Novinky o R52

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Novinky o R52

Odoslaťod Marty » 15. Jún 2007 11:51

Informace k rychlostní silnici R52 v úseku Pohořelice - Mikulov na území Jihomoravského kraje

Na 14. zasedání Zastupitelstva Jihomoravského kraje dne 9. 11. 2006 byl schválen Územní plán velkého územního celku Břeclavska (dále jen ÚP VÚC Břeclavska), jehož součástí je koridor pro realizaci záměru rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice - Mikulov. V rámci procesu pořizování byla koncepce posouzena z hlediska vlivů na životní prostředí i na lokality soustavy NATURA 2000.

Schválení ÚP VÚC Břeclavska je výsledkem několikaletého procesu, v němž bylo prověřováno vedení trasy rychlostní silnice R52 po území Jihomoravského kraje v návaznosti na rakouskou dálnici A5. Počátkem procesu byla změna zákona (Bundesstrassengesetz) v Rakousku z 19.8.1999, v němž byla Nord Autobahn A5 definována jako trasa : Grosseberrsdorf (B7, B 305) - Wolkersdorf - Staatsgrenze bei Drassenhofen.
Poznámka Drassenhofen v Rakousku sousedí s Mikulovem v České republice

Na základě podnětu rakouské strany bylo v roce 2000 zadáno zpracování studie, která prověřovala průchodnost území mezi Pohořelicemi a Mikulovem směrově dělenou čtyřpruhovou rychlostní silnicí v návaznosti na již dokončený úsek rychlostní silnice R52 vedené ve směru od Brna východním obchvatem Pohořelic. Bylo zpracováno 5 variant, které byly postupně zúženy na 2. Tyto 2 varianty byly prověřeny v mezinárodní studii pro silniční tah R52 / A5, kterou zajišťovala rakouská strana včetně posouzení dopravního, technického, ekonomického a z hlediska vlivu na ŽP. Studie byla dokončena v roce 2002, zajištěním byl pověřen - ASFINAG (Rakousko).

Varianta spojení Brna s Vídní přes Břeclav byla prověřována jen orientačně z hlediska možnosti dosažení návrhových parametrů, potřebných pro rychlostní silnici, možnosti obsluhy území i ekologických dopadů, a to jak na území ČR, tak zejména na území Rakouska (naposledy studie Argumentarium A 5 Nord Autobahn z ledna roku 2005). Tato varianta byla shledána z uvedených hledisek jako podstatně horší až nepřijatelná.

Obchvat Břeclavi řešen od roku 1995. Prověření a posuzování možnosti využití úseku v parametrech rychlostní silnice Reintal/Poštorná - Břeclav proběhlo již v roce 1999 - 2000 v souvislosti s usnesením Vlády ČR č.741/1999 a s připravovaným obchvatem města Břeclavi se závěrem promítnutým do územního plánu Břeclavi - silnice I/55 v parametrech S, nikoliv R.

Záměr "Rychlostní silnice R52 Pohořelice - Mikulov (Drasenhofen)" byl rovněž samostatně posuzován z hlediska vlivu na životní prostředí, výsledkem procesu bylo vydání souhlasného stanoviska MŽP podle § 10 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů,pod č.j. 4061/OPVI/05 dne 13.5.2005.

Ministerstvo pro místní rozvoj pořídilo Politiku územního rozvoje České republiky (dále PÚR), schválena byla usnesením vlády ČR č. 561 ze dne 17. května 2006. V odstavci (91) kapitoly 5. "Koridory a plochy dopravy" je u rychlostní silnice R 52 koridor již přímo vymezen v trase Pohořelice - Mikulov - Drasenhofen/Rakousko bez jakýchkoliv úkolů pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady. Z toho lze jednoznačně odvodit, že jak pořizovatel PÚR, tak i vláda ČR považují koridor pro vedení R 52 za stabilizovaný.

Nelze rovněž opomenout, že trasa R 52 je součástí i nově vytvořeného Balticko-adriatického koridoru, spojujícího Baltské a Jaderské moře, který vznikl rozšířením VI. panevropského multimodálního koridoru až do italského přístavu Bologna. Memorandum o vzniku koridoru podepsal dne 12. října 2006 na okraj zasedání Rady ministrů EU s ministry Polska, Slovenska, Rakouska a Itálie za Českou republiku 1. náměstek ministra dopravy Ing. Ondřej Jašek. Na území České republiky je koridor definován v trase rychlostní silnice R 48 (Český Těšín - Bělotín) - dálnice D 47 (Bělotín - Lipník nad Bečvou) - dálnice D 1 (Lipník nad Bečvou - Brno) - rychlostní silnicí R 52 (Brno - Mikulov - hranice s Rakouskem).

Dne 9.1.2007 byla podána žaloba u Nejvyššího správního soudu proti Jihomoravskému kraji, kterou se 8 navrhovatelů domáhalo zrušení ÚP VÚC Břeclavska, neboť se domnívali, že tento ÚP VÚC je opatřením obecné povahy. Šetření bylo velmi složité, nakonec dne 13. března 2007 rozšířený senát Nejvyššího správního soudu dospěl k závěru, že ÚP VÚC Břeclavska schválený do 31.12.2006 podle zákona č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších prostředků, není opatřením obecné povahy, a proto návrh 8 navrhovatelů odmítl.

Ministerstvu kultury a Ministerstvu vnitra byly podány podněty k prověření postupu Jihomoravského kraje při pořizování a schvalování ÚP VÚC Břeclavska. Dne 30.5.2007 se uskutečnilo jednání zástupců Ministerstva vnitra a Jihomoravského kraje, jehož zápis vám předáváme jako přílohu č.2. Ministerstvo vnitra dospělo k závěru, že v samostatné působnosti neshledalo žádné nedostatky a že postupy Jihomoravského kraje realizované při pořizování územního plánu v přenesené působnosti nebyly v rozporu se zákonem.

Ředitelství silnic a dálnic připravuje Rychlostní silnici R52 v úseku Pohořelice - Mikulov/st. hranice pro 3 stavby: 5204 Pohořelice - Ivaň, 5205 Ivaň - Perná, 5206 Perná - st. hranice ČR/Rakousko. Územní řízení povede a územní rozhodnutí vydá Městský úřad Mikulov, odbor územního plánování a stavebního řádu

http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=5794
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.