Do tří let 256 kilometrů nových dálnic

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Do tří let 256 kilometrů nových dálnic

Odoslaťod wazari » 05. Sep 2006 09:26

Do tří let 256 kilometrů nových dálnic

(01.09.2006; Právo; s. 17; Novotný Jiří)

Zpozdit to ale může nedostatek peněz * Ročně bude potřeba až 50 miliard korun

V roce 2009 by už měl mít každý kraj moderní spojení komunikací dálničního typu. Plánuje to Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle nějž by se v Česku mělo v průběhu tří let uvést do provozu celkem 256 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Pokud ovšem na to bude dostatek peněz. "Nemůžeme říci s úplnou jistotou, že se to povede. Jsem ale přesvědčen, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury bude i v příštím roce na rozvoj dálniční sítě zhruba dvacet miliard. Další peníze na výstavbu získáme z úvěrů od Evropské investiční banky," řekl včera novinářům generální ředitel ŘSD Petr Laušman.

Ročně by se tak na stavbu dálnic a rychlostních silnic mělo v ČR vynakládat 40 až 50 miliard korun, což by umožnilo splnit zmíněný záměr.

"Přísun finančních prostředků závisí samozřejmě i na politicích. Ať už tu ale bude jakákoli vládní garnitura, pochybuji, že by si mohla dovolit podcenit rozvoj dopravní infrastruktury. Vždyť bez něj se česká ekonomika neobejde," prohlásil šéf ŘSD.

ODS: s financemi pomohou soukromníci

Na otázku Práva, kolik vlastně činí náklady na kilometr dálnice, Laušman odpověděl: "V průměru 350 miliónů korun. Záleží ale na tom, jak náročný je daný úsek. Kilometr dálnice tak lze postavit za 200 miliónů i za více než 650 miliónů korun."

Podle adepta na ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) by na silnice a železnice mělo jít ročně alespoň osmdesát miliard korun. Občanští demokraté chtějí do financování rozvoje dopravní infrastruktury zapojit hlavně soukromé firmy v rámci tzv. PPP projektů. První rozsáhlejší akcí v rámci PPP má být vybudování úseku Bošilec‑Tábor dálnice D3, na nějž už ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení. "S realizací lze ale počítat až po roce 2009," tvrdí Laušman.

Letos největší přírůstek v historii

Podle programu, který přijala vláda Jiřího Paroubka, má mít česká dálniční síť v budoucnu přes tisíc kilometrů (dnes je to 560 km) a dále 1100 kilometrů rychlostních komunikací, z nichž je zatím hotovo jen 330 km.

K tomu je nutné připočítat 6400 km silnic první třídy a 50 tisíc kilometrů komunikací nižších tříd.

Letos na podzim se dálniční síť rozšíří o 72 kilometrů, což je historicky vůbec největší roční přírůstek. Především bude dokončeno dalších 45 kilometrů dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

Propojení se konečně dočká i česká a německá dálniční síť. V prosinci bude zprovozněn 23,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na česko‑německou hranici u Petrovic. Tam se D8 spojí s německou A17, budovanou od Drážďan.

Kompletně bude také dokončen obchvat Plzně na dálnici D5. V říjnu se totiž zprovozní zbývajících 3,5 km obchvatu, na nichž je 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu a 380metrový tunel Valík. A v Rozvadově se D5 propojí mostem s německou dálnicí A6.

Nejtvrdším oříškem okruh kolem Prahy

Rozestavěno je už dalších sto kilometrů nových dálničních úseků. Konkrétně jde o pokračování dálnice D1 v okolí Kroměříže a budování dálnic D47 a D3.

"Po letošním dokončení dálnice D5 a zprůjezdnění nových úseků dálnic D8 a D11 v Čechách nastanou nejrozsáhlejší změny v Olomouckém, Zlínském a v Moravskoslezském kraji," informoval Laušman.

S dokončením dálnice D47 (Lipník nad Bečvou‑Ostrava‑Bohumín) ovšem ŘSD počítá až v roce 2009, tedy o rok později, než sliboval odstupující ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU‑ČSL).

Navíc hrozí, že D8 se ani v roce 2009 nepropojí s polskou dálniční sítí.

"Ministerstvo dopravy má o tom s Poláky znovu jednat letos v listopadu. A my rozhodně nebudeme stavět úsek z Bohumína k hranicím dříve, než bude o propojení jasno," řekl Právu Laušman. Vůbec nejtvrdším oříškem však je pro stavbaře dálniční okruh kolem Prahy. ŘSD chce do roku 2009 dokončit alespoň jeho jižní část.

"I tak ale nebude vyřešena složitá dopravní situace v hlavním městě. Jeho severní části čekají na dostavbu rychlostní komunikace R1 přes Suchdol, kde odpor proti stavbě ani s očekávaným územním rozhodnutím bohužel neskončil. Vleklé spory se vedou i o definitivní trasu a tím i napojení dálnice D3 na pražský okruh," sdělil Laušman.

Brzdou je legislativa

Nekonečné dohady s ekology zase protahují dostavbu dálnice D8 (Praha‑Ústí nad Labem‑hranice s Německem). Šestnáctikilometrový úsek D8 procházející chráněnou krajinnou oblastí České středohoří tak nebude hotov ani v roce 2009.

Na otázku, zda jsou právě spory s ekologickými organizacemi a s ministerstvem životního prostředí největší brzdou rozvoje dálniční sítě, však Laušman prohlásil: "Ekologové mají samozřejmě na připomínky právo, neměly by se ovšem opakovat donekonečna. Největší brzdu tak vidím v nedokonalé české legislativě, složitější než v Rakousku či v Německu."
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.