Kanada: Keď je cesta kráľom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Kanada: Keď je cesta kráľom

Odoslaťod Branco » 28. Okt 2007 14:29

Do konca októbra zavíta na kanadské prérie jeseň. Na zemi už leží zopár centimetrov snehu a teplota klesla pod bod mrazu. Pre Works Alberta je stavebná sezóna už minulosťou. „Naša sezóna končí v závere októbra,“ hovorí Jacques Michel, riaditeľ tejto dcérskej spoločnosti Colasu. „U bežiacich zákaziek sa snažíme prácu ukončiť v polovici mesiaca. Ak je aj potom vyhovujúca teplota, je to ako bonus. Totiž či je -5 alebo -15 stupňov, práca nie je kvôli zamrznutej pôde možná.“

Dve metropoly

Colas už v Alberte pôsobí približne 30 rokov. Začiatkom tohto desaťročia založil ColasCanada firmu Works Alberta Ltd so sídlom v Edmontone, ktorá kontroluje aj NWT Construction Ltd – tá pracuje v Severných teritóriách, na sever od Alberty. J. Michel pokračuje: „Naša prítomnosť v dvoch najväčších mestách, Calgary a Edmontone, je pre nás životne dôležitá. Tu máme najväčší trhový podiel. V súčasnosti pracuje Works Alberta zhruba na 400 projektoch, medzi ktorými nechýbajú viadukty, pristávacia plocha pre vojenské lietadlá a najmä cesty. Stavba mestských a vidieckych ciest nám prináša asi 85 % tržieb… Sme snáď jedinou firmou na trhu s najrôznejšími druhmi práce,” vysvetľuje pán Michel.

Masívne zdroje do ciest

V roku 2004 dokázala Alberta vďaka obrovskému rozmachu ťažobného priemyslu ropy a plynu splatiť všetky svoje dlhy, ktoré v roku 1994 dosahovali 23 miliárd dolárov. Je tak jedinou kanadsko provinciou bez dlhov. Vláda sa rozhodla významne investovať do cestnej siete - takmer 4 miliardy dolárov v rokoch 2007-2009. „Stav ciest v Alberte je lepší než vo zvyšku Kanady,“ vraví J. Michel a s iróniou v hlase dodáva: „Ťažko sa tu dá investovať priveľa!“ V Alberte sú cesty nepostrádateľné; autá sú nevyhnutné vzhľadom na obrovské vzdialenosti a chladné podnebie. Ďalšou špecialitou sú samotné cesty, ktoré sú kvôli extrémnemu počasiu hrubé až 70 centimetrov, s 30-centimetrovou povrchovou vrstvou asfaltového betónu a vyžadujú častejšiu údržbu. Priemerný vek cesty nepresahuje 10 rokov.

Hľadajú pracovníkov

S veľkým množstvom práce stúpa potreba pracovnej sily. „Väčšina našich pracovných miest je sezónna. Z 1 400 zamestnancov najatých v lete je iba 500 z nich zamestnaných po celý rok. Ak k tomu pridáme množstvo voľných miest, ktoré vytvára rastúca ekonomika, personálny manažment sa stáva komplikovaným... Nie sme jediní, kto hľadá pracovníkov.“ Preto sa začalo s´náborom zamestnancov. Najskôr v susedných provinciách Saskatchewan a Britská Kolumbia, neskôr v Ontariu či Quebecu a až po atlantické provincie Nové Škótsko, Nový Brunswick či Ostrov princa Eduarda – až 5 000 kilometrov od Alberty. Jacques Michel hovorí, že sa musia prispôsobiť trhu, keď napríklad ropné a plynárenské spoločnosti lákajú ľudí zo vzdialených oblastí lepšími platovými podmienkami. „Núkame zaujímavú prácu, plat i možnosť kariérneho rastu,“ dodáva. Do budúcnosti nevylučuje Works Alberta ani akvizície ďalších spoločností. Súčasné tempo ekonomického rastu v provincii by mohlo trvať ešte 10 rokov. Colas chce byť jeho súčasťou.

Z magazínu ROUTES, redakčne krátené
Foto ROUTES

http://www.inzinierske-stavby.sk/MOSTY/sc_09_2007.pdf
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.