj o opravy a údržbu. Štát bude počas tejto doby "požičanú" sumu splácať. V priebehu roka chce štát prideliť ďalšie tri zákazky v celkovej predpokladanej hodnote dvesto až tristo miliárd korún.

Všetko o PPP projektoch si môžete prečítať v najnovšom čísle mesačníka Doprava a logistika.

Kto sú hráči v súťaži o výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov

1. Vinci a Skanska
Obaja členovia francúzsko-švédskeho združenia - Vinci aj Skanska - patria k firmám, ktoré do tejto súťaže prichádzajú ako lídri v PPP projektoch. V súčasnosti spolupracujú s vládami jedenástich krajín. Obe firmy postavili a dnes prevádzkujú takmer päťtisíc kilometrov ciest po celom svete. Skanska sa špecializuje na výstavbu ciest, ale aj civilných budov. Prostredníctvom verejno-súkromných partnerstiev stavia nielen cesty, ale aj väznice či školy. Vinci sa popri výstavbe venuje aj údržbe a opravám ciest, ale aj energetike.
Vinci Concessions S.A. (Francúzsko)
Zisk z bežnej činnosti: 1,7 miliardy eur
Tržby: 3,9 miliardy eur
Krajiny, v ktorých sa podieľa na cestných PPP projektoch: Francúzsko, Veľká Británia, Kanada, Portugalsko, Grécko
Skanska Infrastructure Development AB (Švédsko)
Tržby: 13,3 miliárd eur (126 miliárd švédskych korún)
Krajiny, v ktorých sa podieľa na cestných PPP projektoch: Poľsko, Fínsko, Čile, Brazília, Nórsko, Mozambik, Veľká Británia

2. Obrascón Huarte Laín S.A. (Španielsko)
Prvá z dvoch firiem, ktoré do boja o slovenské diaľnice vstupujú na vlastnú päsť, stále "žije" z väčšej časti z príležitostí, ktoré ponúka domovská krajina. Zo Španielska preto pochádzajú až dve tretiny tržieb. Aj tie však stačia na to, aby sa firma so svojím ekonomickým zázemím zaradila k veľkým hráčom v tomto tendri. Ak však podmienky tendra naozaj splnia všetci šiesti, firma bude mať problém "stíhať" s ostatnými konzorciami najmä skúsenosťami s PPP projektmi.

Zisk na úrovni EBIDTA: 489 miliónov eur
Tržby: 3,3 miliardy eur
Počet zamestnancov: 13-tisíc

3. Bouygues Travaux Publics, Colas, Doprastav, Váhostav, Intertoll-Europe a Mota-Engil
Francúzsko-slovensko-maďarsko-portugalské konzorcium je v tejto súťaži najpočetnejším združením. Jeho silnými stránkami bude najmä znalosť domácich pomerov, s ktorými má skúsenosti najmä spoločnosť Doprastav, ktorá je na Slovensku lídrom vo výstavbe diaľnic. Skúsenosti so slovenským trhom má aj Váhostav, ale tiež Mota-Engil alebo Colas, ktorá je zase materskou firmou Inžinierskych stavieb.

Všetky štyri patria k stáliciam výstavby diaľnic na Slovensku a podnikajú i v zahraničí. V štátnych tendroch stredoeurópskych krajín sa angažujú aj zvyšné dve firmy. Francúzska Bouygues Travaux Publics je napríklad súčasťou konzorcia, ktoré nedávno vyhralo súťaž o maďarskú diaľnicu M6. Po jej boku bol aj v tomto tendri francúzsky "krajan" Colas a maďarská firma Intertoll Europe. Konzorcium viedla rakúska spoločnosť Strabag, ktorá však v slovenskom PPP prešla do pozície konkurenta. Posledným z členov konzorcia bola britská firma John Laing, ktorá napríklad v Poľsku stavia diaľnicu so Skanskou.

