Zákon o vyvlastňovaní ukráti majiteľov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Zákon o vyvlastňovaní ukráti majiteľov

Odoslaťod sezbrzni » 23. Nov 2006 08:19

Vláda plánuje zrýchliť vyvlastňovanie pozemkov. Tvrdí, že tak pomôže pri výstavbe strategicky významných stavieb, ako sú diaľnice, železnice, ale aj významné fabriky.

Úradníci na ministerstve výstavby v týchto dňoch dokončujú špeciálny zákon o vyvlastňovaní, pretože by chceli podľa neho konať pri stavaní diaľnic už na budúci rok. Majitelia pozemkov však budú mať menej práv ako doteraz, pokiaľ nebudú súhlasiť s odpredajom pôdy pod strategické investície alebo dopravné cesty.

"Pripravujeme nový stavebný zákon aj nový zákon o vyvlastňovaní, ten by mal skrátiť lehoty a zvažuje sa, či by z celého procesu vyvlastňovania nemohli vypadnúť niektoré etapy," spresnil Miroslav Bátovský, hovorca ministra výstavby. Prakticky tak majitelia pozemkov budú mať menej času na odvolania a hrozí, že svoj nesúhlas budú môcť uplatniť len raz. Doteraz sa mohli brániť v dvoch stupňoch konania.

Zrýchliť vyvlastňovanie sa snaží najmä minister dopravy. "Je to priorita, nemôžeme predlžovať prípravu diaľničných úsekov prospešných pre celú krajinu, pretože majitelia niekoľkých štvorcových metrov sa donekonečna odvolávajú alebo chcú veľa peňazí," spresnil pred časom minister dopravy Ľubomír Vážny.

Najčastejšie vznikajú komplikácie pri stavaní fabrík veľkých investorov a diaľnic. Pri diaľniciach sa vyvlastňovanie dotýka asi troch percent pozemkov. "Väčšina majiteľov sa však nakoniec s nami dohodne už v prvej fáze. Niekedy im stačí doplniť chýbajú informácie," uviedol Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Pokiaľ však dohoda neexistuje vyvlastňovacie konanie trvá rok až rok a pol. "Ak majú dotknutí vlastníci šikovného právnika a obrátia sa na súdy, môže sa to natiahnuť na niekoľko rokov," povedal Jozef Matyáš, ktorý roky pracuje pri podobných konfliktoch.

Podľa odborníkov je vyvlastňovanie pozemkov problém na hrane práv občana. "Zasahuje sa do ústavných práv a do vlastníctva a to si treba uvedomiť. Ľudia musia mať právo brániť sa rozhodnutiu úradov alebo vlády, ak ide o ich majetok," dodal Richard Drutarovský, šéf iniciatívy ,,za spravodlivé vyvlastňovanie."

Podľa skúseností diaľničnej spoločnosti najčastejšie ľudia odmietajú dohodu so štátom, pretože nie sú spokojní s ponúkanou cenou. Druhým najčastejším dôvodom je obava, že sa znehodnotí ostatná časť pozemku, keď sa postaví fabrika alebo diaľnica. "Existujú aj ľudia, ktorí odmietajú predať z princípu, s tými sa súdime," povedal Jánošík.

Minister výstavby Marian Janušek uvádza, že si uvedomuje citlivosť vyvlastňovania. "Vytvorili sme pracovnú skupinu, kde sú zástupcovia ministerstva dopravy, spravodlivosti, z úradu geodézie aj Generálnej prokuratúry, ktorí zvážia znenie zákona," doplnil Janušek.

Kedy možno vyvlastňovať pozemky

podľa návrhu nového stavebného zákona, ak ide o:

- verejnoprospešnú stavbu infraštruktúry a nevyhnutných súvisiacich plôch

- uskutočnenie opatrení na ochranu proti povodniam a na ochranu archeologického dedičstva

- asanáciu územia

- vytvorenie podmienok na nevyhnutný prístup k pozemku alebo stavbe

podľa platného stavebného zákona, ak ide o:

- verejnoprospešné stavby podľa územnoplánovacej dokumentácie

- vytvorenie hygienických, bezpečnostných a ochranných pásem

- asanácie sídelného útvaru

- nevyhnutný prístup k pozemku a stavbe

- umiestnenie štátnej pozorovacej siete pre stav životného prostredia


http://www.tvojepeniaze.sk/zakon-o-vyvl ... _phypo_p01
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.