O PROJEKTE TRANSEURÓPSKEJ DOPRAVNEJ SIETE

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

O PROJEKTE TRANSEURÓPSKEJ DOPRAVNEJ SIETE

Odoslaťod wazari » 25. Sep 2006 08:56

O PROJEKTE TRANSEURÓPSKEJ DOPRAVNEJ SIETE

(23.09.2006; Televízna stanica ČT 24; Európske udalosti; 15.47; 4 min.; ŠIMEK Pavel)

Zdeněk VELÍŠEK, moderátor:

"Európa potrebuje byť schopná prepravovať tovar rýchlo, lacno a ohľaduplne voči životnému prostrediu. V rámci Európskej únie už je v chode program výstavby a modernizácie transeurópskej dopravnej siete z dôrazom na železnice. Až bude táto sieť funkčná racionálne spojí jednotlivé národné dopravné cesty do celistvého kontinentálneho systému. Možno vám v nasledujúcej reportáži neunikne, že železničné trate o ktorých sa bude hovoriť, nevedú cez naše územie. Nie je to preto, že by sme do systému Európskej únie nezapadali, cez Prahu povedie železničná os Viedeň‑Norimberk, cez Brno os Gdaňsk‑Varšava‑Viedeň."

Pavel ŠIMEK, redaktor:

"Zaťaženie dopravnej infraštruktúry v Európe stále narastá. I napriek tomu, že program na vytvorenie transeurópskej dopravnej siete vznikol už v 90. rokoch, stále nenaplnil určené ciele."

Jacques BARROT, viceprezident Európskej komisie pre dopravu:

"Potrebujeme železničné, lodné a cestné osi od severu k juhu a od východu k západu. Dopravné zápchy a ďalšie problémy s dopravou stoja v súčasnosti členské štáty asi 1 percento HDP."

P. ŠIMEK:

"Problémy by mohla vyriešiť železničná doprava. Preto sa Európska únia rozhodla zamerať na 5 dôležitých železničných trás, ktoré je potrebné podľa nej zlepšiť. Dve z nich os Paríž‑Bratislava a Berlín‑Palermo tesne míňajú územie Českej republiky. Os Bratislava‑Palermo má na starosti Péter BALÁZS."

Péter BALÁZS, Európsky koordinátor osi Paríž‑Bratislava:

"Moja trasa prechádza štyrmi členskými štátmi a rozdeľuje sa na 21 častí v ktorých sú vzájomne veľmi odlišné podmienky: vo financovaní, v plánovaní i v politickej podpore."

P. ŠIMEK:

"Na budovanie severo‑južnej dopravnej tepny, ktorá spojí Berlín a Palermo dozerá Karel van MIERT."

Karel van MIERT, Európsky koordinátor osi Berlín‑Palermo:

"Práca koordinátora pozostáva väčšinou z popoháňania všetkých zúčastnených aby sa včas dohodli na potrebných veciach aby riešili problémy, hlavne tie dôležité, potom ja musím informovať podpredsedu Európskej komisie BARROSA o tom, aký pokrok sme dosiahli a aké problémy zostávajú nevyriešené."

P. ŠIMEK:

"Zrejme najdôležitejšia zo všetkých dopravných os je trasa Berlín‑Palermo. Tá umožní efektívne spojiť odľahlé časti Talianska so zvyškom kontinentu."

K. van MIERT:

"Veľmi zložitý je hlavne projekt spojenia medzi Mníchovom a Veronou. V súčasnosti je veľmi náročné pre vlaky dopravovať tovar. Snažíme sa trať dostavať podľa plánu a dosiahnuť, aby bolo výhodnejšie dopravovať tovar po železnici ako po diaľnici."

P. ŠIMEK:

"Hlavné úsilie sa na tomto úseku zameriava na 650 kilometrový Brennerský tunel. Koncom júla začali na obidvoch jeho koncom pracovať vrtné súpravy. Skončiť by mali v roku 2015. Nový tunel pod Alpami potom výrazne zrýchli a zlacnie železničnú dopravu."

K. van MIERT:

"Dobrá správa je, že všetky zúčastnené strany zo súčasnými plánmi súhlasia. Teraz ešte musíme dohovoriť podrobnosti financovania a ďalšie veci."

P. ŠIMEK:

"Zároveň so severo‑južnou osou sa buduje i spojenie medzi Bratislavou a Parížom. Až bude trať hotová zaberie cesta medzi obidvomi metropolami iba 8 hodín, teda o 5 hodín menej ako doteraz. Trasa tiež pomôže rozvoju regiónov, ktorými povedie."

P. BALÁZS:

"Transeurópska železničná sieť je vlastne sériou spojníc medzi jednotlivými mestami. Staré trasy a stanice sa musia obnoviť a zlepšiť aby sme zabezpečili spojenie napr. tiež s centrami miest a s letiskami."

P. ŠIMEK:

"Prestavuje sa i štrasburská hlavná stanica, kľúčový uzol na spojnici medzi Parížom a Bratislavou. Zmeny umožnia lepšiu nadväznosť medzi medzinárodnou a mestskou dopravnou sieťou, ktorú zabezpečujú električky a autobusy. Rovnaké úpravy čakajú každé mesto na trase. Koordinátor pritom musí organizovať spoluprácu medzi členskými krajinami a synchronizovať práce a zabezpečiť investície. Do jeho kompetencie patrí napr. i stavba Eintzerského (?) tunelu v Rakúsku. Os Paríž‑Bratislava predstavuje 1382 kilometrov stavieb alebo projektov, ktoré je potrebné pripraviť. Než bude hotová, zhltne ďalších 12 miliárd eur."

P. BALÁZS:

"Investície do dopravy zvyšujú konkurencieschopnosť Európskej únie, pretože základom medzinárodného konkurenčného prostredia je to vnútroštátne a trh 450 miliónov obyvateľov Európskej únie potrebuje čo najviac stimulovať a doprava je v tom kľúčová."

P. ŠIMEK:

"Keď budú všetky trasy dokončené tak ako Európska únie plánuje, bude doprava tovaru i ľudí po kontinentálnej železničnej sieti skutočne oveľa efektívnejšia ako doteraz."
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.