Mota-Engil má podobne ako španielsky konkurent svoju základňu na Iberskom polostrove. Firma chce však v tomto období preraziť na východoeurópskych trhoch, práve modelom verejno-súkromného partnerstva. Ako uvádza agentúra Thomson Financial, suma všetkých koncesných zmlúv, o ktoré sa firma dnes uchádza v Rumunsku, Maďarsku, na Slovensku a v Poľsku, je približne 6,3 miliardy eur.
Bouygues Travaux Publics (Francúzsko)
Zisk z bežnej činnosti: 209 miliónov eur
Tržby: 6,9 miliardy eur
Krajiny, v ktorých sa podieľa na cestných PPP projektoch: Maďarsko, Chorvátsko
Počet zamestnancov: 43-tisíc
Colas SA (Francúzsko)
Zisk z bežnej činnosti: 528 miliónov eur
Tržby: 10,7 miliardy eur
Krajiny, v ktorých sa podieľa na cestných PPP projektoch: Maďarsko
Počet zamestnancov: 62-tisíc
Doprastav, a. s. (Slovensko) - údaje za materskú spoločnosť DDM Holding
Tržby: 362 miliónov eur
Spoločnosť sa v minulosti nepodieľala na PPP projektoch, vo výstavbe diaľnic na Slovensku je však lídrom
Počet zamestnancov: 4-tisíc
Mota-Engil, SGPS, SA (Portugalsko)
Tržby: 1,5 miliardy eur
Váhostav-SK, a. s. (Slovensko)
Zisk z bežnej činnosti: 3,14 milióna eur

4. Eiffage Travaux Publics (Francúzsko)
Druhá z dvoch firiem, ktoré sa odvážili vstúpiť do súťaže bez partnera, sa označuje za siedmu najväčšiu európsku stavebnú a koncesnú spoločnosť. Firma sa venuje najmä výstavbe ciest a civilnému inžinierstvu a vo verejno-súkromných partnerstvách je jednou z najväčších. Podieľala sa napríklad na výstavbe vysokorýchlostných tratí vo Francúzsku a v Belgicku alebo na výstavbe rýchlostnej cesty Norscut v Portugalsku.
Zisk z bežnej činnosti: 963 miliónov eur
Tržby: 10,7 miliardy eur
Počet zamestnancov: 63-tisíc

5. ZPKM Consortium - Hochtief, Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company
V centre rakúskeho trojlístka je dlhodobá spolupráca firiem Hochtief a Alpine. Jedným z ich spoločných projektov je výstavba diaľnice z Viedne na českú hranicu, ktorá je v súčasnosti jediným PPP projektom v Rakúsku. Hochtief je pritom jednou z firiem, ktoré sa špecializujú na verejno-súkromné partnerstvá bez ohľadu na skutočnosť, čo je ich výsledkom. Podobne ako napríklad Skanska postavil Hochtief veľké množstvo škôl a angažuje sa aj na poli leteckej dopravy. Portfólio PPP projektov na konci roku 2006 sa priblížilo k 250 miliónom eur.
Hochtief PPP Solutions GmbH (Nemecko)
Zisk z bežnej činnosti: 221,8 milióna eur
Počet zamestnancov: 47-tisíc
Alpine Bau GmbH (Rakúsko)
Zisk z bežnej činnosti: 8,4 milióna eur
Tržby: 20,9 milióna eur

6. Macquarie Capital Group, Strabag, Porr
Z projektov, pri ktorých sa na Slovensku stretli rakúske firmy Strabag a Porr, je jedným z najzaujímavejších prvá časť štvrte Eurovea. Na slovenských cestách je významnejším hráčom Strabag, ktorý spolu s Váhostavom postaví napríklad diaľnicu cez Považskú Bystricu. Podieľal sa aj na výstavbe podtatranského úseku D-jednotky, ktorý "preslávil" takzvaný kartelový spor medzi Protimonopolným úradom a Úradom pre verejné obstarávanie na jednej strane a stavebnými firmami obvinenými s koordinácie cenových ponúk. V kauze, ktorá sa odsúva už vyše roka, Strabag ťahá za "jeden povraz" so svojimi najväčšími konkurentmi Doprastav, Skanska či Mota-Engil.
Úlohou austrálskej investičnej spoločnosti Macquarie bude nadobudnutie zdrojov na financovanie výstavby.
Strabag AG (Rakúsko)
Tržby: 10 miliárd eur
Počet zamestnancov: 63-tisíc
Porr Solutions Immobillen - und Infrastrukturprojekte GmbH (Rakúsko)
Tržby: 1,9 miliardy eur
Operačný zisk: 47,7 milióna
Počet zamestnancov: 10-tisíc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.