Tvrdý hráč. Šéf Ryanairu bojuje ako o život a proti všetkým

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Tvrdý hráč. Šéf Ryanairu bojuje ako o život a proti všetkým

Odoslaťod wazari » 06. Okt 2006 09:11

Tvrdý hráč. Šéf Ryanairu bojuje ako o život a proti všetkým

(04.10.2006; Profit; č. 20/2006, s. 32, 33; Blažej Ján)

Írsky low cost si to teda nerozdáva iba so slovenskými SkyEurope, ako to predviedol pred niekoľkými týždňami. S náležitým krikom vyletí na každého, kto podľa Michaela O'Learyho tímu stojí Ryanairu v ceste. Britská správa letísk je podľa neho predražujúci násilník. Cestovné agentúry sú paraziti, "ktorých by mali vyviesť z kancelárií a zastreliť." Po Európe poletujú lietadlá nielen s nápisom Bye, Bye SkyEurope, ale aj Auf Wiedersehen, Lufthansa, Arrivederci Alitalia... Pamätný je transparent v rukách jedného z top manažérov Ryanairu na frankfurtskom letisku, ktorý sa pýtal, kde je v Nemecku najdrahšia káva. A sám si odpovedal: Na palube Lufthansy ‑ za štyristo mariek.

SKYEUROPE V ZUBOCH

Aerolínie SkyEurope si vybrali na hrubú dieru hrubú záplatu a použili miernejšiu podobu osvedčených marketingových trikov Ryanairu. Keď sa Ryanair rozhodol urobiť "trucakciu" pred krstom lietadla SkyEurope, bratislavský dopravca pozval na raňajky svojich zamestnancov do miestnosti, kde chcel Ryanair novinárom dokázať, akí sú SkyEurope úbožiaci. Írsky dopravca sa však dostal do pasce. Pretože je nielen najväčším, ale aj najšetrnejším low costom v Európe, tlačovku mal pod reklamnými plagátmi konkurenta v kúte rušnej letiskovej reštaurácie. Do siete írskeho gerilového marketingu sa v lete zamotali akurát poľské aerolínie LOT. Po tom, čo sa O'Leary predviedol striptízovou ponukou a zaplatil v novinách inzeráty, v ktorých napísal, že LOT ošklbáva klientov a jeho palivové príplatky sú lúpežou, sa Poliaci rozhodli pre siahodlhé právnické dišputy o etike a neetike v reklame. A zaniklo to, že palivové príplatky po drastickom zvýšení cien paliva zaviedla väčšina dopravcov.

LOWCOSTOVÁ REVOLÚCIA

M. O'Leary je však napriek všetkému nepochybným revolucionárom v leteckej doprave v Európe. Americký ekonomický časopis Barron's ho zaradil medzi tridsať najlepších biznis lídrov. Štyridsaťpäťročný búrlivák, najstarší syn írskeho farmára, dnes aj chovateľ kráv a dostihových koní, začínal v audítorskej firme, no dal sa radšej na obchod s nehnuteľnosťami a daňové poradenstvo. Dostal do vienka schopnosť pozrieť sa na každú vec z nového uhla. Napríklad problém, ako jazdiť v kolónach v Dubline, vyriešil tak, že si kúpil taxikársku licenciu. Vie byť v pravý čas na pravom mieste. Mal tridsať, keď v roku 1991 bol pred bankrotom letecký minipodnik Tonyho Ryana. Starý pán naďabil na Michaela, najal si ho za manažéra a O'Leary prekopal všetky aktivity. Do roka zredukoval linky na tretinu, zrušil či popredával prebytočné lietadlá a Ryanovi začal zarábať. Tak dobre, že ten ho v roku 1994 menoval za riaditeľa a daroval mu štvrtinu akcií.

M. O'Leary zistil, že jeho krajania na robotách vo Veľkej Británii by privítali rýchlu a lacnú dopravu k rodinám. Zapáčil sa mu americký no frill (bez čačiek) systém letov spoločnosti Southwest a usúdil, že aj Íri vydržia lety bez jedla, kávy a novín ‑ hlavne, že budú lacnejšie. Nekopíroval zabehnuté linky, ale objavil nové londýnske letisko Stansted. Potom preskočil La Manche a uspel aj v západnej Európe. Veľmi rýchlo pochopil aj internetový obchod a zredukoval náklady na predaj leteniek tým, že zrušil sprostredkovateľov. V čase krízy leteckej výroby po 11. septembri 2001 podržal Boeing veľkými objednávkami. Ten sa mu odvďačil exkluzívnymi cenami. Dnes má jeho flotila 107 lietadiel, objednaných ďalších 127 a zhruba 42 miliónov cestujúcich lieta na 379 linkách.

Nízke ceny majú v nasledujúcich rokoch garantovať aj provízie z telefonovania na palube a hracie miniautomaty v sedadlách. V hviezdnych mesiacoch dokáže spoločnosť na štyroch librách tržby jednu zarobiť. Samozrejme, aj vďaka tomu, že drasticky šetrí. Preto mu v hodnotení kvality služieb lacných aeroliniek renomovaná britská spoločnosť Skytrax pridelila iba dve hviezdičky ako jedinej dôležitejšej spoločnosti. Do nových lietadiel si objednal nesklápateľné sedadlá a na oknách nechce tienidlá.

