By-pass prekrví podvyživený región

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

By-pass prekrví podvyživený región

Odoslaťod Branco » 07. Apr 2007 09:01

By-pass prekrví podvyživený región

Pred dvanástimi rokmi, v rámci ambiciózneho plánu výstavby diaľničnej siete a siete rýchlostných komunikácií, vznikla aj technická štúdia rýchlostnej cesty I/50. Do územného plánu VÚC Trenčianskeho kraja je cesta zakomponovaná ako cesta s rýchlostnými úsekmi a výhľadom ako rýchlostná cesta. Jej trasa je zodpovedá variantu Č1,Z1,Z2,Č4,Z3,Z5,Č6 ,M2.

Ako najoptimálnejšiu trasu doporučuje červený variant s južným obchvatom obce Svinná – Z2, obchvat Bánoviec nad Bebravou Z3+Z4 a obchvat Hradišťa variant M2. Počas posledných ôsmych rokov sa politický útlm výstavby a rekonštrukcie cestnej siete prejavil aj stagnáciou v realizácii projektu tejto rýchlostnej cesty. Ľady sa opäť pohli po tlaku Európskej únie a tlaku potenciálnych investorov. Súčasťou tohto článku je analýza trasy a jej výstavby, ktorú vypracoval RNDr. Jozef Dupej, Csc., námestník generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry životného prostredia (SAZP). Dávam vám ju celú k dispozícii a verím, že bude vybraný taký variant riešenia, ktorý popri nespochybniteľnej potrebe tejto stavby citlivo zohľadní všeky negatívne dopady na život v regióne.

Pred niekoľkými dňami sa uskutočnilo stretnutie investora a projektanta s dotknutými inštitúciami fyzickými osobami a spoločenskými organizáciami. Po útlme zelezničnej dopravy na trati Trenčín – Bánovce nad Bebravou – Chynorany, s prepojením na trať Nové Zámky – Prievidza, došlo v celej juhovýchodnej časti VÚC Trenčín s presahom na Prievidzu a Hornú Nitru k prudkému nárastu automobilovej dopravy a najmä k zaťaženiu stávajúcej komunikácie 1/50 a životného prostredia v jej spádovej oblasti kamiónovou dopravou. Nezanedbateľný je i nárast počtu dopravných nehôd najmä na úsekoch Svinná – Bánovce a Bánovce – Partizánske.
- Navrhovateľom činností je Slovenská správa ciest, Investičná výstavba a správa ciest, Bratislava.
- Spracovateľom zámeru je Enviconsult s.r.o., Žilina.
- Celkové náklady stavby podľa variantov od 5 600 mil. Sk do 7 200 mil. Sk
- Termín zahájenia výstavby: 2008 – 2009
- Predpokladaný termín ukončenia obchvatu Bánoviec nad Bebravou: 2011
- Predpokladaný termín komplexného ukončenia výstavby: 2030

