Európu a Afriku spojí podmorský tunel za 13 mld. EUR

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Európu a Afriku spojí podmorský tunel za 13 mld. EUR

Odoslaťod Dialniciar » 22. Feb 2007 10:11

http://www.silnice-zeleznice.cz/index.php?clanek=668


Evropu a Afriku spojí podmořský tunel. Vlakem pod hladinou moře.

Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do rychlovlaku, vyrazit ze stanice Sevilla a 90 minut nato vystoupit v Tangeru na africkém pobřeží.

Publikováno: 22. 2. 2007

"Tímto projektem vytvoříme něco, co dnes považujeme za neproveditelné," říká Giovanni Lombardi, prezident Lombardi Engeneering, švýcarskoitalské společnosti, která se má na projektu podílet. "Postavit Lamanšský tunel byla v porovnání s tímhle jen dětská hra. Zde jsou monstrózní překážky," dodává Lombardi.

V osmdesátých letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách, jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 metrů, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích na gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena.

Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata, poblíž Tangeru.

Bude se tunelovat
Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy.
Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel by měl být dokončen do roku 2027. Předpokládaná cena je 13 miliard eur.

Čtyřicetikilometrový dvoukolejný tunel, který spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede více než tři sta metrů pod hladinou moře. Původní plán na vytvoření přímého (co nejkratšího) propojení obou pevnin ztroskotal na velkým nerovnostech dna - někde by tunel musel být i více než 900 metrů hluboko. Proto bude vést oklikou ve výše položených částí dna. Jde o dílo, před kterým by inženýři Lamanšského tunelu bledli. Očekává se, že zatím bude nejnáročnější v historii.

Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 kilometrů, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s Lamanšem, který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií.

Cesta, pokud by na dně byl kompaktní a pevný materiál jako pod Lamanšským průlivem, by byla dlouhá 28 kilometrů. Ale vzhledem k písčitým a sypkým vrstvám bude v některých místech nutné dosáhnout až 800 metrové hloubky (proti 50 metrům eurotunnelu). Tím se trasa značně prodlouží.

Zdroj: iDnes.cz
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.