Súčasný prevádzkovateľ MHD v B.Bystrici je proti trolejbusom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súčasný prevádzkovateľ MHD v B.Bystrici je proti trolejbusom

Odoslaťod Milos » 05. Jún 2007 10:41

Súčasný prevádzkovateľ MHD v B. Bystrici je proti trolejbusom


http://www.ta3.com/sk/reportaze/41435_sucasny-prevadzkovatel-mhd-v-b-bystrici-je-proti-trolejbusom

04.06.2007, 13:52
Zvolenská SAD ako prevádzkovateľ mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Banskej Bystrici žiada vypracovať štúdiu prevádzkovania trolejbusov a dôsledkov jej znovuzavedenia na verejné financie a ekológiu mesta a cestovné. Štúdia by mala konkretizovať rozsah plánovanej trolejbusovej dopravy, ako aj spôsob, či nahradí súčasnú autobusovú prepravu, alebo doplní existujúci systém.

Podpredseda Predstavenstva SAD, a. s., Zvolen Adrian Polóny tvrdí, že trolejbusová doprava je oveľa drahšia ako autobusová. Odhaduje, že po jej obnovení sa zvýšia mestu Banská Bystrica náklady na prevádzkovanie MHD asi o 60 miliónov Sk a môže tiež viesť k rastu cestovného. Spochybňuje aj prínos trolejbusov pre životné prostredie. "Ako súčasť MHD v Banskej Bystrici netvorili trolejbusy ani pol percenta vozidiel jazdiacich v meste. Podľa zmluvy s mestom zabezpečujeme dopravu autobusmi v rozsahu 3,4 milióna kilometrov ročne. Aj po návrate trolejbusov budeme jazdiť podľa platnej zmluvy. V prípade zníženia tržieb budeme však požadovať peňažnú kompenzáciu," konštatoval Polóny. Trolejbusy sú podľa Zvolenčanov dnes na hranici životnosti a v priebehu 10 rokov by si vyžiadali 910-miliónovú investíciu.

Trolejbusová doprava je v súčasnosti v Európe na ústupe, tvrdí Polóny. Dôvody sú podľa neho nielen ekonomické, ale najmä dopravné a ekologické. "Trolejbus nemá prednosť v premávke, jeho dráha sa viaže na elektrické vedenie, čo značne obmedzuje jeho umiestnenie v premávke. Podľa štatistík sú trolejbusy najmenej dynamickým druhom dopravy, nemôžu sa navzájom predbiehať a majú väčší podiel na tvorbe dopravných zápch ako autobusy. Navyše, trolejbus dosahuje priemernú rýchlosť len okolo 9 km/h, zatiaľ čo autobus je takmer dvakrát rýchlejší. Zaradením trolejbusov by sa teda MHD v Banskej Bystrici spomalila," vysvetlil Polóny.

Pripomenul, že priemerný podiel dotácie k celkovým výnosom v MHD v jednotlivých mestách Európy vrátane SR sa pohybuje od 55 do 60 %. V Banskej Bystrici je to len 22 %. Svedčí to o vysokej efektivite dopravcu a realizovaných úsporných opatreniach bez vplyvu na cestujúcich. Efektívnym hospodárením SAD Zvolen sa podarilo znížiť náklady na zabezpečenie MHD v Banskej Bystrici z pôvodných 207 miliónov Sk v roku 2005, kedy boli v prevádzke ešte trolejbusy, na 158 miliónov Sk v roku 2006 bez trolejbusov. Mestu ušetril na dotáciách viac ako 52 miliónov Sk a občanom na znížení cestovného ďalších takmer 20 miliónov Sk. Vytvorením dlhých liniek prepájajúcich jednotlivé časti mesta bez prestupov zastavil medziročný pokles cestujúcich, ktorý bol v roku 2005 najväčší - až 4 milióny.

Zvolenský dopravca prezentoval už v ponuke do verejnej obchodnej súťaže v roku 2005 ekonomickú prognózu, pri akých podmienkach je pre mesto Banská Bystrica možné efektívne prevádzkovať MHD. Túto alternatívu si mesto vybralo ako najvyhovujúcejšiu a od roku 2006 SAD Zvolen prevádzkuje MHD. Na základe predloženej ponuky zabezpečil nový vozidlový park, ktorý je možné prevádzkovať bez ďalších investícií nasledujúcich 8 až 10 rokov.

"Dopravný podnik mesta Banská Bystrica získal povolenie na prevádzkovanie mestskej trolejbusovej dráhy 31. mája 2007. Oprávňuje ho vykonávať skúšobné jazdy v rámci siete a skúšky trakčného zariadenia na dráhe. Okamžite po vydaní licencie na prevádzkovanie dopravy na dráhe, o ktoré požiadal Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja 21. februára 2007, je pripravený začať prepravovať cestujúcich," informoval Juraj Jendrišák z DPMBB. Poznamenal, že kým nedokončia kruhový objazd pod Krajským úradom, môže DPMBB po vydaní spomenutej licencie prepravovať cestujúcich aspoň na linkách z Radvane na Fončordu a do Rooseveltovej nemocnice a späť.

V súvislosti so zavedením trolejbusov pripravuje DPMBB zlacnenie cestovného zavedením časových cestovných lístkov. Držiteľ bude môcť cestovať neobmedzene na všetkých linkách v sieti DPMBB po celý čas platnosti lístka. Cestujúcich čakajú aj ďalšie výhody ako napríklad nástup všetkými dverami do vozidiel, dodal Jendrišák.
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.