Čas uteká, zahraničné investície tiež

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Čas uteká, zahraničné investície tiež

Odoslaťod Dialniciar » 20. Sep 2006 10:21

http://www.regionalnenoviny.sk/c/290447 ... -tiez.html


Čas uteká, zahraničné investície tiež

„Reálny stav rýchlosti výstavby a pripravenosti stavieb diaľnice hodnotíme ako neúspešný, dva roky zaostávajúci a nerešpektujúci európske ciele a priority. Zistili sme, že štátne autority do roku 2005 nerešpektujú priority financovania výstavby hlavného európskeho koridoru cez Česko - Slovensko E75, E50 s doplnkovým európskym koridorom TINA, TEN - T, E50-R3: Žilina - Martin (tunel Višňové - Dubná Skala) - Turčianske Teplice - Kremnica - Zvolen - Šahy - Budapešť,” hovorí Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline.

Spolu s predstaviteľmi Krajskej hospodárskej komory Moravsko - sliezskeho kraja, Združenia pre rozvoj Moravsko - sliezskeho kraja a Slovensko - kórejského hospodárskeho výboru prijali pred niekoľkými dňami v Třinci Deklaráciu k prioritám výstavby transeurópskej diaľnice E75 - E50/R3+D1+D3+R5+R68, úseku Martin - Žilina - Čadca - Svrčinovec - Třinec - Nošovice - Ostrava. „Zistili sme, že ministerstvá dopravy a Národná diaľničná spoločnosť SR presadzujú termíny spustenia prevádzky po roku 2011, čo je pre obchodnú a priemyselnú komunitu a investorov neakceptovateľné. Slovenská republika nemá projektovo ani pozemkovo pripravenú stavbu Čadca - Svrčinovec.

Od roku 1999 odložila pokračovanie stavby na rok 2009,” pokračuje J. Mišura a dodáva, že aj Česko nedostatočne financuje výstavbu rýchlostnej cesty hranica SR - Třinec - Ostrava. Preto predstavitelia spomínaných organizácií žiadajú prioritne financovať a urýchliť výstavbu hlavnej európskej diaľnice E75, E50/I/11- I/57, R68, D3, D1 s tunelovým prepojením na R3: Ostrava - Nošovice - Třinec - Jablunkov - Svrčinovec - Čadca - Žilina - Martin, Kremnica - Zvolen - Šahy a okamžite začať s výstavbou tunela Dubná Skala. Je podľa nich neúčelné odkladať výstavbu pod zámienkami otvárania diskusií a pripravovania štúdií trás, ktoré už boli raz zamietnuté. Po dokončení výstavby sa okamžite spoja najpriemyselnejšie zóny Slovenska, Česka, Poľska a Európskej únie.

Subdodávatelia automobiliek zo Slovenska a Česka pracujú bez zásob a pripočítavajú sa k súčasnej početnosti dopravy. Požadujú dokončenie diaľnice do roku 2010 a tunela o 2 roky neskôr. „Je to ekonomicky najefektívnejšia nedokončená trasa vhodná pre diaľnicu. Okamžite obsluhuje najviac podnikateľov a spoločností na Slovensku, v Česku a Poľsku. Keďže ide o hlavné a doplnkové európske koridory, je možné čerpať financie z kohéznych fondov. Nehovoriac o tom, že po vstupe do EÚ sa na týchto trasách zvýšila hustota dopravy o jednu tretinu,” hovorí J. Mišura. Hospodárske dôsledky chýbajúcej diaľničnej siete sa prejavili najmä v roku 2005, kedy sa zahraničné investície odklonili od Slovenska smerom na Poľsko a Česko. Pre zahraničných investorov vznikli neriešiteľné logistické problémy, ktoré nie je možné eliminovať ani daňovými výhodami či inými motiváciami.


iva

[19. 9. 2006]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.