Na dopravní stavby je třeba 120 mld., fond má polovinu

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Na dopravní stavby je třeba 120 mld., fond má polovinu

Odoslaťod mcmillan » 13. Mar 2007 19:34

13.03.2007 - 15:53, autor: ČTK.

Praha - Na dopravní infrastrukturu je třeba v následujících letech vynaložit zhruba 120 miliard korun ročně, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je přitom poloviční. Na tiskové konferenci to uvedl náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Ministerstvo proto hledá další zdroje financí. Šanci vidí mimo jiné ve spolupráci se soukromým sektorem, tzv. projektech PPP.

"Stojíme před výrazným problémem nedostatku financí ve fondu dopravy, který jako jediný financuje výstavbu silnic," doplnil Šípa další náměstek Jiří Hodač. Fond se podle něj dostal do problémů kvůli nesystémovému zahajování staveb. "Stavěly se kousky odnikud nikam a navíc byly ty stavby zahajovány ve velkém množství," řekl.

Peníze fondu se zřejmě nebudou výrazně navyšovat ani v dalších letech. Podle představitelů ministerstva postupně vyschnou příjmy z privatizace a příjmové straně rozpočtu fondu zřejmě neprospěje ani očekávaná reforma veřejných financí.

Jedním ze zdrojů, odkud by mohly do dopravní infrastruktury přitéci peníze, jsou projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). "Pokud chceme, aby na infrastrukturu šlo zhruba těch sto miliard, neobejdeme se bez soukromých peněz," řekl ministr dopravy Aleš Řebíček, podle kterého by soukromí investoři mohli do dopravních staveb investovat ročně až 15 miliard. Vložené peníze se potom investorovi vracejí po dobu několika desítek let například z mýtného.

První dva projekty PPP přitom už běží. Soukromá firma bude financovat část jihočeské dálnice D3 mezi Táborem a Bošilcem a také rychlostní železniční trať z Kladna na ruzyňské letiště. Uvažuje se také o rychlostní silnici R6 do Karlových Varů nebo R35 z Čech na Moravu, která by měla odlehčit dálnici D1.

Další peníze chce ministerstvo získat reorganizací Ředitelství silnic a dálnic, které ročně přiděluje stavební zakázky za 50 miliard korun. MD chce snížit počet krajských filiálek úřadu ze 13 na šest. Třetí možný zdroj vidí ministerstvo v koncesionářských poplatcích firem, které u dálnic a silnic podnikají a jsou na silničním provozu přímo závislé. Jde například o parkoviště nebo čerpací stanice. Velké naděje vkládá ministerstvo do právě budovaných kamionových center podél dálnic.

Problém s nedostatkem peněz může ohrozit i čerpání evropských fondů. Projekty financované evropskými penězi musí totiž nejprve zaplatit stát, EU peníze proplácí až dodatečně. Ve fondu Doprava na léta 2007 až 2013 je přitom připraveno rekordních 161 miliard korun, což představuje zhruba 23 miliard ročně. "Ty prostředky jsou obrovské a neopakovatelné, neznám větší úkol, aby tyto prostředky byly bezezbytku vyčerpány," objasnil Šíp priority úřadu.

Na předběžné financování evropských projektů si chce stát půjčit od Evropské investiční banky. "Jednáme s bankou o možnosti využít do roku 2010 24 miliard," řekl Šíp. Banka však půjčí pouze na kvalitně připravené projekty, což může být českou slabinou, myslí si Šíp.

http://www.ct24.cz/ekonomika/index_view.php?id=206975
A Whiter Shade of Pale: ... but the crowd called out for more...
Obrázok používateľa
mcmillan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 638
Obrázky: 150
Založený: 29. Aug 2006 13:37
Bydlisko: CR

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.