Čeští stavbaři jsou úspěšní v zahraničí

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Čeští stavbaři jsou úspěšní v zahraničí

Odoslaťod Dialniciar » 10. Júl 2006 19:15

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1310


Čeští stavbaři jsou úspěšní v zahraničí

datum: 10. 7. 2006
médium: Hospodářské noviny, Zuzana Kubátová

České stavební firmy spoléhají na zahraniční trhy čím dál víc. Letos už v cizině získaly stavební zakázky za několik miliard a o další obchody usilují.

Oprava téměř sedmdesáti kilometrů zchátralé železniční tratě mezi městy Podgorica a Nikšič v Černé Hoře, přestavba nádraží Cegléd v Maďarsku nebo budování čtyřiadvaceti kilometrů dálnice z ázerbájdžánského hlavního města Baku na ruskou hranici. To jsou tři nejnovější kontrakty, které se podařilo v cizině získat stavební firmě OHL ŽS Brno. Celkem brněnská firma ovládaná španělskou Obrascón Huarte Lain pracuje letos v cizině na stavbách v celkové hodnotě kolem šesti miliard korun a tržby z jejích zahraničních aktivit rok od roku rostou.

Boom na dohled

Mezi expandujícími stavebními firmami jsou přitom nejen filiálky zahraničních koncernů jako OHL ŽS, ale i čistě české společnosti.
»V zahraničí se objevují velké příležitosti, které je škoda nevyužít,« vysvětluje spolumajitel ostravské firmy Tchas Václav Daněk. »Český trh je malý, konkurence tu pořád roste, takže nezbývá, než se víc obracet ven,« dodává obchodní ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Právě Metrostav (ovládaný slovenským Doprastavem) staví na severním pobřeží Islandu tunely za dvě miliardy korun.

Silniční i železniční tunely na severu Evropy - ve Finsku - buduje i česká filiálka švédského koncernu Skanska. »Ve Finsku se ale podílíme ještě na modernizaci jaderné elektrárny Loviisa,« podotýká mluvčí Skansky Ondřej Šuch.

Stavbaři spoléhají na to, že v řadě států se budou roztáčet velké peníze. Hlavně v těch, které nedávno vstoupily do Evropské unie, nebo se k tomu chystají. »Zatímco u nás se velké opravy železničních tratí rozbíhaly už od roku 1991, v Polsku teprve začínají a na Slovensku jsou právě v plném proudu. My jsme na českých stavbách získali reference, které nám teď zlepšují pozici při soutěžích v cizině,« říká Daněk.

Poláci letos vypisují jen na opravy železnic přes tři desítky dílčích soutěží o celkové hodnotě kolem 40 miliard korun a podle Daňka bude příliv peněz do polské dopravní infrastruktury pokračovat i v příštích letech.. Tchas proto v Polsku koupil firmu Pebek, která se specializuje na železniční stavitelství.

Tchas nezůstal jen u koupě Pebeku, nedávno v Polsku převzal také firmu Perfekt, zaměřenou na vodohospodářské stavby. I tam vidí šéfové Tchasu šanci. »Aby Polsko splnilo ekologické parametry Evropské unie, musí do roku 2013 položit 210 tisíc kilometrů kanalizačních sběračů a vybudovat 1463 čistírny odpadních vod, to znamená, že musí ročně proinvestovat dalších 30 miliard korun,« říká Daněk. Firma už v Polsku zaznamenala první úspěchy, opravuje například 121 kilometrů dlouhý železniční koridor mezi městy Siedlce a Lukow za téměř 1,5 miliardy korun.

Balkán i Afrika

Zatímco Tchas se soustředí na Polsko, Metrostav se podobně jako OHL ŽS rozhlíží hlavně na Balkáně. Kolínský Geosan (patří českým vlastníkům) sází na exotičtější trhy. »Zajímá nás severní Afrika a Katar,« říká šéf zahraničních projektů Jan Pašek.

Geosan loni získal zakázku na stavbu kanalizace v Benghází v Libyi, letos vyhrál soutěž na stavbu kulturního centra v Tunisu za víc než miliardu. Kolínská firma to považuje jen za začátek, letos založila společný podnik s britským partnerem v Kataru, kde chce ročně uspět alespoň ve dvou či třech velkých tendrech na budování infrastruktury. Pašek odhaduje, že tam mohou každoročně prostavět až 50 miliónů dolarů.

Další sférou zájmu českých stavbařů je Rusko. Velký developerský projekt tu připravuje Geosan, OHL ŽS Brno se zase chystá do tendrů na stavbu rychlostní silnice a nadzemní dráhy v Petrohradě.

Stavbaři si ovšem stěžují na to, že nejbližší trhy jako Německo či Rakousko zůstávají Čechům uzavřeny. »Ve většině evropských zemí nám usnadňuje pozici nová směrnice Evropské unie o službách, pro tyto dva státy to ale neplatí,« říká Daněk.

© 2005 Metrostav, člen DDM Group
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.