Slovensko sa zmenilo na veľké stavenisko

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Slovensko sa zmenilo na veľké stavenisko

Odoslaťod Dialniciar » 29. Okt 2007 10:48

http://www.metrostav.sk/sk/aktuality/ak ... ail?id=185


Slovensko sa zmenilo na veľké stavenisko

dátum: 15. 10. 2007

(HN; s.: 21; Vladislav Doktor)

Medziročný nárast stavebnej produkcie o 15 percent a viac ako 150-tisíc ľudí, ktorým dáva toto odvetvie prácu. Taká je stručná vlaňajšia bilancia slovenských staviteľov.

Spomedzi firiem je na prvom mieste vo väčšine finančných ukazovateľov už viac rokov za sebou bratislavský Doprastav, ktorý je prostredníctvom svojich akcionárov previazaný so slovenským aj českým Metrostavom. Medzi ich hlavných akcionárov združených v DDM holdingu patrí Ivan Šesták, ktorý je predsedom Predstavenstva Doprastavu a Metrostavu a zároveň prezidentom DDM holdingu.

Jeho blízkym spolupracovníkom je Daniel Knotek, ktorý zastáva v holdingu funkciu viceprezidenta a figuruje aj v Predstavenstvách Doprastavu a Metrostavu. Ďalším spolumajiteľom firiem združených v DDM holdingu a jeho výkonnej firme DOAS je Viliam Turanský a spoluakcionármi tohto zoskupenia stavebných firiem sú aj slovenskí a českí podnikatelia František Klepetko, Dušan Mráz, František Potisk, Viktor Karel, Jiří Bělohlav, Jindřich Hess a Zdeněk Šinovský. Všetci sa umiestnili v československom rebríčku najbohatších ľudí.

Lichtenštajnčania aj Široký

Istým prekvapením môže byť, že v štruktúre minoritných akcionárov Doprastavu, ktorý je v DDM holdingu jedným z najsilnejších, sú lichtenštajnské investičné spoločnosti Lorant Establishment a Vermell Anstalt.

Majiteľom koncernu Strabag, ktorý sa na Slovensko dostal akvizíciou stavebníckej spoločnosti ZIPP, je rodina Haselsteinerovcov, ktorej hlava, 63-ročný Peter Haselsteiner, stojí aj na čele stavebníckej spoločnosti. Spoluakcionármi rakúskej rodiny sú poisťovňa Uniqa a viedenský koncern Raiffeisen holding. Na jar tohto roka do Strabagu vstúpil ako nový spolumajiteľ ruský miliardár Oleg Deripaska, ktorý odkúpil 30 percent akcií koncernu. Nové percentuálne podiely jednotlivých akcionárov však spoločnosť zatiaľ oficiálne neoznámila.

Stopercentným akcionárom žilinského Váhostavu-SK je akciová spoločnosť Finasist, za ktorou stojí slovenský podnikateľ Juraj Široký známy, ako majiteľ hokejového klubu Slovan Bratislava a šéf Slovenského zväzu ľadového hokeja.

Najväčšími akcionármi ďalšieho veľkého hráča, švédskej stavebníckej skupiny Skanskam, sú švédski inštitucionálni a individuálni investori a svoj podiel v spoločnosti, ktorá k nám vstúpila prostredníctvom privatizácie Banských stavieb, dnes Skanska BS, majú aj penzijné fondy, zahraniční akcionári a Svedbank Robur.

Majoritným akcionárom spoločnosti Eurovia - Cesty je francúzska skupina Eurovia, ktorá samotná je súčasťou skupiny Vinci Group. Tá je celosvetovo známa ako líder v oblasti dopravných stavieb. S ročným obratom 24 miliárd eur a s viac ako 142-tisíc zamestnancami patrí k najväčším firmám sveta. Jej dcérska firma Vinci Concessions sa zaujímala aj o privatizáciu bratislavského letiska.

Francúzska stavebná spoločnosť Colas, vlastniaca u nás majoritný podiel vo firmách Inžinierske stavby Košice a Cesty Nitra, je dcérou rovnako telekomunikačnej a stavebnej skupiny Bouygues. A tá má vo svojom portfóliu okrem iného aj jeden z najväčších mediálnych domov v Európe, TF1. Slovenských majiteľov majú napokon stavebné spoločnosti Hornex a SkyBau.

Stavebné práce? Vypredané

Už na začiatku tohto roka hlásili stavebné spoločnosti zásoby práce na desať mesiacov dopredu. Pod ich vynikajúce tohtoročné výsledky sa podpísala aj mierna zima, ktorá prispela k takmer 18-percentnému rastu odvetvia za obdobie prvých šiestich mesiacov. Najväčšie zvýšenie investícií možno očakávať v dopravnej infraštruktúre, k čomu prispieva tiež pokračujúca výstavba diaľnic a rekonštrukcia železničných tratí, ako aj v segmente nebytových objektov. Tu sú hlavnými ťahúňmi developerské spoločnosti ako IPEC Management, HB Reavis Group, J&T Reality Estate, TriGranit Development Corporation či Soraviainvest.

Prudký rozvoj však stavebníci zaznamenávajú i v oblasti bytovej výstavby, ktorú poháňa neustály rast hypotekárneho trhu a nedostatok bytov. Napriek tomu je na Slovensku stále dominantnou výstavba priemyselných objektov a inžinierska výstavba. Jej motorom sú stále prichádzajúci noví zahraniční investori, ako aj zvyšujúce sa investície spoločností rozvíjajúcich svoje podnikanie u nás. Štátne investície sa na výkonoch stavebníctva v súčasnosti podieľajú asi štyridsiatimi percentami, zatiaľ čo šesť desatín investícií pumpuje do odvetvia sektor súkromných firiem.

Medzi najväčšie realizované stavby by v budúcnosti mali patriť aj rozširovanie a rekonštrukcia letísk, staníc autobusovej a železničnej dopravy či príprava na realizáciu mýtneho systému. Po rokoch dvojciferného rastu v slovenskej ekonomiky možno v priebehu niekoľkých rokov očakávať tiež zvýšenie investícií do opráv a rekonštrukcií historických pamiatok.

Produkcia na vývoz

V slovenskom stavebníctve ešte stále neodznela kauza týkajúca sa údajnej kartelovej dohody šiestich stavebných firiem, ktoré sa podľa rozhodnutia Protimonopolného úradu v roku 2004 dohodli pri nastavení cien za výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce. Medzi potrestanými sú spoločnosti Doprastav, Inžinierske stavby, Skanska, Strabag, Betamont a Mota Engil. Následne im Protimonopolný úrad udelil pokutu 1,349 miliardy korún, proti ktorej sa stavebné spoločnosti odvolali.

Stavebníctvo na Slovensku

Celkový obrat odvetvia: 146 miliárd korún

Podiel na celkovej priemyselnej produkcii: 9 percent

Nárast 2006/2005: 15 percent

Celkový počet pracovníkov: 156-tisíc

Tržby podnikov za vlastné výkony a tovar: 224 miliárd korún

© 2005 Metrostav, člen DDM Group
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.