PB: Diaľnica. Čo s preložkami ciest?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

PB: Diaľnica. Čo s preložkami ciest?

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2007 18:02

http://www.mynoviny.sk/c/3179290/Dialni ... ciest.html


Diaľnica. Čo s preložkami ciest?

Považská Bystrica - Trasovanie diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer, ktorého výstavba by sa mala začať už v tomto roku, je nevratné. Pôjde cez mesto. V súvislosti s výstavbou diaľnice sa v poslednom období do povedomia obyvateľstva dostávajú skôr otázky, ktoré súvisia s realizáciou niektorých vyvolaných investícií, hlavne výstavby preložiek štátnych ciest. V prípade preložky 1/61 nie je definitívne ukončené ani posudzovanie vplyvov na životné prostredie, čo potvrdila minulý týždeň na verejnom stretnutí s občanmi aj Viera Húsková z ministerstva životného prostredia. O tom, či sa cesta odkloní cez Nálepkovu ulicu pri reštaurácii Trenčan alebo zostane v pôvodnej trase s odbočením v križovatke pri hlavnej pošte a následne pôjde na diaľničnú križovatku po Ulici Štefánikovej, bude ešte rozhodovať mestské zastupiteľstvo hlasovaním. Túto skutočnosť potvrdil aj primátor mesta Miroslav Adame.
Na preložku cesty druhej triedy je vydané stavebné povolenie. Názory na to, kedy by sa malo začať s výstavbou oboch komunikácií, sa tiež rôznia. Nejednoznačná je aj otázka ich financovania. Ide o vyvolané investície, ktoré by mali byť platené z eurofondov. Spýtali sme sa na tento problém preto Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti. „Riešené sú v projekte diaľnice a pôjdu spolu s ňou,“ vyjadril sa diplomaticky Choma. Na opätovnú otázku, či sa považujú stále za vyvolané investície v rámci kompenzácií pre obyvateľstvo Považskej Bystrice, ktoré má byť odškodnené v súvislosti s dopadmi na životné prostredie a ich financovanie by potom malo plynúť z fondov EÚ, dodal: „Nie je to jednoduchý problém. Dodnes sú pochybnosti, akým spôsobom to budeme vlastne riešiť. Európska únia s tým nesúhlasí, lebo má pocit, že riešiť ešte ostatné veci v rámci ich peňazí je nekorektné, lebo oni dávajú peniaze na diaľnicu. V tomto smere nie je celkom v súlade právo naše a ich, čo sa týka vyvolaných investícií. Je tam istá disproporcia. My to však chápeme tak, že to treba robiť. Hľadáme preto spôsoby, ako ich zafinancovať, čo pokryť z eurofondov a čo zo štátnych peňazí. Žiadosť išla na úniu kompletne aj preložkami. Zatiaľ nemáme oficiálne stanovisko, ale predbežne máme informácie, že preložky nebudú financované z EÚ. Záverečné rozhodnutie by sme mali mať už v marci a zverejníme ho,“ povedal nám generálny riaditeľ NDS Igor Choma. Ak by únia financie na ich výstavbu nevyčlenila, realizovať by ich musel štát. Správcom ciest prvej triedy je Slovenská správa ciest a druhej triedy Trenčiansky samosprávny kraj.

Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.

Projektová analýza, t. j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie, je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod. Štúdia sa robila aj v súvislosti so zaťažením obyvateľstva, ktoré býva v blízkosti cesty prvej triedy, ktorá ide cez mesto a hodnoty, čo sa týka hluku aj emisií, trvale prekračujú prípustné normy.

Ako to bude v budúcnosti, sa s určitosťou povedať nedá. Dá sa to vyvodiť aj zo slov Ivana Hlavoňa, riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest SSC zo Žiliny. Podľa neho nárast dopravy aj v posledných rokoch prekročil všetky v minulosti stanovené prognózy.

Ten nám ďalej povedal, že po dokončení diaľnica odoberie 70 percent tranzitu cez mesto a zostane len 30 percent. Budovanie preložky 1/61 bude teda podľa neho zbytočné. V súvislosti s otázkou financovania preložiek sa vyjadril, že ak sa niečo zmení, najprv im to musí niekto odovzdať a oficiálne oznámiť, že to tak je. Spoločnosť zatiaľ oficiálne nevie o ničom. Na záver však dodal: „Hovorí sa, že po previerkach EÚ napáda veľa vyvolaných investícií. Dnes financuje, projektuje diaľnicu aj všetko, čo s ňou súvisí NDS a naša spoločnosť s tým nemá nič spoločné.“

(berko), [8. 3. 2007]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.