Pripravili skrytú privatizáciu SAD Trenčín. Ide o milióny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pripravili skrytú privatizáciu SAD Trenčín. Ide o milióny

Odoslaťod Dialniciar » 15. Mar 2007 11:54

http://www.mynoviny.sk/c/3194291/Pripra ... liony.html


Pripravili skrytú privatizáciu SAD Trenčín. Ide o milióny

Štát sa chce vzdať vplyvu na miliónové majetky. SAD Trenčín a SAD Žilina majú previesť všetky nehnuteľnosti do dcérskej spoločnosti. V jej vedení nebudú zástupcovia FNM a štát už nebude môcť zabrániť odpredaju časti majetku.

Koalícia chce cez svojich ľudí vo vedení Fondu národného majetku umožniť skrytú privatizáciu spoločností SAD Trenčín a SAD Žilina. Premiér Robert Fico pritom viackrát povedal, že jeho vláda nechce privatizovať, naopak, má záujem posilniť vplyv štátu v podnikoch, v ktorých má účasť. Podľa právnika Transparency International Slovensko Pavla Nechalu koná v tomto prípade úplne opačne. „Štát takto jednoznačne prichádza o riadiace kompetencie,“ povedal. Výkonný výbor FNM v utorok 27. februára podporil, aby sa všetok nehnuteľný majetok oboch spoločností v hodnote stoviek miliónov presunul do novej dcérskej akciovky SIRS Development. O prevode majetku „sadiek“ má definitívne rozhodnúť mimoriadne valné zhromaždenie budúci pondelok, predtým sa ním ešte bude zaoberať Prezídium FNM. Nechala z Transparency si myslí, že tento spôsob prevodu majetku by mohol umožniť, aby o privatizácii časti majetku rozhodol súkromný vlastník podielu v „sadkách“. Ide o odovzdanie právomocí, za ktoré štát nedostane vôbec nič, povedal.

Vo firmách má dnes štát podiel 40,6 a 41,5 percenta. Zvyšok akcií vlastní súkromná spoločnosť SIRS, ktorá chce, aby vznikla dcérska firma SIRS Development. V jej predstavenstve by už boli iba ľudia zo SIRS, a žiadni zástupcovia štátu. Ten má mať len dvoch ľudí v dozornej rade. Plán už schválil Výkonný výbor FNM. Ak by sa plán uskutočnil, FNM a štát by takmer úplne stratili rozhodovacie právomoci nad nehnuteľným majetkom, ktorý tvorí väčšinu imania „sadiek“. V návrhu na vznik spoločnosti sa totiž píše, že súhlas štátu sa bude vyžadovať iba v prípade, že sú nehnuteľnosti využívané na výkony vo verejnom záujme. Inak bude na zmeny stačiť súhlas súkromnej firmy. SIRS návrh na vytvorenie dcérskej spoločnosti zdôvodňuje znížením nákladov, úsporou pri údržbe a zvýšením zisku „sadiek“.

Vážne výhrady k prevodu má dozorná rada SAD Trenčín. Píše, že „nie je preukázané, že by uvedeným postupom SAD Trenčín nedošlo k poškodeniu menšinového akcionára - štátu“. FNM ide po tomto vyjadrení doterajších členov dozornej rady za štát odvolať. SAD zostanú len autobusy „Tým, že sa štát dostane iba do dozornej rady, môže kontrolovať a dostať sa k dokumentom, ale reálne nevie ovplyvniť prijatie rozhodnutí,“ myslí si právnik Pavol Nechala.
Podľa neho by sa zmenila kvalita vlastníckych vzťahov v spoločnosti, aj keď podiely by zatiaľ zostali ako predtým. „Zmena však vytvára priestor, aby väčšinový vlastník mohol bez súhlasu toho druhého s majetkom nakladať.“ K privatizácii časti nehnuteľností tak môže dôjsť rozhodnutím súkromného vlastníka, povedal Nechala. Fakt, že sa štát vzdá právomocí, navyše podľa neho nasvedčuje, že za rozhodnutím môže byť „politické pozadie“. Materským spoločnostiam SAD by mali zostať vlastne iba autobusy, z ktorých časť navyše získala na leasing.

Štátne podiely v oboch pôvodných SAD by stratili hodnotu a je otázne, či by sa v budúcnosti našli záujemcovia o ich prípadnú privatizáciu. Dcérske spoločnosti sa pritom zaviažu spoločnostiam, z ktorých vznikli, nehnuteľnosti prenajímať najmenej desať rokov, ale už o rok to má byť za trhovú cenu. Prenájom sa navyše týka iba nehnuteľností súvisiacich s „výkonmi vo verejnom záujme a prepravy“, nie celého majetku.

Predsedom predstavenstva SIRS je George Trabelssie. Je aj v dozornej rade Letiskovej spoločnosti Žilina spolu so šéfom SNS Jánom Slotom. SIRS založila spolu s mestom Žilina Žilinskú parkovaciu spoločnosť v čase, keď bol Slota primátorom. Na jeseň kandidoval do mestského zastupiteľstva za SNS.
Účtovná hodnota nehnuteľného majetku oboch „sadiek“ je dohromady takmer 377 miliónov korún. Trhová hodnota by mohla byť niekoľkonásobne vyššia. Ide totiž aj o pozemky v centrách miest, kde sú teraz autobusové stanice.


(knm)

[15. 3. 2007]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.