Nitra nemá železničnú stanicu na úrovni

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Nitra nemá železničnú stanicu na úrovni

Odoslaťod Dialniciar » 22. Júl 2006 15:25

http://www.regionalnenoviny.sk/c/280900 ... rovni.html


Nitra nemá železničnú stanicu na úrovni

Nitra bola v roku 1874 napojená na železničnú trať Palárikovo – Šurany ako konečná stanica. Mala sedem koľajníc a staničnú budovu, ktorá sa do dnešných dní takmer nezmenila. Nitra sa kvôli nevyhovujúcemu terénu nestala železničným uzlom a cestujúci to s cestovaním do Nitry dodnes nemajú ľahké.

Najekologickejšia doprava
Niektorí cestujeme denne, iní raz za mesiac alebo iba príležitostne. Do práce, do školy alebo na výlet, za priateľmi a známymi. Je známe, že železničná doprava je výhodnejšia ako ostatné druhy dopravy vďaka bezpečnosti i ekologickosti. Z Nitry chodia osobné vlaky do Leopoldova, osobné vlaky Prievidza – Nové Zámky a jeden priamy vlak do Bratislavy skoro ráno. Ako sa hovorí, ani bez potokov rieky nebudú tiecť, rovnako je to so stanicou Nitra v rámci siete slovenských železníc. Prednosta Železničnej stanice v Nitre Marián Vaňo hovorí: „Ak sa regionálne trate nenapájajú na hlavné ťahy, tak strácajú zmysel. Napríklad niektoré IC vlaky stoja v Bratislave a potom až v Žiline. Pre koho sú potom tieto vlaky určené? Ak človek musí ísť z Nitry do Bratislavy autobusom, aby tam mohol prestúpiť na vlak do Košíc, tak radšej pôjde autobusom rovno do Košíc.“

Nitra je „od ruky“
Marián Vaňo pracuje na železničnej stanici v Nitre už tridsať rokov. Nezáujem o nitriansku stanicu a jej prepojenie ho mrzí. Z hľadiska osobnej vlakovej dopravy je Nitra skutočne „od ruky“. Železnica ostala regionálnou, aj keď teoreticky nie je problém jej napojenia na hlavný koridor. „Sme napojení na trasu Bratislava – Leopoldov – Košice. Na trati 140/141 chodí trinásť párov vlakov, ktoré ponúkajú možnosť prestúpiť si v železničnej stanici Leopoldov buď na smer Košice alebo na Bratislavu,“ hovorí Juraj Gregor, vedúci oddelenia regionálnej prepravy Západ, sekcie marketingu Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) v Nitre. Spojenie Nitra – Bratislava je však v súčasnosti, hlavne kvôli diaľnici, lepšie časovo aj finančne autobusovými spojmi. „Treba však povedať, že dôvodom, prečo nie je železničná stanica Nitra viac využitá, je aj reálny stav infraštruktúry Železníc SR na jednokoľajnej a neelektrifikovanej trati Leopoldov – Nitra. Trať je málo priepustná a pomalá,“ dodal Juraj Gregor. „Dnes je problém ráno obsadiť zrýchlený vlak do Bratislavy, ktorý jediný vychádza do hlavného mesta priamo,“ konštatuje komandujúci ZSSK Csaba Gergely.

Stanica je zanedbaná
Nitra je univerzitné, výstavné a predovšetkým krajské mesto, piate najväčšie na Slovensku. Jej železničná stanica však v porovnaní s inými mestami tomu nezodpovedá. Všetky krajské mestá majú stanice s podchodmi, nadchodmi, halami a perónmi. „Neviem, ako má vyzerať na úrovni krajského mesta stanica v Európskej únii, no Nitra je skutočne zanedbaná. Napríklad Prešov, ktorý okrem Nitry tiež nemal urobené podchody a nástupištia, mal aspoň budovu na úrovni,“ prezradil prednosta. Cestujúci, ktorý príde do Nitry na výlet, si napríklad nemá kde odložiť batožinu, čo je jedným z výrazných nedostatkov stanice. K ponúkaným službám patria sociálne zariadenia, ktoré sú v zlom stave. V niektorých mestách sú WC bezplatné, tu sa za ich použitie platia dve koruny. Čakáreň je tmavá, opustená, steny zdobia vulgarizmy. Cestujúci na vlak čakajú radšej vonku na lavičke alebo pred stanicou.

Lístky aj do zahraničia
Stanica v Nitre disponuje dvoma osobnými pokladnicami, ktoré sú otvorené od 3.30 ráno do 0.30 v noci. V tomto čase je otvorené vždy minimálne jedno okienko, obidve naraz fungujú iba poobede a v sobotu ráno. „Predávame aj lístky do zahraničia, prakticky do 90% Európy, i keď z Nitry nevychádza priamo žiadny vlak za hranice. Zrýchlený ranný vlak do Viedne bol zrušený, končí v Bratislave. Najviac zahraničných turistov, ktorí u nás kupujú lístky, sú Česi. Cez školský rok je frekvencia cestujúcich vyššia vďaka stredoškolákom a vysokoškolákom. Hlavne v poobedňajších hodinách a ráno, kedy cestujúci prichádzajú,“ informovali nás v centre predaja ZSSK. Podľa získaných informácií počas letných mesiacov dochádza približne k 15- percentnému poklesu cestujúcich.

Pozastavená trať
Ak vlak nie je ekonomicky výhodný, tak sa jednoducho odstráni. Prevádzka trate Nitra – Zbehy – Radošina bola pozastavená v roku 2003. „Vyšší územný celok rozhodol, že lacnejší autobusový spôsob dopravy (SAD) postačuje na obslužnosť územia a nemá finančné prostriedky na znovuzavedenie prevádzky vlakovou dopravou. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prijala zásadu, že uzatvorené trate bude obnovovať len pri spolufinancovaní týchto tratí s VÚC,“ informoval nás Juraj Gregor.

Na oddelení dopravy VÚC nás informovali, že momentálne nemajú v kompetencii rozhodovanie o regionálnych železničných tratiach a ich spolufinancovaní. Do budúcnosti sa uvažuje o spolupráci VÚC a ZSSK, zatiaľ však nič nie je schválené.


ĽUBOSLAVA ŠTOFKOVÁ

[17. 7. 2006]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.