Modernizácia železničného eurokoridoru

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Modernizácia železničného eurokoridoru

Odoslaťod wazari » 24. Jún 2005 09:39

Modernizácia železničného eurokoridoru

(21.06.2005; Považský obzor; č. 24/2005, s. 9; SITA)

Modernizácia V. eurokoridoru na území Slovenska v trase Bratislava‑Žilina‑Košice‑Čierna nad Tisou by sa mohla ukončiť v roku 2020. "Tento termín však nie je definitívny, je to len plán," skonštatoval investičný riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Marián Urbánek. Celý proces modernizácie totiž podľa neho ovplyvňujú najmä možnosti získania finančných prostriedkov, ako z národných zdrojov, tak aj z európskych fondov.

Slovenská vetva eurokoridoru je rozdelená na osem úsekov, z toho na úsekoch Bratislava ‑ Trnava a Trnava ‑ Nové Mesto nad Váhom sa už vykonávajú modernizačné práce, ktoré by sa podľa odhadov ŽSR mohli ukončiť v rokoch 2007 až 2008. Úsek Nové Mesto nad Váhom ‑ Púchov by sa mal podľa plánu ŽSR dokončiť v roku 2012, trať medzi Púchovom a Žilinou v roku 2011, úsek Žilina ‑ Ružomberok v roku 2014 a Ružomberok ‑ Poprad v roku 2016. Úseky Poprad ‑ Košice a Košice ‑ Čierna nad Tisou by mali byť na 160‑kilometrovú rýchlosť prispôsobené v roku 2020. Podľa Urbánka je však možné, že sa uvedené poradie modernizačného postupu nedodrží. "Ak sa totiž modernizuje naraz viacero na seba nadväzujúcich úsekov, predstavuje to veľkú záťaž pre cestujúcich vzhľadom na výluky vlakov a následné predĺženie času cestovania," podčiarkol Urbánek.

V záujme zabezpečenia väčšej priepustnosti by sa preto medzi modernizovanými úsekmi mohli podľa neho nachádzať nemodernizované úseky. Takúto stratégiu by preferovala aj Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá podľa svojho generálneho riaditeľa Ondreja Mateja práve v spojení s modernizáciou tratí zaznamenáva pokles cestujúcich a tržieb z osobnej dopravy.

ŽSR okrem modernizácie V. eurokoridoru plánujú modernizovať aj slovenskú časť VI. eurokoridoru v smere na sever. VI. eurokoridor je rozdelený na dva úseky, pričom úsek Žilina ‑ Krásno nad Kysucou by sa mal zmodernizovať do roku 2010 a úsek Krásno nad Kysucou ‑ Čadca v roku 2012. Aj IV. eurokoridor v úseku štátna hranica ČR‑Kúty‑Bratislava‑Štúrovo‑štátna hranica Maďarsko plánujú ŽSR zmodernizovať, zatiaľ však nie je stanovené definitívne obdobie realizácie.

Modernizácia prinesie podľa ŽSR pozitívne efekty ako pre železnice, tak aj pre cestujúcich. Modernizáciou železničnej infraštruktúry sa zvýši prevádzková rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu a zvýši sa bezpečnosť pre cestujúcich. Z pohľadu železníc bude mať modernizácia vplyv predovšetkým na konkurencieschopnosť ŽSR. "Modernizáciou dokážeme vytvoriť lepšie podmienky pre prepravcov, ktorí využívajú železničné trate, čo bude mať aj pozitívny vplyv na rast tržieb," zdôraznil Urbánek.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.