Diaľničná realita (Komentár)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľničná realita (Komentár)

Odoslaťod Dialniciar » 11. Dec 2006 10:23

http://ekonomika.etrend.sk/84889/sloven ... a-komentar


Diaľničná realita (Komentár)

Ak štát neobháji pokutu stavebníkom, za diaľnice zaplatí dvakrát

[11.12.2006, TREND / Gabriel Beer]

Po minulom týždni sa mohlo zdať, že sa štátu podarilo urobiť poriadok s drzými drahými spolupracujúcimi stavebnými firmami. Bez toho, žeby z viery v termíny a náklady na dokončenie plánovaných úsekov diaľnic bolo treba ubrať. Lebo ten, kto platí, si vyberá. A Slovensko predsa vďaka eurofondom má peňazí až-až. Realita je však smutnejšia.

Samozrejme, ak stavebné firmy porušili platný zákon, majú trpieť. No iba vtedy, ak úrady dokážu vývody zo svojich konštrukcií obhájiť. Prípad, pri ktorom sa pred veľkou štátnou objednávkou mali stavebné firmy dohovárať, zďaleka nie je ukončený ani jasný.

Nadšenie, ktoré môže zavládnuť pri trestaní veľkých stavebných koncernov často podozrievaných z predražovania zákaziek, je krátkozraké. Nielen preto, že silné spoločnosti si vedia nájsť cesty, ako mediálne dobre vyzerajúce tresty obísť. Horšia je vízia, že ak súdy rozhodnú o veci inak, ako ju videl protimonopolný úrad, niektoré firmy na tom zarobia dvakrát. Aj pri práci na stavbách (lebo kto iný by to staval), aj v súdnych sporoch. Zaplatí, samozrejme, štátny rozpočet. To, čo mal byť trest za nekalé praktiky, sa stalo v stavebných firmách manažérskou výzvou na ďalší zárobok.

Slovenskí štátni úradníci nie sú ostrieľaní v komplikovaných sporoch, no nevedia sa vyhnúť situáciám,v ktorých by na ne nedávali zámienky. Do sporov málokedy angažujú silné a drahé advokátske firmy, ani neriskujú vlastné peniaze. Ak prehrajú, čakať môžu nanajvýš trocha mediálnej hanby, ktorá sa väčšinou zvalí na minulé vedenia štátnych úradov.

Len smiať sa preto v tejto situácii možno nad vyjadrením šéfa Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý tvrdí, že netuší, kto bude hradiť škody z budúcich možných súdnych sporov. Vážne netreba brať ani jeho obhajobu úradu, ktorý podľa Bélu Angyala nemôže za zbabrané veľké verejné súťaže o výstavbu diaľničných úsekov. Akoby si už nepamätal, ako jeho úrad pri nich asistoval svojimi nekvalifikovanými stanoviskami.

Vláda potrebuje veľa kvalifikovaných technikov aj úradníkov, ktorí by pomohli pri snahe spojiť východ a západ územia rýchlymi cestami. Je to práve nedostatok ľudí, ktorý spolu so zlou legislatívou najviac brzdí začatie nových stavieb. Kvalifikovaní ľudia so skúsenosťami utekajú do komerčnej sféry. Odborníci majú obavy nastupovať do úradov a firiem, ktoré sú pod stálou hrozbou politických personálnych otrasov.

A tak už v súčasnosti treba povedať, že po ohlasovanom termíne, keď minulá vláda sľubovala spojenie východu so západom územia v roku 2010, optimisticky vyzerá aj číslo 2013 z dielne Roberta Fica. Tak ako bol odborníkom na smiech hraný optimizmus Pavla Prokopoviča, úsmev pri diaľniciach vzbudzujú aj smerácke méty. Stačí sa iba letmo pozrieť na realitu budúceho roka – na začatie je pripravený iba diaľničný úsek cez Považskú Bystricu a dve rýchlostné cesty.

Hoci Európska únia priniesla možnosť mať dostatok peňazí na financovanie diaľničných projektov, Slovensku to pomôže málo. Lebo nemá ľudí, ktorí by pripravili projekty, a úradníkov, ktorí by dokázali pripraviť nespochybniteľné tendre. Postaviť to by už mal kto.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.