Na stavbu mikrovlnky nemusí byť čas

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na stavbu mikrovlnky nemusí byť čas

Odoslaťod sezbrzni » 18. Sep 2007 07:05

Mikrovlnná technológia, ako prostriedok výberu mýta, sa možno pre oneskorený tender na jeho prevádzkovateľa dostane mimo hry. Jej realizácia v našich podmienkach totiž vyžaduje približne rok a pol, čo je dvakrát viac, ako vyžaduje štát.

"Konkurenčný" satelitný systém je na tom lepšie. "Na elektronický výber mýta pomocou satelitnej technológie netreba budovať rozsiahlu pozemnú infraštruktúru," hodnotí hovorca Siemensu Tomáš Kráľ. Kontrolné brány však vyžaduje aj tento systém. Koľko by ich musel Siemens postaviť, Kráľ nepovedal.
Príklady z Česka varujú
Na českých cestách dnes vozidlá monitoruje 172 mýtnych brán. U nás by ich muselo byť zhruba trikrát viac. Ich príprava a projekcia by si pritom vyžiadali aspoň sedem mesiacov. Na medzinárodnej konferencii ITS Bratislava to povedal Evžen Prediger, zástupca firmy Eltodo, ktorá spolu s Kapschom dodala mýtny systém v Česku.
Ešte väčšou prekážkou má byť nasledujúce mapovanie inžinierskych sietí, ktoré na diaľničných projektoch bývajú značené nepresne. Spolu s realizáciou stavby sa "mikrovlnka" u nás dá podľa Predigera spustiť za zhruba 18 mesiacov od vyhlásenia víťaza tendra, čo sa očakáva v marci.
Zákony sa meniť nebudú
Prediger, ktorý má skúsenosti aj s výstavbou kontrolných konštrukcií na našej diaľnici D2, nepriamo odkázal slovenskej vláde, že ak sa rozhodne pre mikrovlnnú alebo hybridnú technológiu, bude si musieť vymôcť potrebnú súčinnosť stavebných úradov a tiež prispôsobiť legislatívne podmienky. Prípadne termín spustenia mýta posunúť. Zákony podobné tým, ktoré majú urýchľovať výstavbu diaľnic, však ministerstvo dopravy zatiaľ nepripravuje.
"Vyhlásený tender je striktne neutrálny, pokiaľ ide o technológiu. Konkrétny výsledok je ťažké predpovedať aj z toho dôvodu, že môže byť ponúknutý napríklad hybridný systém, ktorý spája obe dnes používané technológie. Legislatíva sa v žiadnom prípade neprispôsobuje technológii alebo systému," povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.
Čas nahráva satelitu
O výbere technológie, ktorá bude kontrolovať mýtne poplatky, pravdepodobne rozhodne čas. Spoločnosti, ktoré naďalej rátajú s použitím mikrovlnných alebo hybridných technológií, preto možno prejdú na satelit.
"Samozrejme, všetky relevantné požiadavky na mýtny systém, teda aj časové, bude definovať zadávacia dokumentácia. V každom prípade by však časové kritérium rýchlosti výstavby nemalo byť tým jediným. Inak sa môže stať, že systém síce bude postavený včas, no bude to na úkor kvality. Zadávateľ by mal dodávateľom umožniť dostatočný časový rámec, aby boli títo schopní dodať efektívny a spoľahlivý systém. Čo sa týka technológie - aj túto budeme voliť práve na základe požiadaviek na systém, ktoré budú zverejnené v zadávacej dokumentácií," povedala hovorkyňa spoločnosti Kapsch Silvia Košťálová.

Uchádzači o tender
Autostrade
Efkon
Kapsch
Sanef
Siemens
Slovak Telekom
Telefónica O2
ToSy

http://ekonomika.hnonline.sk/c1-2204366 ... si-byt-cas
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.