Nový plán: víc soukromých dálnic

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Nový plán: víc soukromých dálnic

Odoslaťod mcmillan » 13. Mar 2007 14:06

Stát nemá dost peněz, nové dálnice si pronajme

Praha - Soukromý kapitál by měl v Česku pomoci k rychlejší výstavbě nových silnic a dálnic.

Je to součást nového plánu, který se dnes chystá zveřejnit ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Jeho tým dospěl k názoru, že bez soukromých peněz by výstavba příliš vázla a že jiná možnost ani neexistuje.

Teoreticky by se soukromé peníze mohly využít na ty dálnice, s nimiž se počítá až v příštím desetiletí. Tedy například na spoj mezi Prahou a Ostravou přes Hradec Králové a Olomouc.

„Soukromému financování se nevyhneme,“ uvedl Řebíček v rozhovoru s MF DNES.

První pokus se soukromými penězi se podnikl na třicetikilometrovém úseku budějovické dálnice D3 mezi Táborem a Bošilcem.

Zaplatí jej soukromá firma, která jej bude následujících třicet let provozovat a stát jí bude peníze postupně splácet. Po uplynutí této doby přejde cesta do jeho vlastnictví. Mezi odborníky se pro tento model vžila zkratka „PPP“ podle anglického „public-private partnership“ (partnerství soukromého sektoru se státem).

„Velmi jsme to uvítali. Při klasickém financování by se ta dálnice stavěla snad sto let,“ říká jihočeský hejtman Jan Zahradník. Je přitom velmi pravděpodobné, že nezůstane pouze u této části dálnice. „Klaním se k tomu, aby se tato trasa následně rozšířila o dalších čtyřicet kilometrů směrem k rakouským hranicím,“ uvedl šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Kritici - třeba Miroslav Ševčík z Liberálního institutu - považují PPP za příliš drahou cestu, levnější jsou prý státní dluhopisy. Podle Švagra kritici zapomínají na to, že soukromník se postará také o údržbu. Pokud je dobře postavená smlouva, stát podle Švagra může ušetřit.

Rozdělit úlohy mezi stát a soukromníka, to je podle Řebíčka hlavní oříšek. Platí totiž pravidlo, že čím více rizik pro soukromníka, tím víc stát zaplatí. „U atraktivních úseků bývá cena nižší. Předpokládá se, že provozovatel více vydělá na doprovodných službách, jako jsou třeba čerpací stanice,“ dodává Řebíček.

Otázkou zatím zůstává, jak dostane soukromník peníze za vozidla, která jeho dálnici používají. Zatím je pravděpodobnější varianta tzv. šedého mýta, kdy budou pro motoristy platit stejná pravidla na státní i soukromé silnici a stát odvede soukromníkovi určitý podíl z peněz vybraných na mýtném a dálničních známkách.

„Nedovedu si představit, že by se třeba za úsek kolem Tábora mělo platit nějaké zvláštní mýtné,“ uvedl hejtman Zahradník.

Dopravní stavby přitom nejsou jediné, které jsou financovány tzv. PPP modelem. V Česku se už díky tomuto způsobu rozběhla například rekonstrukce pražského hlavního nádraží.

Pokračování na str. B3

Nový Řebíčkův plán: Víc soukromých dálnic

Pokračování ze str. B1

Kromě budějovické dálnice by mohl soukromý kapitál financovat i další komunikace. „Dovedu si tento model představit minimálně u dalších čtyř projektů,“ řekl Švagr. V úvahu podle něj připadají rychlostní silnice z Prahy do Karlových Varů, Chomutova či spojnice Hradce Králové s Olomoucí. „Zatím je však předčasné o způsobu jejich financování spekulovat,“ upozornil Švagr.

Původně měla být soukromým kapitálem financována i dálnice D47 do Ostravy.

Vláda Miloše Zemana uzavřela v roce 2002 bez výběrového řízení smlouvu s izraelskou společností Housing&Construction, které měla za stavbu dálnice zaplatit 125 miliard korun. Po roce stát od smlouvy pro její nevýhodnost odstoupil.

***

* Jak to funguje

Při spolupráci státu se soukromým sektorem (PPP) vybuduje firma za své peníze stavbu (dálnice, železnice, nemocnice), v dalších desítkách let ji provozuje a udržuje a stát jí postupně splácí peníze. Jeho majetkem se stavba stane až po zaplacení celé částky. V Česku by se tak v dalších letech měl postavit úsek dálnice u Tábora, následovat by měly i další komunikace. Řidiči by neměli platit zvláštní poplatek za jejich použití.

Autor: TOMÁŠ LYSONĚK

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=061 ... h&c=703140
A Whiter Shade of Pale: ... but the crowd called out for more...
Obrázok používateľa
mcmillan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 638
Obrázky: 150
Založený: 29. Aug 2006 13:37
Bydlisko: CR

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.