KE-Podľa kontrolórov predražili opravy ciest o 8,8 miliónov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

KE-Podľa kontrolórov predražili opravy ciest o 8,8 miliónov

Odoslaťod dm » 24. Feb 2007 12:37

Podľa kontrolórov predražili opravy ciest o 8,8 milióna korún

Marián KIZEK

Košice - Úrad KSK má vážne problémy s vyhodnocovaním verejných súťaží. Vďaka pochybeniam jeho zamestnancov prišli daňoví poplatníci o takmer 8,8 milióna Sk a motoristi budú jazdiť po menej kvalitných cestách... K takému záveru došli kontrolóri z Útvaru hlavného kontrolóra KSK, ktorí si koncom minulého roka "posvietili" na činnosť Úradu KSK v oblasti cestnej dopravy.

Kontrolóri preverovali najmä to, či financovanie stavebných úprav 6 PPP (partnerstvo verejného a súkromného sektoru) projektov, rozsah skutočne dodaných prác a dodržanie kvalitatívnych parametrov stavebných prác pri rekonštrukciách ciest a mostov realizovaných za obdobie od septembra 2004 do konca roka 2005 košickými spoločnosťami Inžinierske a Cestné stavby bolo v súlade s uznesením zastupiteľstva. Najzávažnejšie nedostatky boli zistené v oblasti verejného obstarávania v nadväznosti na hospodárnosť a v oblasti dodržania kvalitatívnych parametrov opráv.

Z analýzy ponúk uchádzačov vyplynulo, že pri stavbe mostov v Kysaku, Bohdanovciach a cesty pri Plešivci KSK podpísal viaceré nevýhodné zmluvy na dodávku niektorých položiek. Napríklad kraj zaplatil za 35 oceľových zvodidiel po 4 749 Sk/kus, za ďalších 47 kusov až po 13 849 Sk, avšak druhá, napokon neúspešná firma ich ponúkala v cene 2 240 Sk/ks. Podobne "hospodárne" sa postupovalo aj pri tzv. stĺpikoch EU, kde bol rozdiel medzi víťazným a neúspešným uchádzačom až 2 907 Sk/ks, samozrejme v neprospech daňových poplatníkov.

"Výrazne rozdielne ceny v ponukách jednotlivých uchádzačov ovplyvnili celkovú cenu stavby a tým celého diela. Úrad KSK nežiadal od uchádzačov vysvetlenie ponúk, a teda nepostupoval podľa zákona o verejnom obstarávaní. Z porovnania cien nám vyplynulo, že výhodnejšie bolo definovať projekt PPP samostatne na úpravu ciest a samostatne na zložité stavby. Teda v rámci vyhlásenej užšej súťaže mali zadefinovať predmet obstarávania ako 92 stavieb rozdelených nie do 6 častí, ale do 14 častí, z ktorých by šesť bola úprava ciest podľa územných obvodov plus osem zložitých stavieb. KSK by takto dohodol ceny o 8 799 746 Sk nižšie. Úrad KSK nepostupoval v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy, pretože táto suma znamenala nehospodárne výdavky," uviedol pre náš denník hlavný kontrolór KSK Vojtech Farkaš (na snímke).

Hoci v podmienkach súťaže KSK žiadal od firiem, aby na vyrovnanie terénnych nerovností použili 2 715 ton AZ zmesi, v zmluve o dielo už kraju za rovnaké peniaze stačilo iba 2 344 ton zmesi. Kontrolóri takisto našli viaceré veľké nezrovnalosti v uzatvorených zmluvách, ktoré boli v rozpore nielen s ponukou predloženou úspešným uchádzačom, ale dokonca aj so súťažnými podkladmi... V niektorých prípadoch samotné firmy nedodržali požiadavky uvedené v súťažných podkladoch, avšak komisia ich "zabudla" vylúčiť. Zrejme "najzábavnejšou" perličkou bola skutočnosť, že osoby, ktoré sa zúčastnili na príprave a vyhotovení súťažných podkladov, poskytli tzv. "vyhlásenie o nestrannosti a dôveryhodnosti" až dodatočne po doručení súťažných podkladov uchádzačom. Vo všetkých vyššie uvedených príkladoch skonštatoval V. Farkaš, že išlo o jasný prípad porušenia zákona o verejnom obstarávaní.

Kontrolóri zároveň zistili, že pri vybraných stavbách Kuzmice prieťah a Kysak Veľká Lodina Malá Lodina "medzerovitosť zhutnenej živičnej zmesi a obsah asfaltu nevyhovuje norme, čo zvyšuje pravdepodobnosť vzniku porúch pri budúcom užívaní vozovky". V praxi to znamená, že vplyvom pôsobenia vody a mrazu dôjde k rýchlejšiemu rozpadu povrchových vrstiev cesty a k postupnému vzniku výtlkov. Zhotovitelia tým nedodržali dohodnuté ustanovenie zo zmluvy o dielo, pretože stavebné práce neboli vykonané v zmysle našich technických noriem. Zároveň meraniami prišli na zaujímavú skutočnosť, že Úrad KSK dohodol s víťaznými uchádzačmi opravy ciest kratšie o 4,2 km oproti tomu, ako rozhodli poslanci. Tým Úrad KSK postupoval v rozpore so schváleným uznesením vlastného zastupiteľstva...

http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.ph ... 007/63860O
dm
diskutujúci
 
Príspevky: 63
Založený: 24. Jan 2007 14:39
Bydlisko: sk

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.