Orava: Čo bude nasledovať po prvej lastovičke?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Orava: Čo bude nasledovať po prvej lastovičke?

Odoslaťod sergej » 03. Dec 2007 15:06

Čo bude nasledovať po prvej lastovičke?

http://www.novinyorava.sk/?act=show&c_id=8266

Slávnostné otvorenie cestného obchvatu Oravského Podzámku možno pokojne vyhlásiť nielen za udalosť týždňa, ale aj mesiaca, roka a možno i desaťročia. Jeho význam a výhody sú nespochybniteľné, netreba ich teda opakovane zdôrazňovať, ale ani preceňovať.

Z hľadiska bezpečnosti cestnej dopravy na Orave predstavuje iba jedno z viacerých čiastkových riešení, o čom nás presvedčil aj rozhovor s riaditeľom Slovenskej správy ciest pre oblasť Žilinského a Trenčianskeho kraja Ivanom Hlavoňom.

Pán docent, vydajme sa cestou 1/59, ktorú máte v správe, na sever a pristavme sa v Tvrdošíne. Určite je vám známy nevyhovujúci stav mosta cez rieku Orava či križovatky pri kostole. Do akej miery chcete, alebo môžete prispieť k náprave?
- Vybrali ste dva špecifické problémy jedného mesta, lenže ony sú všade. Celá trasa komunikácie 1/59 je silne frekventovaná nárastom kamiónovej dopravy o 43 percent. Ak ste si všimli, zmierňujeme ho už tým, že sa dokončil obchvat Oravského Podzámku, postupujeme smerom na Hornú Lehotu a ďalej, pokiaľ to finančné prostriedky dovoľujú. V spolupráci s mestom Tvrdošín sa podieľame na opravách, obnove a dostavbe peších trás povedľa štátnej cesty. Do tejto činnosti spadá aj oprava časti mosta, presnejšie, jeho zábradlia, chodníkovej a nosnej konštrukcie. Spolu s tou- to akciou by sme chceli v budúcom roku odstrániť problémy križovatky pri kostole. Vedľajšie vstupy sú záležitosťou VÚC a ak sa do križovatky pri kostole pustíme, povedzme, aj so spoluúčasťou VÚC, budeme musieť zvažovať, ktorý typ si budeme môcť dovoliť. Niektoré stoja 6 – 8 miliónov, ale na niektoré treba aj 20 miliónov. Budeme teda hľadať jednoduché riešenie a dúfať, že náš zámer neoddialia iné prioritné problémy.

Cestný obchvat Trstenej by mal byť tiež prioritným problémom – či nie?
- Obchvat Trstenej, ktorého investorom je Národná diaľničná spoločnosť, bol pripravený dávno a malo sa začať v tomto roku v auguste. Nič tomu nebránilo - okrem chýbajúcich dotácií. Celá etapa bude stáť 1,6 miliardy a na budúci rok je prisľúbených 100 miliónov korún.

Čím ešte môže doplniť svoje informácie tak, aby si naši čitatelia mohli vytvoriť reálny obraz o súčasnom stave a perspektívach cestnej siete na Orave?
- Z permanentne pripravovaných akcií spomeniem obchvat Trstenej, úseky Trstená - Horná Lehota, Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová, Oravský Podzámok - Dolný Kubín a Dolný Kubín - Kraľovany. V hornej časti by sa dal najrýchlejšie realizovať obchvat Trstenej. Je to aj otázka štátneho rozpočtu, vstupu euro - peňazí, otázka celoslovenských priorít, ale pevne verím, že stanovený postup bude pokračovať, i keď časový sled sa nedá vždy dodržať.
Musím sa ešte zmieniť o ceste 1/59 v celom jej rozsahu. Nebola postavená na súčasný objem dopravy. Plánovala sa na nej cesta R kategórie, a preto sa na nej príliš obmedzene pracovalo. Všetko záviselo od toho, kade trasovanie cesty R povedie. Toto vyčkávanie spomalilo a zneistilo celú prípravu. Dostali sme sa do situácie, že cestu 1/59 budú prepravcovia ešte dlho využívať na medzinárodnú dopravu. Musíme sa teda znovu vrátiť predovšetkým k cestným obchvatom, ktoré tu už mohli byť a pospájať celý systém. Žiaľbohu, nadradený systém, ktorý uprednostnil výstavbu rýchlostnej cesty, je zatiaľ budovaný ako polovica profilu. Zdá sa, že dvojprúdovou cestou aj ostane, hoci rýchlostná komunikácia by mala byť štvorprúdová.

zdroj: Noviny Orava
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.