Na cestu do práce má prispieť štát

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na cestu do práce má prispieť štát

Odoslaťod wazari » 08. Aug 2006 10:12

Na cestu do práce má prispieť štát

(08.08.2006; Hospodárske noviny; s. 3; Svozil Karol)

Premiér Robert Fico chce okrem študentov a dôchodcov dotovať verejnú dopravu aj pracujúcim, ktorí dochádzajú do zamestnania.

Vláda chce do konca tohto roka začať prispievať ľuďom na cestu do práce, a to vtedy, ak cestujú verejnou dopravou. Po poslednom rokovaní vlády to sľúbil premiér Robert Fico, bližšie podrobnosti však nie sú známe. Zatiaľ teda nie je jasné, koľko, komu a podľa akých kritérií štát prispeje.

Doteraz mali na príspevok nárok iba nezamestnaní, ktorí si našli prácu ďalej od bydliska. Okrem toho štát platí aj železniciam za výkony vo verejnom záujme, vďaka čomu môže obyvateľstvo cestovať lacnejšie. Pri autobusovej doprave už táto úloha prešla na samosprávy.

Práve autobusoví prepravcovia žiadajú od štátu doplatiť za výkony vo verejnom záujme tristo miliónov korún. Strata im vznikla v dôsledku drahej ropy a bývalý vládny kabinet ju odmietol uhradiť s tým, že tak majú urobiť samosprávne kraje. Fico však sľúbil, že štát tieto peniaze zaplatí. Zatiaľ však nie je jasné, z čoho.

"Ide o dlhý súvislý problém. Netýka sa len nás. Treba lepšie definovať kompetencie a legislatívu. Riešenie bude náročné," povedal hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.

Financovanie s otáznikom.

Samosprávy si po prenose kompetencií nielen objednávajú výkony v jednotlivých SAD, okrem toho hradia aj výpadky vyplývajúce z poskytovania zliav študentom či dôchodcom. A práve tu sa otvára priestor pre štát.

Premiér chce do kategórie sociálnych zliav zahrnúť napríklad cestujúcich robotníkov za prácou. Podľa neho tým vláda neohrozí verejné financie. "Straty na nezľavnených lístkoch by mali aj naďalej financovať samosprávy. Lacnejšie lístky pre študentov, dôchodcov či pracujúcich majú byť súčasťou sociálnej politiky, a tým pádom aj dotácií štátu," povedal šéf zväzu autobusových dopravcov George Trabelssie.

Sociálne zľavy už teraz stoja SAD‑ky vyše polovice zo sumy, ktorú by inak utŕžili za predaj lístkov.

Rušenie liniek?

V Európe je bežnou praxou, že štát dotuje cestu za prácou, a to buď priamo podnikom, ktoré poskytujú zľavy, alebo občanom prostredníctvom firiem či škôl. Na dopravu zvykne prispievať aj zamestnávateľ s tým, že časť z príspevku pre pracovníka si potom odpočíta z dane.

V Česku sa niektorí dopravcovia pre nerentabilitu rozhodli zrušiť linky. Aj keby sa vláde nepodarilo naplniť sľub o rozšírení sociálnych zliav, k rušeniu autobusov podľa Trabelssieho tento rok istotne nepríde.

Vážny sa expresné zaujíma o SAD‑ky.

Róbert Fico sľúbil dotovať aj cestujúcich, ktorí za prácou cestujú vlakom. Železnice sú však v rukách štátu, navyše sú oslobodené od spotrebných daní. Podniky SAD toto privilégium na naftu nedostali, pritom podiel autobusovej dopravy na verejnej preprave predstavuje približne 85 percent.

Ak by došlo k oslobodeniu aj pre autobusy, nevznikli by vysoké nároky na rozpočty samospráv a v prípade zavedenia sociálnych dotácií ani na štátnu kasu. Znamenalo by to však výpadok na príjmovej stránke štátneho rozpočtu.

Kroky, ktoré sa čakajú od novej vlády vo verejnej doprave:

* preplatenie straty 300 miliónov korún podnikom SAD za minuloročné straty

* prepravcovia požadovali zníženie DPH na ich služby

* autobusári očakávajú, že sociálne zľavy v doprave (dôchodcovia, študenti) prevezme na seba štát

* zníženie alebo odpustenie spotrebnej dane na naftu

* premiér sľúbil príspevky na dochádzanie za prácou
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.