Charakteristika úseku

Posudzovaný úsek cesty I/50 je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 572 v smere západ - východ, ktorý svojim stavom a technickými parametrami v niektorých úsekoch nevyhovuje dopravnému zaťaženiu a prechádza intravilánom obcí a miest. Cesta I/50 zabezpečuje spojenie medzi centrami trenčianskeho a banskobystrického kraja a zabezpečuje spojenie s Českou republikou. Účelom pripravovanej stavby je vybudovanie štvorpruhovej smerovo rozdelenej komunikácie, ktorá bude vyhovovať kapacitne, z hľadiska bezpečnosti a plynulosti dopravy, ako aj s minimalizáciou dopadov výstavby a prevádzky na obyvateľov a okolitú prírodu.
Trasa rýchlostnej cesty R2 je celá v Trenčianskom kraji a prechádza cez okresy Trenčín, Bánovce nad Bebravou a Partizánske. Vo veľkej miere sa snaží využiť existujúcu cestu I/50 ako jednu stranu novej štvorpruhovej cesty. Úsek od križovatky s diaľnicou D1 po obec Hradište je rozčlenený na 7 úsekov, v červenom variante je po km 24,5 plánované využitie cesty I/50 ako ľavá polovica budúcej štvorpruhovej cesty. Pri motoreste Radar je trasa vedená naľavo od jestvujúcej cesty, križuje železničnú trať Trenčín – Chynorany. Medzi Trenčianskym Jastrabím a Trenčianskymi Miticami je trasa vedená v záreze a bude nutné preložiť železničnú trať. Po km 33,5 je trasa situovaná vľavo od jestvujúcej cesty I/50, pričom čiastočne využíva jestvujúce cestné teleso. V obci Svinná výhľadom na šírku štvorpruhovej cesty je potrebný zásah do zastavaného územia. Úsek po Bánovce nad Bebravou je plánované využitie cesty I/50 ako ľavá polovica R2. V úseku prieťahom mestom je navrhnutá komunikácia bez stredového deliaceho pásu, s možnosťou napojenia mesta úrovňovou križovatkou a zabezpečením prístupu na železničnú stanicu. Úsek po km 48,0 je trasa vedená vľavo od terajšej cesty, s čiastočnou úpravou smerových oblúkov a výškového vedenia. Úsek po km 51,0 bude využívať jestvujúcu komunikáciu ako pravú polovicu R2. Pred obcou Hradište a v obci Hradište dôjde k zásahu do zastavaného územia, za obcou je trasa vedená súbežne s jestvujúcou cestou.
V úseku Trenčianske Jastrabie je navrhnutý ešte zelený variant – Z1. Trasa sa odkláňa vpravo, križuje potok Mnichovka, dvakrát cestu III/05025.Časť trasy je vedená po lúkách, lesom a poľnohospodárskou pôdou. V úseku Svinná sú navrhnuté ďalšie dve varianty zelený a modrý. Zelený variant Z2 predstavuje južný obchvat obce, trasa sa odkláňa vpravo, križuje Sviniansky potok, železničnú trať a cestu III/05025, je vedený po poľnohospodárskej pôde. Modrý variant M1 predstavuje severný obchvat obce, trasa sa odkláňa vpravo, križuje potok Cipec a cestu III/05032, je tiež vedený po poľnohospodárskej pôde.
V oblasti Bánoviec nad Bebravou je zelený variant Z3 južným obchvatom mesta, je vedený poľnohospodárskymi pozemkami, križuje železničnú trať a potok Svinnica. Od km 3,1 zeleného variantu sa delí na dve alternatívy Biskupice juh – Z4 križuje cestu III/05038, III/05041, II/592 a železničnú trať, potoky Inovec, Bebrava, Radiša. Biskupice sever – Z5 trasa križuje cestu III/05038, III/05041, II/592 a železničnú trať, potoky Bebrava, Radiša.
V oblasti Hradište modrý variant M2 je severný obchvat obce, severne od chráneného ložiskového územia, prechádza PHO vodného zdroja, je vedený po poľnohospodárskej pôde.

Stavba rýchlostnej komunikácie si vyžiada stavbu súvisiacich objektov:
- 8 križovatiek pre napojenie na R2,
- sprievodná komunikácia pre pomalé vozidlá – Mníchová Lehota – Trenčianské Jastrabie v dĺžke 3 750 m, Horné Ozorovce – Bánovce nad Bebravou 970 m, Brezolupy – Jerichov v dĺžke 3 760m,
- preložky ciest v mieste križovania s R2,
- 6 malých odpočívadiel,
- 2 veľké odpočívadlá s čerpacou stanicou, stravovaním, ubytovaním,
- preložky a úpravy tokov.