LIETANIE AJ CHUDOBNÝM

Kto si myslí, že Ryanair berie cestujúcich tradičným aerolíniám, mýli sa. On iných dopravcov prinútil hrať jeho hru. Lety ponúkol predovšetkým tým, ktorí dovtedy na to nemali ‑ gastarbeiterom, seniorom, študentom, výletníkom aj záletníkom. Aj tým, čo chcú na víkend zabudnúť na sivosť pracovného týždňa, montérky a na znak svojej novej sily demolujú na lacnom Východe krčmy a sochy. Lietanie zľudovelo, nie je však zadarmo, ako hovorí reklama. A nemusí byť vždy lacnejšie. Ryanair s výnimkou Dublinu zásadne lieta na takzvané sekundárne lacné letiská zvyčajne ďalej od mesta, a tak treba napríklad rátať so zvýšenými poplatkami za pozemnú dopravu. Lacné letenky možno získať iba niekoľko týždňov pred odletom. Komu sa zmenia cestovné plány, má smolu. Letenky low costov sú nerefundovateľné. A poplatky za zmeny dátumu či mena cestujúceho sú výrazne vyššie ako v iných spoločnostiach.

Ryanair je aj priekopníkom špeciálnych poplatkov za batožinu. Dvadsaťkilogramový kufor odvezie napríklad SkyEurope bez príplatku, tak ako mnohí iní lowcostoví či klasickí dopravcovia. Ryanair si účtuje od 44,50 do 50 eur. Keď sa Profit pýtal Tomasza Kulakowského, obchodného a marketingového riaditeľa Ryanairu pre strednú Európu, či neštandardné batožinové príplatky nie sú náhradou toľko kritizovaných palivových príplatkov v iných firmách, pri káve sa usmial: "Nie sme predsa cargo aerolinky, učíme ľudí lietať bez batožiny." Má pravdu. Brit cestujúci na pár dní do Bratislavy potrebuje akurát čistú košeľu, ponožky, slipy, zubnú kefku, balíček prezervatívov a krytú kreditku. Horšie sú na tom slovenskí gastarbeiteri pracujúci na Britských ostrovoch...

VAROVANIE PRE LETISKÁ

T. Kulakowski opakuje známu víziu šéfa firmy o tom, že veľmi skoro sa bude lietať úplne zadarmo. Letiská sa zmenia na nákupné strediská, zábavné parky a ich majitelia budú platiť aerolíniám za to, že im prinesú klientov.

Akurát, že cesty nie sú iba o nakupovaní a zábave. A letiská potom nemusia mať ani na prevádzku. V Brne počuť, že Ryanair platí letisku za vybavenie jedného cestujúceho ešte menej, ako stačí na prevádzku, a straty pokrýva mesto. Na tvrdé podmienky si budú musieť dať pozor aj Slováci. Ryanair rokuje o linkách do Popradu i Košíc. Analytici sú však veľmi opatrní pri úvahách, či východ Slovenska uživí z dvoch miest lety do Londýna alebo Dublinu. Lietadlo má 189 miest, a ak sa neobsadí v priemere osemdesiat percent kapacity, linka je na zrušenie.

Ryanair je majstrom v uzatváraní zmlúv. Pokúšal sa do nich dostať napríklad záväzok, že letisko bude doplácať dopravcovi, ak cestujúci budú mať ľahšiu batožinu, než spoločnosť očakáva. Rakúsky Innsbruck podmienky odmietol a Ryanair tam nelieta. Klagenfurt zistil, že už nemá peniaze na platenie týchto podmienok a Ryanair lety bez mihnutia oka zastavil. V Bratislave si tento dopravca vyrokoval, že na rozdiel od ostatných, ktorí majú rozčlenené poplatky za každú letiskovú službu a letiskové taxy platia za jednotlivého cestujúceho, on platí všetko v jednom balíku. Potom sa môže stať, že nepredajné letenky hodí na trh za korunu a na úkor konkurencie si s podporou štátneho letiska urobí lacnú reklamu. Niektoré lacné aerolinky majú však odlišnú filozofiu služieb. SkyEurope do istej miery supluje aj dopravu do dôležitých hlavných miest a domáce linky, ktoré inde robia zvyčajne klasické aerolínie. Ryanair lieta z Bratislavy, okrem jednej výnimky, iba tam, kde začal už predtým SkyEurope. S ďalšími destináciami je opatrný, hoci s letiskom má exkluzívnu zmluvu na dvadsať denných letov do roku 2009.

Na otázku, či budú lietať aj z Bratislavy do Košíc, ak by z trhu vytlačili SkyEurope, odpovedal T. Kulakowski dosť jasne: "My až na pár výnimiek v Anglicku a Taliansku lietame iba na medzištátnych linkách.

‑‑‑

Varšavčanky napokon neuvideli jeho írsku mužnosť. Michael O'Leary, výkonný riaditeľ írskych nízkotarifných aerolínií Ryanair, sa totiž zastrájal, že v júni sa bude nahý promenádovať po najrušnejšej ulici poľskej metropoly. Aby však nenachladol, poľské aerolínie LOT nesplnili jeho podmienku a nezrušili na svoje letenky palivový príplatok.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.