Bratislava zostane malým bratom Schwechatu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Bratislava zostane malým bratom Schwechatu

Odoslaťod wazari » 24. Aug 2006 08:19

Bratislava zostane malým bratom Schwechatu

(23.08.2006; Hospodárske noviny; s. 9; Velecký Tomáš)

Vojna, ktorú minulý týždeň vyhlásil bratislavskému letisku rakúsky Schwechat, naberie na obrátkach zrejme až po roku 2008. Vtedy spoločnosť Flughafen Wien pripraví všetky potrebné podklady na výstavbu tretej pristávacej dráhy. Tá zvýši kapacitu v špičke preplneného Schwechatu, ktorý tak môže k sebe začať lákať aerolinky dnes pristávajúce v Bratislave.

"Bratislava má nevýhodu v tom, že už dosiahla svoju kapacitnú hranicu," tvrdí Josef Burger, šéf rakúskych leteckých dopravcov a marketingový riaditeľ Austrian Airlines, väčšinového vlastníka Slovenských aerolínií. Bratislavské letisko tento rok prepraví asi dva milióny pasažierov a už teraz sa objavujú správy o jeho preplnenosti v špičke počas letných charterových letov. Na rozdiel od Viedne sa v Bratislave na letisku o ďalšej pristávacej dráhe ešte neuvažuje.

Viedenské letisko je oveľa väčšie ako bratislavské. Ročne prepraví šesťkrát viac pasažierov a odbaví takmer osemkrát viac odletov a príletov. Svoju jednoznačnú dominanciu môže Viedeň využiť vo svoj prospech zvážaním ľudí zo Slovenska vo veľkom.

Bratislavskému letisku chce začať konkurovať spustením vybavovania pasažierov už v Bratislave s následným bezplatným odvozom do Schwechatu autobusmi. Flughafen Wien avizuje rokovania s nízkonákladovými aerolinkami, aby zaviedli ďalšie linky z viedenského letiska. Vylúčené nie je ani bezplatné parkovanie pre Slovákov na veľkokapacitných parkoviskách vo Schwechate.

Samotné letecké spoločnosti nechcú hovoriť o tom, či sú na linkách do a z Bratislavy stratové alebo ziskové. Výnimkou sú Austrian Airlines zahŕňajúce aj Slovenské aerolínie. "Na bratislavskom letisku nikto nezarába peniaze," povedal marketingový riaditeľ Burger a poukázal na avizovaný odchod britského easyJe‑tu. Ten svoje pôsobenie v Bratislave po dvoch rokoch ukončí koncom októbra 2006, pričom podľa leteckých expertov bol dopravca na linke Bratislava ‑ Londýn (Luton) stratový.

Zdá sa, že jedinou výhodou bratislavského letiska oproti Schwechatu je cena, ktorú musia platiť aerolinky za štarty a pristátia. Kým Bratislava patrí medzi najlacnejšie medzinárodné letiská v Európe, vyššie ceny ako Schwechat inkasuje len pätnásť letísk na celom svete. Tvrdí to Transport Research Laboratory.

Napriek avizovanej vojne o pasažierov a letecké spoločnosti šetrí riaditeľ Flugafen Wien Herbert Kaufmann ostrými slovami. Na jednej strane sa potrebuje dohodnúť so slovenskou vládou na ovládnutí letiska v Košiciach a je ešte "presvedčený, že sa niekedy v budúcnosti spolupráca s Bratislavou stane realitou". Povedal to včera na tlačovej konferencii.

Kaufmann však ešte nebol oficiálne informovaný o ukončení privatizácie bratislavského letiska. Ďalšie informácie očakáva od rozhovoru so slovenským ministrom dopravy.

‑‑‑‑‑

Odlety a prílety (v tis.)

* Bratislava:

2005 21,2
2005 27,1
2006 30,4

* Schwechat:

2005 197
2005 225
2006 231

Zdroj: Letiská

‑‑‑‑‑

Cestujúci (v mil.)

* Bratislava:

1. polrok 2005 0,73
2. polrok 2005 0,83
1. polrok 2006 0,82

* Schwechat:

1. polrok 2005 7,3
2. polrok 2005 8,3
1. polrok 2006 7,9

Zdroj: Letiská
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.