Pri Sutove zlty variant so zarezmi

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pri Sutove zlty variant so zarezmi

Odoslaťod rastislav5 » 03. Jan 2008 17:40

Do úvahy prichádza iba jediný variant minister Ľubomír vážny v šútove zvážnel


V Šútove sa v pondelok 3. decembra uskutočnilo stretnutie ministra Ľubomíra Vážneho, Igora Chomu, splnomocnenca slovenskej vlády pre výstavbu diaľnic, s poslancami obecného zastupiteľstva a občanmi. Témou ich rokovania bola výstavba diaľnice podľa takzvaného žltého variantu.
Obyvatelia Šútova sa snažili dosiahnuť kompromis. Argumentovali najčastejšie tým, že diaľnicu treba posunúť čo najďalej od obce. Obávali sa najmä hluku a znečistenia ovzdušia. Igor Choma ale povedal, že hlučnosti sa nemusia obávať, pretože popri diaľnici budú protihlukové zábrany, takže zvuk sa bude odrážať iba dohora. Z hľadiska čistoty ovzdušia by sa situácia tiež nemala zhoršiť, pretože roz-ptyl emisií automobilových výfukových plynov sa s ich rastúcou rýchlosťou zvyšuje. Ľubomír Vážny aj s Igorom Chomom Šútovčanom povedali, že v súčasnosti sa môže obecné zastupiteľstvo rozhodnúť iba pre žltý variant, alebo pre momentálne vyradenie približne sedemkilometrového úseku vo svojom katastri z výstavby diaľnic. To by ale spôsobilo, že pri Šútove vznikne na ceste I/18 dopravný lievik, ktorý by životné prostredie zaťažil ešte viac. Takýto krok by mal ale dopad na rozvoj obce, Turca i kraja. Každopádne, maji-
telia pozemkov budú mať nárok na finančnú náhradu pri odkupovaní pozemkov Národnou diaľničnou spoločnosťou.
Ako nám povedal Ľubomír Vážny, žltý variant sa iba sčasti dotýka Šútova a je kompromisom rôznych dopadov na životné prostredie v obci. „Budovaním iných variantov ako je žltý variant, by sme úplne zamedzili výstavbe diaľnice cez Šútovo. Podstatné sú iba tri varianty. Žltý prechádza ponad ihrisko a dotýka sa kameňolomu. Pri červenom variante sa počíta s výstavbou štyroch tunelov, ale najväčším problémom je, že zasahuje do ochranného pásma a keďže sú veľké problémy s dodržiavaním pravidiel ochrany chránených území medzinárodného vý-znamu Natura 2000, ktoré sú platné od vstupu Slovenska do EÚ, neviem si predstaviť, ako by sme zabezpečili vydanie stavebného povolenia. Slovenské a európske úrady životného prostredia a Európska komisia by sa tak či onak vyjadrili, že tam nemôžeme stavať. Ďalším variantom je vybudovanie tunela v lokalite Korbeľka. Podľa hydrogeologických správ sú tam ale tri významné vodné zdroje, ktoré zásobujú vodou celú dolinu a spôsobili by problémy pri výstavbe. Technologické problémy pri výstavbe tunela by sa dali vyriešiť, ale za cenu straty prameňov pitnej vody, ktoré sú dôležité pre celý región. Pri žltom variante treba vybudovať sčasti zárezy do terénu, alebo premostenie nad terénom, prechody pre zver, obslužné cesty k políčkam. Búrať treba iba humno jedného rodinného domu. Majiteľ rodinného domu sa môže rozhodnúť, či chce dom asanovať, alebo pre kúpu či výstavbu nového domu alebo bytu. Ak sa rozhodne zostať v dome, existujú možnosti, aby bol komfort jeho životného prostredia dodržaný,“ dodal Ľubomír Vážny.
Pri každom riešení nesie finančnú ťarchu Národná diaľničná spoločnosť, s ktorou sa môže majiteľ spomínanej nehnuteľnosti dohodnúť na detailoch. Obecné zastupiteľstvo hlasovalo o variante diaľnice až po našej uzávierke. O stanovisku obce k tomuto problému prinesieme ďalšie informácie. (GG)



© 2007 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

[11. 12. 2007]

http://www.mynoviny.sk/c/3639724/Do-uva ... aznel.html
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.