Mýto na spadnutie (podrobne, etrend)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Mýto na spadnutie (podrobne, etrend)

Odoslaťod Dialniciar » 09. Apr 2007 22:01

http://ekonomika.etrend.sk/97273/sloven ... -spadnutie


Mýto na spadnutie

Diaľničný mýtny systém má pokrývať viac kilometrov, ako sa pôvodne plánovalo

[9.4.2007, TREND / Peter Marčan, Kristian Slovák]

Počnúc budúcim rokom sa malo na slovenských diaľniciach vyberať mýto od nákladných prepravcov elektronicky. Aspoň také boli plány. No predčasné voľby a chýbajúca legislatíva posunuli termín o rok. Ročný odklad pritom nemusí byť na škodu. Aj preto, že Slovensko medzitým mohlo sledovať ťažkosti Česka pri zavádzaní podobného systému.

NEPREHLIADNITE:

Ak neskôr, aspoň poriadne (Komentár)

Zdá sa, že bratislavské ministerstvo dopravy má prešľapy pražského pozorne zmapované. Rezort už teraz avizuje, že rozsah spoplatnenej cestnej siete bude väčší, ako sa počítalo minulý rok. V najbližšom čase vyhlási tender na dodávateľa a prevádzkovateľa systému.

Kľúčový rozsah

Najväčší hráči z brandže sa na Slovensko chystajú už niekoľko rokov. V posledných mesiacoch ich aktivita stúpa. A narastajú aj očakávania, ktorá technológia sa napokon presadí. Pre satelitné technológie by to bol po nemeckom zmiešanom systéme prvý úspech v Európe. Pre mikrovlnné zase posilnenie dominancie na tomto trhu. Rozhodovať bude napokon rozsah spoplatnenia siete.

Od neho, a najmä od definície konkrétnych úsekov budú závisieť ekonomické šance jednotlivých technológií. Každý hráč síce prezentuje schopnosť dodať ktorýkoľvek systém či ich kombináciu, no tábor zástancov jednotlivých riešení je pomerne jasne rozdelený. V satelitnom tábore je Siemens a Satellic – dcérska firma Deutsche Telekomu. Mikrovlny sú zas silná stránka rakúskeho Kapschu.

Matematika je jednoduchá. Čím väčší rozsah bude chcieť ministerstvo dopravy spoplatniť, tým viac sa začne karta obracať v prospech satelitnej technológie. Tá totiž nepotrebuje na každom vstupe a výstupe zo spoplatnených úsekov rampy s komunikačnými zariadeniami. „V slovenských podmienkach nám bod zlomu v prospech satelitného systému vychádza niekde okolo 1 200 kilometrov,“ tvrdí Martin Záklasník zo spoločnosti Satellic. Technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák hovorí o dvojnásobnom rozsahu, aby bolo nasadenie satelitného systému rentabilné.

Na druhej strane v prospech mikrovlnnej technológie hrajú najmä nižšie prevádzkové náklady. Satelitný systém totiž na komunikáciu vo väčšej miere využíva spoplatnené siete telekomunikačných operátorov. A teda náklady na komunikáciu môžu v jeho prípade s rastúcim počtom používateľov a množstvom prenesených dát stúpať. Výhodou mikrovlnných systémov sú podľa hovorcu rezortu dopravy Mariána Jánošíka aj nižšie ceny palubných jednotiek. Z pozorovania v krajinách, kde už mýto zaviedli, vychádza ako výhodnejší mikrovlnný systém, vysvetľuje M. Jánošík. No dodáva, že rozširovanie mikrovlnného systému na úseky, s ktorých dostavbou sa počíta v najbližších rokoch, by zase pri využití mikrovlnnej technológií bolo drahšie.

Neznáme náklady

Kde by sa mohli pohybovať náklady na zavedenie elektronického mýta, rezort dopravy v súčasnosti povedať nevie alebo nechce. „Odhady týchto nákladov neboli aktualizované, ukážu sa až po prijatí ponúk,“ pripúšťa hovorca ministerstva M. Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť informovala TREND o embargu na poskytovanie informácií o elektronickom mýte. S tým, že niekedy po Veľkej noci bude tlačová konferencia.

