Ľubomír Vážny: Hlási sa mi 47 štátnych tajomníkov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Ľubomír Vážny: Hlási sa mi 47 štátnych tajomníkov

Odoslaťod Branco » 10. Júl 2006 09:50

Ľubomír Vážny: Hlási sa mi 47 štátnych tajomníkov, miesto mám pre dvoch

Autor: Karol Svozil

10. 7. 2006 00:00, HN.HNONLINE.SK

Vysokoškolské štúdium ukončil v roku 1981 na Slovenskej vysokej škole technickej. Od parlamentných volieb v roku 2002 bol poslancom poslanec NR SR a podpredseda Výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie. Nový minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny.

Žiadna výmena vlády sa nezaobišla bez personálnych zmien. Ktoré výmeny budú najhorúcejšie vo vašom rezorte?
- Viem, čo je najhorúcejšie, ale nechcem o tom hovoriť. Som vo veľkom personálnom strese, potrebujem vytvoriť miesta pre 47 štátnych tajomníkov, ale mám len dve. K významnejším zmenám než na ministerstve však príde v štátnych podnikoch. V každej spoločnosti sa mi núka štyri - päť postov, na ktoré mám sto ľudí. Musím sa rozhodnúť tak, aby ľudia nevideli za tým kšefty, ale záujem štátu.

Minulá vláda vám nechala pozastavenú privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, ktorá sa stará o nákladnú dopravu. Dokončíte predaj?
- Firma buď ostane v štátnych rukách alebo skúsime sprivatizovať menšinový podiel, koketujem aj s myšlienkou 50 na 50. Naše Cargo je v porovnaní s rakúskym šesťkrát menej efektívne, problém sa však nedá riešiť nárazovým prepustením šiestich tisícok zamestnancov. Nevyrieši to ani nový riaditeľ, stále musíme myslieť na sociálny aspekt.

Kto by mohol byť partnerom štátu v Cargu?
- V každom prípade nehľadáme ani Maďarov, ani Poliakov, ktorí sa o náš podnik už zaujímali. Uprednostňujem vyspelejšieho partnera než sme my, napríklad Nemcov alebo Rakúšanov. Musíme byť schopní dostať sa na svetové trhy, čo je s dnešným zastaraným vozňovým parkom nemožné.

Rakúšania, konkrétne Austrian Airlines, už vlastnia dvojtretinový podiel v našich aerolíniách, ktorých predaj prebehol bez verejnej súťaže. Aj na zvyšok akcií majú podľa zmluvy nárok oni. Budete sa snažiť akcie dopredať alebo ponechať štátu?
- Tento problém je už za nami. Veľmi do toho nebudeme vŕtať, veď už to prakticky nemá význam. My sme v čase transakcie kričali nepredať, ale odvtedy ubehol už rok.

Čaká aj pilotný projekt verejno-súkromného partnerstva na stavbu diaľničného úseku Lietavská Lúčka - Turany. Kedy reálne vidíte jeho spustenie?
- Projekt musíme najprv prehodnotiť z hľadiska efektívnosti. Význam bude mať vtedy, keď v tomto partnerstve preberie súkromný kapitál viac rizík. Dnes to totiž vyzerá tak, že ide o normálne investovanie štátu, ktoré je iba prekryté názvom projektu. Mám obavu z toho, že k nemu vôbec nedôjde.

Ako vidíte zavádzanie elektronického mýta?
- V prípade dodávateľa elektronického mýta vidím väčšiu šancu na projekt verejno-súkromného partnerstva. Ale nechať občana platiť 13 korún za kilometer sa jednoducho nedá. Naša cestná sieť si pri súčasnej hustote ťažko na seba zarobí. Situáciu musíme analyzovať.

Ktoré cesty chcete spoplatňovať?
- Diaľnice a rýchlostné cesty, takisto paralelné cesty prvej a druhej triedy. Problém bude treba odstrániť pri súbežných dvojkách, o ktoré sa starajú samosprávy. Nejde však o dlhé úseky, pokúsime sa im ich vyňať, aby po nich nejazdili kamióny obchádzajúce diaľnice, tak, ako to bolo napríklad v Nemecku. U nás by zákaz vjazdu vzhľadom na disciplínu vodičov nič nevyriešil.

Spoločnosť Slovak Telekom, v ktorej štát vlastní 49 percent, už dlhodobo nechce vyplácať dividendy. Váš predchodca Pavol Prokopovič bol kvôli tomu osobne rokovať v centrále väčšinového vlastníka akcií Deutsche Telekomu. Plánujete rovnaký krok aj vy?
- V otázke dividend problém nevidím. Všetko musíme predrokovať a ak bude treba, pôjdem do Nemecka aj na osobnú návštevu. Sympatický mi je napríklad projekt internetizácie škôl, do ktorého Telekom vložil takmer miliardu korún. Keďže skákať môžeme len do výšky štátneho podielu, musíme dosiahnuť kompromisy takéhoto typu.

Predsedovi Telekomunikačného úradu sa v decembri končí funkčné obdobie. Budete od nového šéfa úradu požadovať tvrdší postup voči monopolnému správaniu sa telekomunikačných firiem?
- Na zákone o elektronických komunikáciách som sa podieľal a som presvedčený, že pravidlá sme definovali pomerne dobre. Procesy voči operátorom sa však naťahujú, takže musíme spraviť korekcie. Vyššia dynamika musí byť nielen zo strany predsedu, ale aj zákona. Úrad má obrovský význam pre cenové sprístupnenie telefonovania aj internetu. Z hľadiska kúpyschopnosti aj v absolútnych hodnotách sme v rámci strednej Európy stále najdrahší.

Slovensko je v počítačovej gramotnosti či dostupnosti internetu na posledných priečkach v Európskej únii. Čo s tým?
- Do dvoch rokov musia byť ministerstvá, obce i samosprávne kraje schopné komunikovať s občanmi cez internet. Aj nezamestnaní musia byť donútení vedieť si nájsť prácu cez internet, ktorý im bude k dispozícii napríklad na miestnom úrade. Máme čo doháňať.

Čo čaká na nového ministra dopravy
- zabezpečiť diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc pravdepodobne do roku 2012
- pripraviť elektronické mýto
- zvýšiť počítačovú gramotnosť Slovákov a ich a prístup do internetu
- nájsť zahraničného partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia
- dotiahnuť do konca tender na tretieho mobilného operátora

http://hnonline.sk/3-18846540-dia%BEnice-k00000_detail-a8
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.