http://www.idoprava.sk/Appl/WebObjects/ ... MsZyEB09t0
Doprava v EÚ: úspech či zlyhanie?
Kategória:
Publikované : 07.03.07 04:27:39
Napreduje európsky dopravný systém? Toto bola hlavná otázka, ktorú si položili europoslanci a zástupcovia národných parlamentov na verejnom vypočutí v pondelok. Komisiou prijatá stratégia pre dopravu z roku 2001 sa nachádza vo svojom polčase a pri jej hodnotení sa poslanci a experti zamerali nielen na aspekt mobility, ale aj na jej vplyv na hospodárstvo a životné prostredie.
Komisia vníma päťročné úsilie pozitívne. Nákladnú železničnú dopravu sa podarilo otvoriť väčšej konkurencii, modernizovala sa letecká doprava, posilnili sa práva leteckých pasažierov a zlepšila sa legislatíva v oblasti bezpečnosti námornej dopravy. Nie so všetkým je však možné vyjadriť spokojnosť.
Situácia sa zmenila
Ako v úvode stretnutia uviedol predseda Výboru EP pre dopravu, taliansky poslanec zo skupiny liberálov a demokratov Paolo Costa, doprava sa musí prispôsobiť novým výzvam, ktoré pred ňou stoja. Situácia sa od roku 2001 výrazne zmenila. Európska únia sa rozrástla z 15 členov na 27 a postupujúca globalizácia ako aj hrozba terorizmu podstatne zmenili nazeranie na dopravu. Costa sa domnieva, že Únia neurobila dosť pre to, aby doprava v Európe prešla od neudržateľnej a znečisťujúcej podoby k jej čistejšej forme, kam patrí železničná doprava.
Costa tiež varoval pred prílišným sa spoliehaním na výdobytky techniky, pretože "samotná technológia nemôže vyriešiť súčasné a predvídateľné problémy". Aj z tohto dôvodu navrhuje maďarská poslankyňa zo skupiny ľudovcov a európskych demokratov Etelka Barsi-Pataky posilniť dopravnú legislatívu, podporiť investície do dopravy a tiež prechádzať na ekologickejšie formy dopravných prostriedkov. Návrh správy maďarskej poslankyne sa bude prerokovávať vo výbore pre dopravu už tento týždeň.
Ďalšie reformy
Komisia si tieto návrhy plne uvedomuje a zakomponovala ich už aj do svojich budúcich plánov. Tie by mali odstrániť technické prekážky pre železničné spoločnosti, ktoré chcú fungovať aj za hranicami jedného štátu. Práva cestujúcich by sa mali posilniť v každom sektore a dôraz by sa mal položiť aj na medzinárodný rozmer dopravy. Únia totiž v súčasnosti celosvetovo kontroluje 30 percent leteckej a 40 percent námornej dopravy. Ak chce Európa svoje postavenie ešte posilniť, musí zákonite vystupovať spoločne.