Posledný známy odhad z dôvodovej správy zákona schváleného koncom minulého roka hovorí o nákladoch vo výške dvoch až piatich miliárd korún. Už teraz je jasné, že do tohto čísla sa cena nezmestí. Minulý rok sa totiž počítalo so spoplatnením iba približne osemsto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Do plánov ministerstva medzitým pribudli vedľajšie cesty, ktoré by po spoplatnení diaľnic a rýchlostných ciest mohli slúžiť ako obchádzkové trasy pre kamionistov.

A tak sa podľa vyjadrení ministra Ľubomíra Vážneho v súčasnosti uvažuje o spoplatnení cestnej siete v rozsahu od 1 400 do viac ako dvetisíc kilometrov. Čo by zvýšilo šance satelitných technológií. Sám minister viackrát v médiách prezentoval odhad, že víťazom bude skôr satelitný, prípadne kombinovaný systém.

V Českej republike, ktorá spoplatnila približne 2 500 kilometrov, zaplatili za mikrovlnný systém – považovaný za lacnejší – približne 22 miliárd českých korún.

Vstupné investičné náklady slovenského mýtneho systému primárne ponesie dodávateľ víťazného systému. Diaľničná spoločnosť mu ich bude spolu s prevádzkovými nákladmi splácať z príjmov z mýta. Tie budú závisieť od nastavenia poplatkov. Rezort dopravy ich zatiaľ neurčil. Pripúšťa iba to, že nepočíta s maximálnou sadzbou, ktorá vychádza zo vzorca Európskej komisie. Tú vypočítal Výskumný ústav dopravný zo Žiliny na osem korún za kilometer. Spodná sadzba sa pritom pohybuje na úrovni dvoch korún za kilometer. Kvôli ekonomickej únosnosti preto počítala vládna koncepcia zavedenia mýta z minulého roka so sadzbou 2,7 koruny pre nákladné autá do 12 ton, pre ťažšie vozidlá s dvojnásobnou sadzbou.

Minimálny vplyv

Zvýšenie nákladov dopravcov spôsobené zavedením mýta by podľa ministerstva dopravy nemalo mať výraznejší vplyv na ceny tovarov. Čo potvrdzuje aj štúdia Žilinskej univerzity. Modelový príklad rozvozu pečiva z Bytče do Žiliny počíta, že chlieb by po zavedení spoplatnenia zdražel o tri haliere. Fľaša dvojlitrového nápoja prevážaného z Nového Mesta nad Váhom do Košíc by zdražela o tridsať halierov. Aj pre tlak odborárov ministerstvo pri písaní zákona ustúpilo v otázke spoplatnenia verejnej autobusovej dopravy. Prímestská doprava by preto mala byť od platenia mýta oslobodená.

Pre skúposť na informácie je zatiaľ známy len jeden konkrétny termín. Je jasné, že od začiatku roka 2009 by už nákladní dopravcovia nemali kupovať diaľničné známky. Ostatné termíny sú len indikatívne. Tender na dodávateľa a prevádzkovateľa by mala podľa hovorcu rezortu dopravy M. Jánošíka vyhlásiť Národná diaľničná spoločnosť niekedy v druhom polroku. Tá zatiaľ veľmi komunikovať nechcela. No podľa kuloárnych informácií by sa mohol tender vyhlásiť dokonca už niekedy v máji.

Lekcie zo zahraničia

Dodávateľ systému elektronického mýta Kapsch sa v polovici minulého mesiaca tešil z prvej miliardy českých korún vybraných od spoplatnených dopravcov. „Tuzemský mýtny systém je pre nás ďalšia významná referencia, preto vítam informáciu, že už priniesol štátu prvú miliardu korún na mýtnom,“ vyhlásil majiteľ spoločnosti Georg Kapsch. Pripomenul, že dcérske spoločnosti čakajú na príležitosť prevádzkovať mýtny systém aj na Slovensku, v Maďarsku, vo Veľkej Británii či Francúzsku. No mikrovlnný systém v Česku má poriadne naštrbenú dôveru. Už pred jeho spustením sa objavovali informácie, že snímače na mýtnych bránach sa dajú jednoducho obísť. Generálny riaditeľ firmy Kapsch v ČR Karel Feix pritom tvrdí, že efektivita výberu mýta dosahuje až 98 percent.