Pri výstavbe dôjde k záberu poľnohospodárskej pôdy v červenom variante 109,1 ha, a 9,1 ha lesnej pôdy, pri ďalších variantoch mimo červeného vzrastie záber poľnohospodárskej pôdy minimálne o 50 ha a lesnej pôdy o 17 ha.
V riešenom území sa nenachádzajú veľkoplošné chránené územia. Maloplošné chránené územia sú v blízkosti červeného variantu - prírodná pamiatka Mitická Slatina – slatinné rašelinisko sa obchádza južne od terajšej cesty, v zelenom variante Z1 je R2 vedená v blízkosti PP Svinica – potok a zachovalé brehové porasty, červený a modrý variant Hradište sú vedené v blízkosti PP Nitrica – posledný zvyšok pôvodného toku Nitrice so zachovalým brehovým porastom, vyvolaná investícia preložka cesty II/579 dvakrát križuje PP Nitrica.
Automobilová doprava na ceste I/50 je líniovým zdrojom znečistenia ovzdušia a ostane aj po úprave na rýchlostnú komunikáciu. Je predpoklad zníženia emisií vzhľadom na rýchlostné pomery a skladbu a vybavenie vozového parku do roku 2030.
Počas výstavby bude potreba technologickej vody pre výrobu betónu a umývanie stavebných mechanizmov, pitná voda pre zamestnancov. Počas prevádzky bude potreba technologickej vody na údržbu ciest a pitná voda pre odpočívadlá. Počas výstavby bude odpadové vody pochádzať väčšinou zo zariadení stavenísk. Počas prevádzky bude dažďová voda z povrchu cesty odvádzaná do povrchových vôd cez sedimentačné nádrže, vody z plôch odpočívadiel budú odvádzané do recipientu cez čistiace zariadenie s odlučovačom olejov. Hlavné kontaminujúce zložky odpadových vôd budú ropné látky a chloridy.
Rýchlostná cesta bude zdrojom hluku. Pri červenom variante budú prekročené povolené limity hluku v Trenčianskej Turnej, Mnichovej Lehote, Trenčianských Miticiach, Svinnej, Horných Ozorovciach, Bánovciach nad Bebravou, Jerichove, Hradišti. V iných variantoch je predpoklad prekročenia limitu hluku len pri variante Z2 vo Svinnej.
Pri výstavbe budú zásahy do krajiny formou násypov a zárezov. Najväčšie terénne úpravy sú vo variante Z1, kde vznikne asi 1 051 m3 výkopového materiálu a potreba budovania zárubných múrov.
Trasa prechádza PHO II. stupňa vodný zdroj Veľké Bierovce, PHO II. stupňa vonkajšou aj vnútornou časťou vodného zdroja Hradište v oboch variantoch a ide po hranici PHO II. stupňa vodného zdroja Červený hostinec. V blízkosti trasy sa nachádzajú minerálne pramene v Trenčianskych Miticiach a Mníchovej Lehote. Variant Z4 je vedený v tesnej blízkosti vrtu termálnej vody BnB-1.

