http://hn.hnonline.sk/c1-21566230-stavb ... rane-na-r1
Na Ponitrí a Pohroní už stavajú betonárne.
Stavbári nabíjajú zbrane na R1
00:00, 9. 7. 2007
Pripravovaná výstavba rýchlostnej komunikácie R1 na trase medzi Nitrou a Banskou Bystricou už začína priťahovať investície do súvisiacej infraštruktúry.
Na kontrakt, ktorý má zlepšiť dopravnú situáciu na frekventovanom úseku, sa pripravujú všetky väčšie stavebné firmy so skúsenosťami v tejto oblasti biznisu.
V rámci prípravy technického zázemia stavieb prichádzajú ako prvé na rad betonárske kapacity, bez ktorých sa zakladanie žiadnej cestnej stavby nezaobíde. Prvá z investícií tohto druhu sa pripravuje v obci Pohranice neďaleko Nitry, kde firma TBG Doprastav plánuje rozšírenie tamojšej prevádzky na produkciu betónových zmesí.
Dcérska spoločnosť Doprastavu a Českomoravského betónu má na Slovensku osem stálych prevádzok. Veľká časť z nich je rozmiestnená na severnom Považí v okolí nedokončeného diaľničného úseku smerujúceho do Žiliny. Na trase zatiaľ pripravovanej rýchlostnej cesty R1 majú betonárske strediská v okolí Žarnovice a Zvolena.
Nové betonárske kapacity pripravujú aj ďalšie stavebné firmy a na nich nadviazaní subdodávatelia. Nové výrobne by mali onedlho pribudnúť pri Zlatých Moravciach, ale aj v ďalších lokalitách, ktorými táto komunikácia povedie.
Na trase budúcej rýchlostnej cesty R1 už viac ako rok prebieha príprava dokumentácie pre územné konanie, stavebný zámer a vysporiadanie pozemkov. Dostavba úseku Nitra - Tekovské Nemce, známej ako zlatomoravská cesta smrti, by sa mala začať v roku 2009. Podľa predbežných odhadov si vyžiada viac ako 10 miliárd. Ďalšie investície v objeme približne 6,5 miliardy bude potrebné vyčleniť na pripravovanú výstavbu juhovýchodného obchvatu mesta Nitry.
Za tri roky 50 km
Rýchlostná cesta z Nitry do Banskej Bystrice bude po dokončení merať 168 kilometrov. Zatiaľ posledný odovzdaný úsek medzi tretím a piatym najväčším mestom na Slovensku môžu vodiči v oboch profiloch využívať od konca októbra 2005. Už tento rok by sa mala začať stavať prvá etapa úseku Žarnovica - Šášovské Podhradie, na budúci rok by mali stavebné firmy začať pracovať na úsekoch Selenec - Beladice a Beladice - Čaradice. Do konca roka 2010 by malo na rýchlostnej ceste R1 pribudnúť 50 kilometrov.