Ministerstvo požehnalo výstavbu KORID-u

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ministerstvo požehnalo výstavbu KORID-u

Odoslaťod dm » 11. Apr 2007 16:01

http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.ph ... 007/73834K

Kristián SABO

Košice - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií požehnalo snahu vybudovať v Košiciach a okolí integrovaný dopravný systém (KORID). V uplynulých dňoch sa v Košiciach uskutočnilo rokovanie pracovnej skupiny ministerstva dopravy pre tento projekt. "Štúdia realizovateľnosti KORID bola ukončená a posúdená. Vyplynulo z nej, že zámery projektu sú reálne," dozvedeli sme sa od hovorkyne Košického samosprávneho kraja (KSK) Zuzany Bobrikovej.

Osem stavieb KORID-u je zahrnutých do príslušných operačných programov pre čerpanie fondov EÚ v rokoch 2007 až 2013. V zmysle zásad pre financovanie z fondov EÚ vypíše ministerstvo dopravy verejnú súťaž na vypracovanie technickoekonomickej štúdie, ktorá by mala byť hotová do konca novembra. "V súčinnosti KSK a ministerstva dopravy je teraz nevyhnutné zabezpečiť prípravu potrebných dokladov pre legislatívne doriešenie styku železničných a mestských dráh. Jednoducho povedané, potrebujeme vyhlášku, ktorá stanoví, akým spôsobom spojiť koľaje MHD a ŽSR. Tento problém je na Slovensku ojedinelý a špecifický len pre Košice, keďže koľaje železničnej i mestskej dopravy majú rovnaký rozchod 1 435 milimetrov. Musíme však pripraviť podmienky aj pre výrobu trakčných vozidiel pre obidve dráhy. Samozrejme, dajú sa nakúpiť aj vo svete, no musíme zabezpečiť bezpečný prechod výhybkami, ktoré sú na železnici iné ako na dráhach mestskej dopravy. Navyše treba vozy prispôsobiť pre ľudí tak, aby nebol problém pri nastupovaní a opačne," vysvetlil splnomocnenec predsedu KSK pre KORID Igor Reiprich.

Na základe štúdie bolo vybraných osem stavieb a terminálov pre KORID. Štyri z nich sú stavby mesta a kraja, ďalšie štyri stavby Železníc SR a ministerstva dopravy. "Pre mesto a kraj boli vybrané električková trať z Námestia Maratónu mieru na Sídlisko Ťahanovce, prepojenie električkových a železničných tratí na Staničnom námestí, úprava električkových tratí v centre mesta a napojenie priemyselného parku Pereš a letiska Košice električkovou rychlodráhou."

Pre železnice a ministerstvo je prioritou vybudovanie železničného terminálu Sever, prepojenie sektorov Západ a Východ terminálu železničnej stanice, elektrifikácia trate Haniska - Veľká Ida Moldava mesto a napojenie priemyslovej zóny Bočiar a priemyselného parku Kechnec. Predpokladané náklady sú vyčíslené na 2,85 mld. Sk, pričom kraja i železníc sa týka polovica tejto sumy. "Zatiaľ sa ŽSR zaoberali len elektrifikáciou trate Haniska - Veľká Ida - Moldava mesto. Ostatné stavby sú závislé od projektov, ktoré bude pripravovať mesto Košice," vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Do schvaľovacieho procesu železníc bol uvedený záväzný pokyn pre investorskú prípravu stavby "Elektrifikácia trate Haniska Veľká Ida Moldava mesto" (Turňa nad Bodvou). "Rieši prvú stavbu vybudovania Integrovaného dopravného systému na území mesta v rámci štyroch stavieb zabezpečovaných ŽSR. Investičné náklady stavby predstavujú cca 459,8 mil. Sk a zohľadňujú riešenie elektrifikácie trate po železničnú stanicu Moldava nad Bodvou. Ďalšími stavbami budú prepojenie sektoru Západ a Východ terminálu železničná stanica Košice, vybudovanie terminálu Sever a napojenie PZ Bočiar a PP Kechnec," dopĺňa M. Pavlíková a dodáva, že železnice odporúčajú pripraviť elektrifikáciu trate po železničnú stanicu Turňa nad Bodvou, čo bude mať dopad na predpokladané náklady stavby na cca 1,2 miliardy Sk.

V súlade s rozvojovými programami a územnou plánovacou koncepciou mesta a kraja by mal KORID po etapách umožniť obyvateľom kraja čo najefektívnejšie využívanie koľajovej dopravy. "Ako nutnosť sa ukazuje ďalšie organizačné prepojenie aj s územím Prešovského samosprávneho kraja a s mestom Prešov. Demografická analýza ukázala, že do Košíc dochádza denne takmer 32-tisíc ľudí z iných okresov Košického kraja a necelých 11-tisíc z Prešovského kraja. Mnohí z nich využívajú železničnú a následne električkovú dopravu," doplnil I. Reiprich.

Začiatok výstavby je naplánovný na koniec budúceho roka, pričom v roku 2010 by už mali jazdiť na tratiach prvé regioelektričky.
dm
diskutujúci
 
Príspevky: 63
Založený: 24. Jan 2007 14:39
Bydlisko: sk

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.