Záver

Základný variant rýchlostnej komunikácie je riešený ako červený variant, ktorý je vedený v trase súčasnej cesty I/50 s rozšírením na štvorpruhovú smerovo rozdelenú komunikáciu v niektorých úsekoch so smerovou a výškovou úpravou, tak aby zodpovedala kategórii cesty R 22,5/100. V tomto variante cesta prechádza cez intravilán obcí Svinná, Bánovce nad Bebravou, Hradište a tým tieto obce rozdeľuje a negatívne vplyvy z dopravy - hluk, emisie budú naďalej pôsobiť na obyvateľov. Výhodou tohto variantu je minimálny záber poľnohospodárskej pôdy a lesnej pôdy, ale na druhej strane by boli potrebné asanácie rodinných domov a reštaurácie. Pre elimináciu hluku by bolo potrebné vybudovať protihlukové bariéry o výške 3 m a v lokalite Bánoviec nad Bebravou by ani to nestačilo na splnenie limitu. Z hľadiska ochrany prírody nedôjde k výrazným zmenám, pretože trasa R2 je takmer totožná s cestou I/50, zmení sa len jej šírka a tým sa zvýši jej bariérový efekt.
V katastri Mníchovej Lehoty a Trenčianskeho Jastrabia je navrhnutý ešte variant Z1, ktorý je vedený lesným porastom a obchádza Trenčianske Jastrabie z juhu. Tento variant je náročný na zemné práce, sú tu navrhnuté zárezy o hĺbke až 17 m a množstvo výkopovej zeminy je viac ako tisíc m3. Bolo by potrebné budovať oporné múry. Trasa vedie v blízkosti rekreačnej oblasti Krásna dolina. Obec Trenčianske Jastrabie má spracovaný územný plán obce, ktorý uvažuje s rýchlostnou komunikáciou v trase I/50, a oblasť variantu Z1 je navrhnutá ako rozvojové plochy na výstavbu IBV. Pre obec je najprijateľnejší červený variant.
Obchvat obce Svinná je navrhnutý v dvoch variantoch zelený Z2 a modrý M1. Zelený obchvat obchádza obec z juhu a križuje železničnú trať, prechádza po starej skládke odpadu. Boli by tu nutné vybudovať na začiatku obchvatu protihlukovú bariéru. Modrý obchvat obchádza obec zo severu, ale na konci obce oddeľuje časť obce a boli by potrebné vybudovať po oboch stranách protihlukové bariéry. Obec má spracovanú územno-plánovaciu dokumentáciu z roku 1968, toho času neplatnú a rýchlostná komunikácia v nej nie je. Obec preferuje zelený variant, červený variant je nepriateľný.
Obchvat mesta Bánovce nad Bebravou Z3 je vedený južne od Horných a Dolných Ozoroviec, pri Malých Chlievanoch sa delí na variant Z5 a Z4.
Variant Z4 obchádza Biskupice z juhu. Variant Z5 prechádza medzi Malými Chlievanmi a Biskupicami v blízkosti termálneho vrtu. Mesto Bánovce nad Bebravou má spracovaný územný plán mesta z roku 2002, v ktorom je obchvat mesta v princípe zhodný s variantom Z3+Z4 južne od Biskupíc. Obchvat obce Hradište je riešený variantom M2 severne od obce, kde prechádza krajom CHLÚ Hradište. Obec nemá spracovanú územno-plánovaciu dokumentáciu.
Nulový variant – bez vybudovania rýchlostnej komunikácie je neprijateľný, vzhľadom na to, že v niektorých úsekoch cesty I/50 už v súčasnosti kapacita cesty nevyhovuje norme a je predpoklad, že v roku 2010 bude nevyhovujúca celá trasa.
V časti odpady - počas výstavby sa neuvažuje s odpadom 15 02 02 absorbenty, filtračné materiály, vrátane olejových filtrov inak nešpecifikovaných, handry na čistenie, ochranné odevy, kontaminované nebezpečnými látkami, ktorý patrí medzi nebezpečné odpady. Je predpoklad, že pri údržbe stavebných mechanizmov budú takého odpady vznikať.
V ďalšej dokumentácii zabezpečiť umiestnenie stavebných dvorov mimo zastavané územie a mimo PHO, na pôde s nízkou bonitou, súčasťou stavebných dvorov by mali byť ČOV. Vypúšťanie dažďových vôd do recipientov s dostatočným prietokom, aby nedochádzalo k zmene chemických vlastností povrchových vôd.
Zabezpečiť monitorovanie hluku v dotknutých sídlach, ktoré by bolo podkladom pre dodatočné protihlukové zábrany. Tak isto kontrolu kvality vodných zdrojov Veľké Bierovce, Červený hostinec a Hradište.
Výruby stromov a nevyhnutné zásahy do brehových porastov robiť v čase mimo hniezdenia vtáctva. Ako najoptimálnejšiu trasu doporučujeme červený variant s južným obchvatom obce Svinná – Z2, obchvat Bánoviec nad Bebravou Z3+Z4 a obchvat Hradišťa variant M2, za dodržania hore uvedených podmienok.

Vyvolané investície:
Vyvolanými investíciami tejto stavby sú prekládky inžinierskych sietí, potokov, ciest a miestnych komunikácií.

Dňa 13.11.2006 bola uzatvorená verejná súťaž na zhotoviteľa DSZ a DÚR, s termínom dodania 15.07.2007.

Ďalší vývoj v tomto projekte budem sledovať a priebežne opäť napíšem niekoľko riadkov na túto pre Bánovce zaujímavú tému.

autor článku: František Ďuriš
kontakt: f.duris@zoznam.sk
2007-01-26 19:00:54


http://www.pranier.sk/clanok.php?clanok=163
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.