Najviac z eurofondov pôjde na diaľnice
Najviac peňazí zo zdrojov Európskej únie pôjde v nasledujúcich siedmich rokoch na dopravu – na diaľnice, cesty a železnice. Spolu až 3,2 miliardy eur, čo je zhruba 120 miliárd korún.
Viac ako polovica by mala ísť na cesty a diaľnice. Rozhodla o tom vláda, keď pre operačný program doprava, ktorému bude šéfovať minister Ľubomír Vážny, priklepla z jedenástich programov najväčší balík peňazí.
"Som spokojný čiastočne. Bojoval som o väčšiu sumu,“ povedal minister Vážny. Peniaze, ktoré získal, sú totiž väčšie, ako pôvodne navrhol nový minister výstavby z koaličnej SNS Marian Janušek. Nedosahujú však 3,6 miliardy eur, ktoré navrhovala do dopravy naliať predošlá vláda Mikuláša Dzurindu.
"Myslím, že treba dôsledne využiť poslednú šancu získať z únie takéto prostriedky a investovať ich prioritne do cestnej infraštruktúry, teda na diaľnice. Preto som žiadal o 400 miliónov viac. No neuspel som,“ doplnil Vážny. Teraz zvažuje, že vypustí z priorít autobusovú dopravu a bratislavské letisko. Oba tieto účely doplnila vláda v posledných týždňoch.
Fondy EÚ pre letisko treba na diaľnice
Na otázku, či sa z eurofondov zaplatí aj rozvoj bratislavského letiska alebo autobusy pre mestskú dopravu v Bratislave, zatiaľ chýba odpoveď.
Minister dopravy Ľubomír Vážny síce získal z fondov EÚ na roky 2007 až 2013 pre svoj operačný program Doprava najviac peňazí - až 120 miliárd korún, suma mu však nestačí ani na plánovanú výstavbu ciest.
"Dostali sme menej peňazí, ako sme potrebovali na celý diaľničný program, a najmä na prípravu diaľnic. V zásobníku máme projekty diaľnic a ciest za 6,9 miliardy eur a dostali sme 3,2 miliardy eur. Budeme vyberať podľa priorít," doplnil Vážny.
Väčšina peňazí z programu Doprava pôjde na diaľnice a na železničné trate. Na letiská chcel rezort vyčleniť približne 2,5 miliardy korún, na mestskú dopravu 3,5 miliardy.
Vláda síce rozšírila podľa predstavy ministerstva dopravy obsah programu tak, aby sa z eurofondov mohla zaplatiť nielen obnova osobných vlakov, ale aj autobusov či letiskovej infraštruktúry. Nie je však isté, či toto rozšírenie minister využije.
Ak chce vláda naštartovať prípravu diaľnic a ciest vo väčšom rozsahu ako doteraz, bude musieť podľa Vážneho doplniť peniaze aj zo štátneho rozpočtu. "Zásobník je totiž len orientačný, sú to projekty pred územným a stavebným konaním," doplnil Vážny.
Podľa ministra peniaze pôjdu tam, kde sa pohne príprava výraznejšie dopredu. Vážny chce vyvolať súťaživosť v regiónoch, aby boli ústretovejšie pri dohadovaní sa so štátom o trasovaní a príprave diaľnic či rýchlostných ciest.
"Výstavba sa často naťahuje celé mesiace preto, že starostovia majú prehnané požiadavky na to, čo všetko by sa malo spolu s diaľnicou budovať," doplnil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá stavia a spravuje diaľnice.
Presnú podobu aj obsah operačného programu Doprava podobne ako ďalších 10 programov musia ministri pripraviť do konca novembra. Pre nedostatok peňazí Vážny povedal: "Budem musieť prehodnotiť financovanie autobusovej dopravy v mestách a letiska v Bratislave."
Vláda tiež musí vyriešiť, z čoho bude financovať rozvoj bratislavského letiska. "Letisko potrebuje aktuálne na investície vyše 3 miliardy korún," doplnil riaditeľ letiska Jozef Kajan. Pôvodný plán bol väčšinu získať z eurofondov, malú časť z pôžičiek. Na otázku, či sa bude teraz letisko zadlžovať vo väčšej miere, Vážny odpovedal, "aj to je jedna z možností".
Jana Morháčová, PRAVDA
http://www.tvojepeniaze.sk/najviac-z-eu ... spravy_p01