VŠELÉK NA PRAŽSKOU DOPRAVU
Na jihu Prahy dělníci intenzivně hloubí tunel z Radotína do Lochkova. Práce na dalších úsecích vnějšího obchvatu se rozjíždějí – někde se vyměřuje, jinde jsou plány jen na papíře. Stavební stroje se také chystají na stavbu tunelu Blanka.
Praha - Každý den se prodlouží tunel mezi Lochkovem a Radotínem o šest metrů. Když budou pokračovat práce stejně rychle, prokoušou se sedmnácti sty metry skály tuneláři v polovině února příštího roku.
„Jedeme 24 hodin denně a za tu dobu zvládneme tři až čtyři cykly – navrtat, odstřelit, zpevnit betonem, vyvézt horninu, zajistit výztužemi a nastříkat další vrstvu betonu,“ popisuje rutinu sedmi tunelářů pod Lochkovem manažer projektu Tomáš Zdražila ze společnosti Hochtief.
Hotovou stavbu v příkrém kopci budou tvořit dva samostatné tubusy – jeden tříproudový pro stoupání a druhý dvouproudový pro klesání.
Na obou koncích na tunel navážou nové mosty – na lochkovském konci přes údolí Slavičího potoka, na druhé straně vyústí tunel nad železniční tratí.
Lochkovský tunel je jednou ze staveb, které tvoří Pražský okruh. Než bude v roce 2013 kompletní, zbývá dobudovat pět dalších částí.
1. Nejvyšší a nejdelší most v Praze
Z lochkovského tunelu vyjedou motoristé na unikátní technické dílo – 60 metrů vysokou a dva kilometry dlouhou mostní estakádu, která překlene Radotínské údolí nad soutokem Vltavy a Berounky. Jen pro srovnání: Nuselský most je vysoký „jen“ 40 a dlouhý 485 metrů.
Stavbu nejdelšího pražského mostu však doprovázejí problémy. Tím nejzásadnějším jsou nevyjasněné vztahy mezi investorem, Ředitelstvím silnic a dálnic, a soukromou firmou Schäfer Menk, která je majitelem parcely. Ta totiž nechce pustit stavbaře na své pozemky. A tak stavba za devět miliard pomalu nabírá zpoždění.
2. Místo stavbařů pracují u Točné archeologové
Hned na protější straně Vltavy začíná stavba dalšího úseku Pražského okruhu, který spojí Lahovice s Jesenicí a naváže tak na plánovanou dálnici D3 na České Budějovice.
„Děláme přípravné práce. Jako každá velká stavba se rozhýbává pomalu,“ vysvětluje mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch.
Zatím tu pracují jen archeologové a stavbaři tu na zkoušku provrtali do kopce mezi Komořany a Točnou průzkumnou štolu, která usnadní práce při výstavbě tunelu.
I tady musí investor bojovat s komplikacemi. „Máme potíže s výkupem pozemkům, několik stát i vyvlastnil a o další se stále ještě soudí,“ popisuje obtíže hlavní inženýr stavby Petr Kurel.
3. O pozemky u Jesenice musí stát bojovat
Posledním úsekem, který chybí jižní části pražského obchvatu, je ten mezi Jesenicí a dálnicí D1.
Bez jeho dokončení nezačne provoz ani na zbývajících dvou částech okruhu – auta by totiž sjela do ulic Jesenice nebo do polí. Jeho stavba by měla začít už v příštím roce.
„Na tento úsek bylo už vydáno územní rozhodnutí,“ potvrzuje Kurel. Má to však jeden háček, proti územnímu rozhodnutí se odvolalo hned pět účastníků řízení. „Kvůli odvolání se protáhnou přípravy. S některými účastníky stále ještě jednáme,“ dodává Kurel.
Ředitelství silnic a dálnic, které je i v tomto případě investorem, navíc ještě ani nevypsalo výběrové řízení na firmu, která okruh postaví.
4. Kde spojit obchvat a hradeckou dálnici D11?
Zatím chybí také úsek, který spojí dálnici D1 a Běchovice. Tam se okruh spojí s hradeckou dálnicí D11. Jeho stavba by měla začít v roce 2009.
Jenže zatím není jasná přesná trasa. Říčany a okolní obce by totiž chtěly, aby se část silnice zařízla pod zem. „Zkoumáme, jaký by to mělo dopad na podzemní vody,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Zahloubení by však znamenalo další zdržení – přepracovat plány by obnášelo přibližně desetiměsíční prodlevu.
5. Nejvíc problémů čeká na severu Prahy
Že by to bylo vše? Ne, Pražskému okruhu totiž chybějí další tři úseky také na severu města.
První povede z Ruzyně do Suchdola. Do příprav stavby nejdražší části zasahují občanská sdružení, obchvat vadí i radnici v Suchdole.
Podobné je to také u druhého úseku ze Suchdola do Březiněvsi. Tady by měla silnice překlenout Vltavu po dvoupatrovém mostě. Ani most se však radnici nelíbí.
Stavbu celého okruhu uzavře výstavba úseku mezi Březiněvsí a Satalicemi. Mělo by se tak stát v roce 2013. Délka okruhu pak bude 83 kilometrů a jeho cenu odhaduje stát na více než 80 miliard korun.
***
* Co ještě chybí
Nedostavěné úseky
Běchovice – D1 - délka 12,6 km - plánované dokončení 2012 - cena 9,3 miliardy
D1 – Jesenice – Vestec - délka 8,8 km - plánované dokončení 2010 - cena cca 7 miliard
Vestec – Lahovice - délka 8,3 km - plánované dokončení 2009 - cena cca 6 miliard
Lahovice – Slivenec - délka 6 km - plánované dokončení 2010 - cena cca 9 miliard
Ruzyně – Suchdol - délka 9,4 km - plánované dokončení 2012 - cena 17,2 miliardy
Suchdol – Březiněves - délka 6,7 km - plánované dokončení 2012 - cena 11,1 miliardy
Březiněves – Satalice - délka 13,7 km - plánované dokončení 2013 - cena 11,4 miliardy
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor: ROBERT OPPELT
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=147 ... a&c=772016