V POLČASE VZNIKU (BA-KE)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

V POLČASE VZNIKU (BA-KE)

Odoslaťod wazari » 12. Júl 2006 09:32

V POLČASE VZNIKU

(11.07.2006; Auto, motor a šport; č. 08/2006, s. 64, 65; Jedinák Juraj)

Slovenskí vodiči na trase medzi Bratislavou a Košicami trpia. Cesty sú plné a plynulosť premávky narúšajú zápchy. Kedy jazdu konečne urýchlia nové cesty a diaľnice?

Aby sme zistili skutočný stav, vyrazili sme na cestu okolo Slovenska. Na tzv. južnej trase označujú vodiči za kritický úsek cestu medzi Rudnom nad Hronom a Žarnovicou. Hoci je rýchlosť kvôli stavbe rýchlostnej komunikácie obmedzená na 40 km/h, zdržanie je krátke a prejazd plynulý. Komunikácia má byť dokončená už v tomto roku. Úseky budúcej R1, ktoré ešte nemajú charakter rýchlostnej cesty, hlavne za Nitrou a v okolí Žiaru nad Hronom, zdržiavajú dopravu oveľa dlhšie. Cestovný itinerár treba predĺžiť o 10 až 15 minút.

Cez Zvolen a Lučenec je prejazd rýchly až do Oždian. Motoristov tu zabrzdí až stavenisko obchvatu obce. Práve cesta smerom do Tornale je známa ostrými zákrutami a patrí medzi úseky častých dopravných nehôd. Pozitívom je, že obchvaty Oždian aj Tornale podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) odovzdajú do užívania koncom tohto roka. V záverečnej fáze je aj majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod obchvatom obce Figa, ktorý sa koncom roka začne stavať.

Zaujímalo nás tiež, v akom stave je výstavba na tzv. severnej trase z Košíc. Do Prešova vedie pohodlná diaľnica, za mestom smerom na Poprad však nepokračuje. Úsek Prešov ‑ Svinia je stále len snom. V oblasti Malého Šariša sa nepodarilo vyriešiť problém s majetkami a občania nesúhlasia s trasou.

Úsek pod Tatrami, Mengusovce ‑ Jánovce, tiež nestojí, ale na jeho druhej a tretej etape sa pracuje už od roku 2005. Vďaka problémom s tendrami sa mediálne preslávila prvá etapa, ale aj na tomto úseku sa už výstavba začala. Časť D1 Važec ‑ Mengusovce trpí nedostatkom peňazí, pretože prioritné sú úseky do Žiliny, výstavba však pokračuje.

Problematický úsek Vrútky ‑ Žilina vodičov, ak majú šťastie, dlho nezdrží. V opačnom prípade je treba rátať aj s polhodinou navyše. Tunel Višňové je v rámci projektu dokončenia diaľnic naplánovaný do roku 2010. Prefinancovať sa má cez projekt verejno‑súkromného partnerstva, kvôli predčasným voľbám sa proces zastavil a čaká sa na kroky novej vlády.

Zo Žiliny do Považskej Bystrice musia motoristi počítať s veľkou stratou času. Úsek Hričovské Podhradie ‑ Žilina Strážov bude stáť v polovičnom profile do konca tohto roka a napojí sa na existujúcu cestu pred mestom. Nadväzujúca časť budúcej D1 Vrtižer ‑ Hričovské Podhradie bude hotová v rovnakom termíne. "Úsek cez Považskú Bystricu, teda Sverepec ‑ Vrtižer, tak skoro nebude. S výstavbou by sa malo začať na konci tohto roka. Realita dokončenia je rok 2009," povedal nám hovorca NDS Marcel Jánošík.

Aj úsek D1 medzi Bratislavou a Trnavou patrí medzi najzaťaženejšie na Slovensku. NDS už pracuje na štúdii výstavby tretieho jazdného pruhu. Piliere mostov nad cestou sú však umiestnené hneď za druhým pruhom a ak by sa mal dobudovať tretí, telesá by sa museli zbúrať a znovu postaviť. Išlo by o finančne náročný technologický zásah a preto má pomôcť diaľnica D4. Začína sa na hraničnom priechode Jarovce ‑ Kitsee a končí na D2 na mimoúrovňovej križovatke.

V budúcnosti sa predpokladá jej pokračovanie poza Slovnaft cez plánovaný šiesty bratislavský most, poza Podunajské Biskupice a letisko sa napojí na diaľnicu Dl v oblasti Ivanky pri Dunaji. Predpokladá sa, že odkloní tranzitnú dopravu a na úseku Bratislava ‑ Senec by tak nebolo nutné budovať tretí pruh. Pomôcť má aj inteligentný dopravný systém s premenlivým dopravným značením, to je však ďalšia náročná investícia. Realitu dokončenia D1 do roku 2010 preverí až čas, možno však konštatovať, že solídny základ už stojí.

‑‑‑‑‑

Texty k foto:

Kolóny pred Považskou Bystricou nie sú novinkou. Žiaľ, diaľničný úsek cez mesto sa začne budovať až koncom roka, hotový bude pravdepodobne až v roku 2009

Na južnej trase do Košíc sa prioritne riešia problematické úseky. Obchvaty Oždian a Tornale sú pred dokončením, na Fige sa začne stavať ešte tento rok
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.