Diaľnica sa blíži k východu pomaly

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica sa blíži k východu pomaly

Odoslaťod aquila » 24. Sep 2007 08:52

KVETA PODHORSKÁ


Diaľnica sa blíži na východ, ale pomalšie, ako sľuboval premiér Fico. Budúci rok by sa mali dokončiť úseky Vžec - Mengusovce, Mengusovce - Jánovce a Svinia - Prešov-západ. Súčasťou balíka, ktorý schválila vláda, sú na východe ďalšie dva diaľničné úseky Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia, ktoré by mali byť postavené do roku 2010.


Do roku 2012 chce vláda postaviť vybrané úseky na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP)celkovo v troch balíkoch. Čiastočne majú byť postavené do roku 2010, pričom na technicky najkomplikovanejších úsekoch v polovičnom profile. Úplne by mali byť dokončené o dva roky neskôr.


Na východe 9 úsekov


V Prešovskom a Košickom kraji sa má celkovo vybudovať 9 diaľničných úsekov, 2 diaľničné privádzače a 9 rýchlostných ciest R2 a R4 vrátane tých, ktorých časový horizont ukončenia je ešte veľmi vzdialený. Odovzdané sú Beharovce - Branisko a Prešov - Budimír, v predčasnom užívaní je rýchlostná cesta R4 diaľničný privádzač, križovatka Prešovská - Sečovská II. etapa.


Nedokončia ani jeden


"V súčasnosti sú na východe rozpracované štyri diaľničné úseky, ostatné sa ešte len pripravujú. Vo vysokom štádiu rozpracovania sú úseky Važec - Mengusovce, tri etapy takmer 26-kilometrového úseku Mengusovce - Jánovce a diaľnica Fričovce - Prešov, západ II. etapa a druhá časť Svinia - Prešov západ. V tomto roku nebude dokončený ani jeden. Odovzdaná bude len modernizácia telekomunikačného zariadenia diaľnice Prešov - Budimír," uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.


Diaľničné úseky


Úsek Važec - Mengusovce mali dokončiť v lete roku 2006, termín sa však posunul o dva roky a terajší je v novembri 2008.


Diaľničný úsek Mengusovce - Jánovce sa po Matejovce budujú v plnom profile a po Jánovce ako rýchlostná komunikácia. Na trase je kilometer dlhý tunel Bôrik, 32 mostov a 3 križovatky. Odovzdať by ho mali takisto v budúcom roku.


Viac než 18 km diaľničný úsek Jánovce-Jablonov povedie okresmi Levoča, Spišská Nová Ves a Poprad. Predpokladaný začiatok výstavby je november 2008 a ukončenie jún 2013. Postaviť sa má v rámci PPP projektov, čím sa skráti termín ukončenia o tri roky. V tomto úseku sa bude budovať tunel, 22 mostov, dve križovatky.


Na júl 2009 je naplánovaný začiatok výstavby diaľničného úseku Jablonov-Studenec v dĺžke 5,2 kilometra. Povedie katastrálnym územím Jablonov, Spišské Podhradie a Studenec. Predpoklad ukončenia je júl 2012. Úsek sa začína križovatkou Nemešany a končí za Spišským Podhradím, kde sa napojí na diaľnicu Studenec - Beharovce. Stavať sa bude osem mostov a jedna križovatka.


Levočským okresom povedie aj 3,3 km dlhý úsek Studenec - Beharovce. Začiatok výstavby je júl 2008 a ukončenie september 2010. Vedie popod Spišský hrad k tunelu Branisko. V križovatke Beharovce bude možné zísť alebo napojiť sa na diaľnicu. Stavať sa budú dva mosty.


V máji 2009 sa počíta so začatím výstavby 7 km úseku druhého profilu dieľnice Beharovce-Branisko. Ukončenie je naplánované na máj 2014.


Ďalších 11 kilometrov diaľnice povedie Prešovským okresom. Úsek D1 Fričovce-Svinia sa dostal sa do balíka PPP projektov, a teda má byť ukončený do roku 2010. Pribudne na ňom 15 mostov, jeden mimo neho.


S výstavbou takmer 8 km dlhého diaľničného úseku Svinia - Prešov-západ sa okrem katastrálneho územia Malý Šariš a Prešov začalo v decembri 2005. Predpokladaný termín ukončenia je november 2008. Súčasťou úseku je 6 mostov. Zmení sa riešenie križovatky Prešov-Vydumanec.


Na november 2010 je naplánovaná výstavba úseku Prešov západ-juh, ktorý meria 7,1 km s dokončením v septembri 2014. Trasa začína v križovatke Prešov-západ - Vydumanec. Je vedená predovšetkým v 2,3 km dlhom tuneli a pri obci Haniska sa napája na dokončenú diaľnicu D1 Prešov- Košice. Budovať sa bude 7 mostov.


Na východ od Košíc sa diaľnica pripravuje


V prípravnej fáze je diaľničný úsek Budimír - Bidovce v dĺžke 13,7 km. Jeho výstavba by sa mala začať v júli 2010 a hotový by mal byť v septembri 2013. Nadväzuje na D1 Prešov-Budimír. Košice sa na neho napoja pri obci Budimír mimoúrovňovou križovatkou, ďalšie napojenie bude pri Košických Olšanoch diaľničným privádzačom. Stavba zahŕňa 19 mostných objektov, tri križovatky.


Okresmi Košice-okolie a Trebišov povedie 13 km úsek D1 Bidovce-Dargov, ktorý je naplánovaný po roku 2014. Trasa povedie cez Slanské vrchy kilometrovým tunelom Dargov, 15 mostami a 2 križovatkami.


