Mýtom prekonáme Nemcov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Mýtom prekonáme Nemcov

Odoslaťod wazari » 18. Sep 2006 09:55

Mýtom prekonáme Nemcov

(18.09.2006; Hospodárske noviny; s. 1, 5; Svozil Karol)

DIAĽNICE. Ceny mýtneho sú zatiaľ na Slovensku nastavené vyššie než v západnej Európe.

BRATISLAVA ‑ V čom Slovensko dobehne západnú Európu? Predbežne vo výške mýtneho, ktoré sa má platiť na diaľniciach od roku 2008.

Používanie diaľnice však má podľa návrhu sadzieb elektronického mýta, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy u nás stáť viac ako v Nemecku.

Slovenský kamión by tak za kilometer zaplatil 5,40 koruny, čo je vyše 14 eurocentov. Na nemeckej diaľnici vozidlá nad 12 ton platia v priemere 12 centov. Trasa Bratislava ‑ Trnava by tak vyšla asi na 275 korún. Platiť sa nebude iba za diaľnice, ale aj rýchlostné cesty a súbežné cesty prvej triedy. Štát si nechá postaviť mýtny systém od víťaza výberového konania, ktoré by malo byť vyhlásené do júna 2007. Ak bude systém aj prevádzkovať, staviteľovi bude odvádzať buď podiel z vybraného mýtneho (10 ‑ 15 percent), alebo paušálnu platbu z tržieb počas niekoľkých rokov. Minister dopravy sa prikláňa k satelitnému riešeniu. Do výberového konania by sa malo prihlásiť takmer desať firiem, medzi nimi Siemens, Satellic, Kapsch či Sanef.

Návrh by mal začať platiť od januára 2008, ešte ho musí schváliť parlament. Do praxe by sa mýto mohlo dostať koncom roka 2008. Pre vozidlá ťažšie ako 3,5 tony je plánovaný poplatok za kilometer 2,70 koruny.

Ceny sú pre dopravcov neúnosné aj napriek tomu, že sú stanovené na úrovni 67,5 percenta sumy, ktorá by plne pokrývala prevádzku diaľnic. Predstavujú totiž viac ako polovicu nákladov na naftu. Podľa dopravcov by vláda mala náklady kompenzovať úľavou na spotrebnej či cestnej dani, aby mýto nemuseli v celej váhe presunúť na klientov. Mýto budú platiť aj vozidlá s viac ako deviatimi cestujúcimi, výnimku majú dostať autobusy SAD.

Ak by k spoplatneniu došlo už v budúcom roku a zahrnulo sa doň 337 kilometrov diaľnic, 136 km rýchlostných ciest a 520 km ciest prvej triedy, ročné tržby by dosiahli vyše 4,2 miliardy korún. Plán na rok 2013 je 659 kilometrov diaľnic a 1 300 km rýchlostných ciest. Uvažuje sa aj o spoplatnení súbežných ciest druhej a tretej triedy, ktoré sú v kompetenciách samospráv.

Tržby z mýta by mali plynúť priamo Národnej diaľničnej spoločnosti, nie do štátneho rozpočtu. Poškodení sa však cítia cestári, keďže mýtne sa má vzťahovať aj na súbežné cesty prvej triedy a tie spadajú pod Slovenskú správu ciest. "Systém ľahko ponúkne výpočet, koľko peňazí z mýtneho je našich," povedal Peter Schlosser zo Slovenskej správy ciest.

Pokuta za nezaplatenie mýta má byť vo výške 200 km mýtneho.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.