Diaľničná spoločnosť si narýchlo požičala

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľničná spoločnosť si narýchlo požičala

Odoslaťod devil » 27. Okt 2006 09:15

Výhrady Európskej komisie k výberu stavebnej firmy na budovanie diaľnice pred Žilinou majú dohru v problémoch s financovaním stavby. Ide o sedemkilometrový úsek z Hričovského Podhradia po Žilinu-Strážov.

Nedostatok peňazí bol taký vážny, že si diaľničná spoločnosť pred niekoľkými dňami zobrala nečakane ďalšiu pôžičku 1,8 miliardy korún. Napriek tomu, že už pred rokom si vzala pôžičku 15 miliárd korún.

"Nový úver sme brali, pretože už neboli voľné peniaze na úsek D3 pred Žilinou," uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Podľa informácií Pravdy sa peniaze z eurofondov na stavbu už nepodarí získať, pretože komisii prekážajú kritéria hodnotenia v súťaži stavebných firiem na spomínaný úsek.

Úsek pred Žilinou mal byť pôvodne platený z eurofondov. Komisia však peniaze nedovolila čerpať. Podľa Európskej komisie totiž Národná diaľničná spoločnosť vyberala stavebnú firmu tak, že bodovala firmy aj na základe ich minulých referencií. A to nezodpovedá pravidlám únie. Definitívne to potvrdil tento týždeň list komisie odoslaný na Slovensko (viac v článku Únia nesúhlasí s výberom firmy na diaľnicu).

"Zatiaľ sme ešte vyjadrenie oficiálne nedostali. Má byť adresované Slovenskej republike, nie priamo ministerstvu dopravy, ale aj Úradu pre verejné obstarávanie. Problém spoločne preskúmame a budeme postupovať v súlade s výzvou," ubezpečil včera hovorca ministra dopravy Marián Jánošík.

Diaľničná spoločnosť si berie ďalšiu pôžičku kvôli tendrom

Národná diaľničná spoločnosť si nečakane zobrala v minulých dňoch ďalší úver 1,8 miliardy korún, aby mohla dofinancovať diaľnicu z Bratislavy do Žiliny. Ide o peniaze na úsek diaľnice tesne pred Žilinou, ktorého časť chce NDS odovzdať do konca roka, aby splnila aspoň časť sľubu daného automobilke Kia. Podľa zmluvy podpísanej predošlou vládou mala byť diaľnica hotová celá. Reálne z vyše 30¤kilometrov chýbajúcej diaľnice sľubuje NDS sprejazdniť len 17,5¤kilometra.

"Úver sme získali od HVB Bank Slovakia. Bola lídrom konzorcia bánk, ktoré nám dali aj prvý úver pred rokom. Podmienky sú rovnaké, je to na 15 rokov a úrok je rovnaký ako pri prvom úvere. Súťaž sme nerobili, pretože tento druh služieb je podľa zákona vyňatý z povinnosti robiť tender," uviedol Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Prvý úver získala NDS pred rokom na 10 plus päť miliárd korún. Časť peňazí z neho sa ešte neminula, sú to však peniaze rezervované pre začiatok budúceho roka, aby mohla stavba diaľnice do Žiliny pokračovať bez prerušenia.

Náhla povinnosť zobrať si ďalšiu pôžičku vznikla najmä preto, že Slovensku sa nepodarilo získať od Európskej komisie súhlas na predčasné použitie peňazí z eurofondov nasledujúceho programovacieho obdobia na roky 2007 až 2013.

Podľa plánov mal byť totiž tento úsek z Hričovského Podhradia po Žilinu - Strážov platený práve z europeňazí. Európskej komisii okrem iného prekáža, že výber stavebnej firmy na tento úsek sa na Slovensku vyhodnocoval v rozpore s pravidlami únie.

Najmä, že sa pri bodovaní firiem zohľadňovali aj skúsenosti firmy a jediným kritériom nebola len ponúknutá cena. Slovensko sa snažilo komisii vysvetliť, že nekonalo v rozpore s úniou, neuspelo však. Pred niekoľkými dňami komisia zaslala na Slovensko definitívne stanovisko, ktoré hovorí o porušení pravidiel.

NDS zdôraznila, že diaľnicu D3 na spomínanom úseku stavia uchádzač s najnižšou ponukou. V súťaži podali osem ponúk, vyhrala cenovo najvýhodnejšia od konzorcia vedeného Doprastavom za vyše 5,3 miliardy korún.

"Zmluvu uzavreli v septembri minulého roka a na stavbe sa už intenzívne pracuje, v najbližších týždňoch by sme chceli uviesť do prevádzky štyri kilometre v polovičnom profile. Nadväzujú totiž na vyše 11-kilometrový úsek, kde finišujeme so stavbou," spresnil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Podľa neho sa na stavbe tento rok minulo niečo vyše 2,3 miliardy korún a na budúci rok to budú asi tri miliardy korún.

Komisia stále tvrdí, že Slovensko porušilo pravidlá únie

Európska komisia prvý raz upozornila na problém súťaže pre výber firmy na budovanie diaľnice pri Žiline v apríli. Chcela vedieť, prečo pri hodnotení mala cena váhu 95 percent a referencie firmy zvyšných päť percent. Komisia namietala, že cena musí byť jediným a stopercentným kritériom bodovania uchádzačov. Slovenská strana poslala komisii vysvetlenie. Výber sa vraj robil podľa platného slovenského zákona, odobreného komisiou.

"A cena ako jediné kritérium je odporúčanie, nie nariadenie EÚ." Komisia však pred niekoľkými dňami napísala slovenskej vláde, že stále trvá na konaní v rozpore s pravidlami únie.

Medzitým šéf Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý robí dozor nad všetkými tendrami a súťažami v SR, požiadal v Bruseli o stretnutie.

"Urobil som to preto, že nás ako úrad vynechali z korešpondencie, chcel som vedieť, o čo presne ide," uviedol Béla Angyal, šéf úradu. Podľa neho však úrad už dávno uvádza v metodike, že cena má byť jediným kritériom hodnotenia ponúk firiem na stavanie diaľnice.

"Ak chce obstarávateľ zabezpečiť, aby sa o národnú zákazku uchádzali len veľké firmy so skúsenosťami, tak sa to dáva ako podmienka účasti v súťaži, ale nie ako podmienka pri bodovaní a určovaní víťaza," uviedol pre Pravdu Angyal.

Jana Morháčová, PRAVDA

http://www.tvojepeniaze.sk/dialnicna-sp ... pludia_P01
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.