Na tento úsek nadviaže diaľnica Dargov-Pozdišovce. Stavať sa začne po roku 2014. Na trase bude 21 mostov a tri križovatky. V dlhodobom zámere je pokračovanie diaľnice z Pozdišoviec k hraniciam s Ukrajinou.


Diaľničné privádzače


Privádzač Poprad - Kežmarok rieši napojenie cesty I/67 na diaľnicu D1 v Matejovciach mimoúrovňovou križovatkou s diaľnicou Mengusovce-Jánovce. Je to štvorpruhová cesta v dĺžke necelého kilometra. V januári 2009 sa má začať s výstavbou privádzača Spišská Nová Ves - Levoča s ukončením v novembri 2011. Na štvorpruhovej komunikácii je naplánovaných 7 mostov a tri križovatky.



Svidník za miliardu


V tomto roku by sa malo začať aj s prekládkou rýchlostnej komunikácie R4 vo Svidníku, ktorá je navrhnutá v polovičnom profile. Zabezpečí vylúčenie tranzitnej dopravy v smere z centra mesta, najmä ťažkú nákladnú dopravu z Poľska na juh Európy. Náklady na stavbu predstavujú 1 miliardu Sk. Navrhnutých je 9 mostov a 2 križovatky.


Rýchlostné komunikácie


Rýchlostná komunikácia R2 Tornaľa - Gombasek je v štádiu príprav súťažných podkladov. Osemnásťkilometrový úsek povedie okresmi Rimavská Sobota a Rožňava. R2 Gombasek-Včeláre sa začne stavať v septembri 2013 a 34-kilometrový úsek má byť ukončený v septembri 2016. Cesta I/50 cez horský priechod Soroška nevyhovuje intenzite dopravy, technický stav vyžaduje úseky so zníženou rýchlosťou a je závažnou nehodovou lokalitou. Začiatok úseku je v dočasnom napojení v križovatke I/50 a III/050154, trasa prechádza v mimoúrovňovej križovatke Rožňava, pokračuje v novej trase a pri obci Lipovník križuje železničnú trať a vchádza do navrhovaného tunela Soroška dĺžky 3,7 km. Ďalej pokračuje križovatkou medzi obcami Jablonov nad Turňou a Hrhov a končí v dočasnom napojení na cestu I/50 v obci Dvorníky-Včeláre. Okrem tunela je navrhnutých 20 mostov a 2 križovatky. Táto cesta sa má napojiť na R2 Včeláre - Košice-Šaca. Úsek meria 28 kilometrov. R2 Košice-Šaca - Košické Olšany meria 28 km. Bude to južný obchvat mesta a MČ Krásna. Povedie zo Šace okolo areálu U.S.Steel južne od letiska údolím rieky Torysy s vyústením do mimoúrovňovej križovatky D1 pri Košických Olšanoch. Stavba zahŕňa 15 mostov a 5 mimoúrovňových križovatiek.


Až v júli 2015 sa začne s výstavbou R4 Ladomírová - Hunkovce v okrese Svidník s ukončením v auguste 2017. Rýchlocesta merajúca viac ako 8 km je situovaná východne od obcí Ladomírová a Hunkovce, ktorá má vylúčiť ťažkú nákladnú dopravu z obcí. Stavba zahŕňa 10 mostov a 2 križovatky. Rýchlostná cesta R4 Svidník, preložka je navrhnutá v polovičnom profile. Zabezpečí vylúčenie tranzitnej dopravy v smere z centra mesta, najmä ťažkú nákladnú dopravu z Poľska na juh Európy. Začne sa stavať v tomto roku s ukončením v budúcom. Navrhnutých je 9 mostov a 2 križovatky. Začiatok napojenia úseku R4 Prešov - Svidník je na konci stavby Prešov - severný obchvat pri obci Kapušany. Na konci sa napája na R4 Svidník, preložka cesty v mimoúrovňovej križovatke Svidník juh. Trasa je riešená variantne cez Giraltovce alebo Stropkov. Tunel sa bude budovať podľa výberu trasy. Začiatok výstavby je január 2014 a ukončenie november 2016. Komunikácia R4 Prešov,severný obchvat rieši napojenie diaľnice D1 na R4 Kapušany-Svidník, čo zabezpečí odklonenie tranzitnej dopravy z centra Prešova. V trase dlhej 14,4 km sú dva tunely Bykoš a Okruhliak a 3 mimoúrovňové križovatky. Začiatok výstavby je november 2010 a ukončenie december 2013.


Rýchlostná cesta R4 v úseku Košice-Milhosť sa bude robiť v polovičnom profile. Na začiatku úpravy je trasa napojená mimoúrovňovou križovatkou na cestu I/68, ďalej prechádza v koridore medzi širokorozchodnou železnicou a železničnou stanicou Haniska, prechádza do priemyselného parku Kechnec a končí cca 150 m pred hraničným priechodom s Maďarskom. V 15,8 km úseku je navrhnutých 14 mostov a 2 križovatky. Výstavba by sa mala začať v máji 2010 a ukončiť v máji 2013.



Diaľničné úseky


Úsek dĺžka začiatok výstavby predpokladaný termín odovzdania


Važec - Mengusovce 12 km vo výstavbe november 2008


Mengusovce - Jánovce 26 km vo výstavbe november 2008


Jánovce-Jablonov 18 km november 2008 jún 2013


Jablonov-Studenec 5,2 km júl 2009 júl 2012


Studenec - Beharovce 3,3 km júl 2008 september 2010


Beharovce-Branisko 7 km máj 2009 máj 2014


Fričovce-Svinia 11 km pripravuje sa v roku 2010


Svinia - Prešov-západ 8 km vo výstavbe november 2008


Prešov západ-juh 7,1 km november 2010 september 2014

http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.ph ... 007/81875O
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.