Pri dostavbe Nábrežnej komunikácie Prešove sa začne od nuly

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pri dostavbe Nábrežnej komunikácie Prešove sa začne od nuly

Odoslaťod bystrik » 01. Jún 2005 21:50

Pri dostavbe Nábrežnej komunikácie musí investor začať od nuly

Prešovčania sú zmätení. Pýtajú sa, prečo sa v stavbe Nábrežnej komunikácie nepokračuje a čo s ňou bude. Pôvodný zámer hovoril o odklonení tranzitnej dopravy z centrálnej časti mesta a o prepojení Medzi ZVL - mestom - ulicou Škultétyho a Košickej ulice. Mimochodom, s výstavbou sa začalo v roku 1999 a stavba sa prerušila koncom roku 2003. Súdy na rôznych úrovniach posudzovali správnosť rozhodovania štátnych úradníkov pri vydanom územnom rozhodnutí, stavebnom povolení aj vyvlastnení nehnuteľností a rozhodli. Jurisdikcia povedala posledné slovo už vlani.


Teraz je máj 2005 a okolo Nábrežnej komunikácie je záhadné ticho.

Zásadnou a aktuálnou otázkou sa stalo, kto bude dostavbu financovať, keďže vo februári si investície rozdelili Národná diaľničná spoločnosť a Slovenská správa ciest (SSC). Zdá sa, že stavba je na mŕtvom bode a keďže prešovský poslanecký zbor schvaľoval aktualizáciu územného plánu, zaujímalo nás, ako je v dopravnom riešení zapracovaná táto sporná komunikácia. "Už je isté, že ostala na dokončenie Slovenskej správe ciest. Má ju v pláne. Keďže Najvyšší súd SR zrušil pôvodné územné rozhodnutie aj stavebné povolenie, musí začať konať od bodu nula," uviedol hlavný architekt mesta Prešov Vladimír Ligus.


Prvým krokom, ku ktorému sa tento rok odhodlali, bola žiadosť o preskúmanie nutnosti opakovať proces posudzovania vplyvov na životné prostredie.Verdikt je v týchto dňoch už známy. Ministerstvo životného prostredia SR rozhodlo, že stavba I/68 Prešov - Nábrežná komunikácia, II. etapa, privádzač Prešov - západ, ul. Obrancov mieru - Škultétyho sa nebude znova posudzovať. Všetky dotknuté inštitúcie totiž tento záver podporili. Námietky malo len Občianske združenie Diaľnica a mesto a tie ministerstvo neakceptovalo. Naopak, riaditeľka odboru posudzovania vplyvov na životné prostredie Viera Húsková v odôvodnení konštatuje: "Všetky ďalšie umiestnenia stavby, mimo projektovanú cestu, sú irelevantné. Legislatívne povinnosti zo strany mesta a obstarávateľa boli splnené a v súčasnosti pokračuje príprava tak, aby boli splnené podmienky Najvyššieho súdu SR, uvedené v rozhodnutí o zrušení stavebného povolenia. Jedná sa o zmenu územného rozhodnutia a opätovné uskutočnenie stavebného konania. Uvedené podmienky však nie sú zásadné a sú splniteľné." Podľa hlavného architekta V. Ligusa je to jediný možný a logický záver, keďže časť komunikácie je už v plánovanej trase postavená. Mal na mysli časť okolo mestskej haly, na ktorú sa má napojiť časť smerom k ZVL.


V. Husková z MŽP sa v odôvodnení dotkla aj poznámky súvisiacej s konfliktom vlastníckych práv a verejného záujmu. Ako tvrdí, majetkovoprávne je stavba vysporiadaná s výnimkou rodiny Drutarovských a všetky pozemky sú už vo vlastníctve SSC. V tej súvislosti nás zaujímalo, či a ako pokračuje proces majetkového vysporiadania so spomínanou rodinou. Pripomíname, že podľa nálezu Ústavného súdu SR, majetok rodiny bol v roku 2000 vyvlastnený podľa neplatného zákona. Tento verdikt následne, mimochodom v auguste 2004, potvrdil aj Krajský súd v Prešove.


A čo sa udialo za necelý rok? Od augusta 2004 do mája 2005 sa udialo len to, že konanie vo veci vysporiadania stavebný úrad pri prešovskej radnici zastavil. Dôvodom je fakt, že SSC, Investorský úrad Košice, nepredložil v lehote doklady o bezvýslednosti dohody na odkúpenie pozemkov a nehnuteľnosti podľa ceny stanovenej súdnym znalcom, alebo návrh náhrady za obmedzenie vlastníckych práv, inak povedané vyvlastňovací návrh. Stavebný úrad preto 20. mája konanie zastavil. A čo to znamená? "Asi toľko, že sme ukončili proces vyvlastňovania a súdom napadnutého rozhodnutia z roku 2000. Nasledovať by mal EIA proces, stavebník by mal požiadať o zmenu územného rozhodnutia na dotknutú časť, potom je na rade majetkové vysporiadanie a zmena stavebného povolenia," reagoval na našu otázku vedúci stavebného úradu Marián Harčarík. Teda všetko od začiatku. Nikto z kompetentných však doteraz nedefinoval, kto je za šesťročné zdržanie stavby zodpovedný.

http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.php3?sub=1.6.2005/18393P
Obrázok používateľa
bystrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 581
Obrázky: 38
Založený: 03. Feb 2005 21:40

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron