Podzemné stavby – nový rozmer v staviteľstve

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Podzemné stavby – nový rozmer v staviteľstve

Odoslaťod Branco » 12. Okt 2006 21:46

Podzemné stavby – nový rozmer v staviteľstve


V Bojniciach sa v minulom týždni stretli na konferencii odborníci na podzemné stavby, ktorí sa nimi zaoberali od inžiniersko – geologického prieskumu, projektovania, realizácie až po ich financovanie. Konferencia sa uskutočnila pri príležitosti 55. výročia založenia spoločnosti Skanska BS, v minulosti Banské stavby Prievidza. Jej cieľom bola vzájomná prezentácia odborných poznatkov z oblasti podzemného stavebníctva, výmena know – how i nadviazanie a upevnenie kontaktov.

Miroslav Beka, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Skanska BS priblížil na konferencii priblížil históriu spoločnosti a na margo vízií povedal: „Aj na základe histórie sme spoločnosť, ktorá sa zaradila medzi kvalitné odborné firmy. Perspektívu a budúcnosť vnímame práve v sortimente, ktorému sa venujeme, teda v dopravnom a podzemnom staviteľstve, kde nesmieme opomenúť environmentálne – výstavbu čističiek odpadových vôd a kanalizácie. V tomto vidím veľkú budúcnosť a predpokladám, že nájdeme uplatnenie na ďalších 55 rokov.

Očakávam, že budú prijaté také opatrenia v rozhodovaní o investíciách, že budeme schopní naplniť aj roky 2008 - 9. Nemalé prostriedky vynakladáme do strojového vybavenia a musíme vedieť, že ich môžeme naplno využiť. S globalizáciou, s investíciami prichádzajú zahraniční partneri, takže svoje miesto si musíme vydobyť. Verím, že dokážeme presvedčiť investorov, že my sme tí správni a budeme časť diela, ktoré pripravuje Slovensko, realizovať vlastnými kapacitami.

Tak ako už mnoho rokov však naďalej budeme pracovať aj v zahraničí. Pred nami je okrem iného Švédsko, rokovali sme s Nórmi.“ Hosťami na konferencii boli i ďalšie osobnosti, ktoré sa s problematikou podzemných stavieb denne stretávajú. Účastníkov pozdravil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Milan Mojš, Slovenskú tunelársku asociáciu reprezentoval Róbert Turanský, ktorý zhodnotil súčasnú situáciu na Slovensku:

„Na to, aby sme mohli spojazdniť do roku 2013 diaľnice potrebujeme postaviť 90 km tunelových rúr, čo znamená asi 45 km tunelov v hlavnej diaľničnej sieti. Momentálne sa nestavia žiadny tunel, sčasti je pripravené len Višňové. Našou prioritou je upozorňovať na to, že tunely vieme stavať a že ich je u nás nedostatok. Slovenskí stavbári sú pripravení na to, aby ich postavili. Teraz naše kapacity robia v mnohých zahraničných krajinách. Sme teda pripravení na to, aby sme tunely u nás sami bez cudzej pomoci vybudovali. Technicky sme rovnako schopní robiť ako ktokoľvek iný.

Peter Havrila, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest upozornil na to, že keď sa hovorí o tuneloch, nemusí to byť len v spojitosti s diaľnicami: „Priamo v tomto regióne máme jeden z dôkazov, cestu prvej triedy v podzemí. SSC sa snaží do svojich rozvojových plánov zaradiť stavby, kde sú avizované určité problémy s výkupmi pozemkov, s ochranárskymi faktormi ap. Riešime to polozapustením alebo komunikáciami kompletne pod zemou. Najťažšie lokality sú okolo najväčších riek na Slovensku, či už je to Váh, Hron, kde sa študujú rôzne trasovania ciest. Nemá význam o tuneloch hovoriť na rovinách, ale tam, kde sú hory. Tam stojí za to zvažovať tieto varianty nielen pre ceny, ale hlavne z dôvodov organizačných a prípravných.

Čo sa týka konkrétne tohto regiónu, projekčne pripravujeme obchvat Prievidze, rekonštrukciu cesty v Nedožeroch i ďalšie dopravné stavby v okolí. Začať so stavbou obchvatu sa pokúsime na budúci rok. Prvá etapa by mala byť najmenej problematická a to smerom na Nedožery poza letisko. Ale najskôr treba zohnať peniaze zo štrukturálnych fondov a na základe súhlasov, ktoré treba získať, sa pustíme do výstavby.“

Milan Pastierik, projekt manažér na výstavbe dvoch diaľničných a jedného železničného tunela v Helsinkách povedal: „Sú to obrovské skúsenosti, ktoré sme získali. Nakoľko ich budujeme vo veľmi pevných horninách, používali sme najmodernejšie stroje tretej generácie, riadené počítačmi. Ľudia sa zaučili, získali nové skúsenosti a je to obrovská vízia do budúcich projektov, ktoré nás tam čakajú.“

http://www.mynoviny.sk/clanok.asp?cl=2941083
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.