Stačí alobal

Ako ukazuje reportáž televízie Nova zo záveru minulého mesiaca, znefunkčnenie takzvaných OBU jednotiek, teda zariadení, ktoré na palube auta komunikujú s mýtnymi bránami, je až príliš jednoduché. Pod mýtnymi bránami reportérka schovávala OBU jednotku do jednoduchej škatule od torty, ktorá bola zvnútra vystlaná alobalom. Mýtne brány vybavené kamerami dokázal kamión oklamať v spolupráci s kamiónom, ktorý bol pred ním. Kamerový systém podľa reportáže nedokázal rozoznať štátnu poznávaciu značku ťahača, ktorý sa veľmi priblížil za kamión idúci pred ním.

Vodiči, ktorí takýmto alebo iným spôsobom obchádzajú platenie mýta, hrozia pokuty. „Mýtny systém vie vyhodnotiť dáta o týchto takzvaných skokanoch a spolu s colníkmi je možné riešiť otázky, akým spôsobom ten-ktorý vodič išiel po spoplatnenej diaľnici,“ vyhlásila hovorkyňa Riaditeľstva ciest a diaľnic ČR Martina Vápeníková. Elektronické mýto malo okrem spravodlivejšieho spoplatnenia jednotlivých používateľov diaľnic priniesť aj zjednodušenú kontrolu platcov, respektíve neplatičov. Tí môžu dostať podľa súčasných pravidiel v správnom konaní pokutu až pol milióna českých korún. „Neexistuje systém, ktorý by mal stopercentnú účinnosť,“ vyhlásil hovorca českého ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Diaľničná spoločnosť upozorňuje, že dáta o pohyboch jednotlivých kamiónov sa archivujú niekoľko mesiacov. Priestupok môžu riešiť do jedného roka. Podľa zákona musí mať vodič správne nastavenú a funkčnú OBU jednotku. Jej zatieňovanie, zakrývanie či schovávanie je tiež priestupok.

Žaloba na Collect

Nemecký systém výberu mýta prevádzkovaný spoločnosťou Toll Collect funguje zhruba dva roky. Aj tento systém sprevádzajú od začiatku rôzne pochybnosti a problémy. Azda najzávažnejšie je niekoľkonásobné odloženie štartu systému a s tým spojený výpadok príjmov z mýta. Systém zaevidoval od svojho spustenia začiatkom roku 2005 do záveru minulého roka viac ako 47,9 miliardy jazdných kilometrov. S OBU jednotkami bolo v závere minulého roka vybavených viac ako 540-tisíc nákladných áut. Zhruba 90 percent mýtnych platieb sa už v súčasnosti realizuje elektronicky. Nemecký, systém umožňuje aj manuálne platenie napríklad na čerpacích staniciach či odpočívadlách. Toll Collect tvrdí, že v roku 2006 dosiahol v priemere 99,75-percentnú účinnosť.

Od polovice roku 2005 má firma Toll Collect na krku žalobu spolkového ministerstva dopravy. To prevádzkovateľovi mýta vyčíta, že počas realizácie zákazky neinformoval dostatočne o problémoch, čo malo prispieť k odďaľovaniu zavedenia systému, ako aj k výpadkom príjmov. Systém vstúpil do technicky obmedzenej prevádzky až šestnásť mesiacov po plánovanom štarte. Spolkové ministerstvo chce 1,6 miliardy eur zmluvnú pokutu aj tri a pol miliardy ušlých príjmov z mýta. Toll Collect žalobu odmieta.

Momentálne sa zdá, že začiatočné výpadky príjmov z mýta sú už minulosť. Len v marci tohto roka vyzbieral Toll Collect 290 miliónov eur, čo je mesačný rekord od zavedenia mýta. Nový minister dopravy Wolfgang Tiefensee označil elektronický mýtny systém za úspech.



Foto – SITA/AP

Diskusia k článku (0 príspevkov)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.