Lesné a poľné cesty v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Lesné a poľné cesty v SR

Odoslaťod Dialniciar » 08. Júl 2006 22:40

Táto téma sa bude okrajovo venovať lesným a poľným cestám. Pokúsim sa vytvoriť mapu jednotlivých sietí lesných ciest podľa rozdelenia SR na VÚC, respektíve lesné obvody.

Ohľadom poľných ciest sa budem venovať takým, ktoré by mohli byť prestavané na cesty III. triedy. Takisto spracujem mapy.

Dovtedy tu bude minimum informácií k lesným a poľným cestám.
Naposledy upravil Dialniciar dňa 05. Aug 2006 12:54, celkovo upravené 1 krát.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Júl 2006 18:54

Údržba a financovanie lesných ciest je ustavičný problém. Nejde o guličky, cesty majú hodnotu miliónov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4298
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 03. Aug 2006 20:06

Lesníci nedostali súhlas na nové cesty a zvážnice v kalamitných plochách. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4417
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 29. Aug 2006 13:16

Zoznam ani ucelenú mapu lesných a poľných ciest stále nemám a asi ani dlho mať nebudem. Ak niekto máte, prispejte. :lol:

Lesné a poľné cesty sú preto také zaujímavé, že mnohé cesty III. triedy (a na tomto zozname pracujem) vznikli doslova tak, že sa na poľné cesty nalial asfalt. Mnohé tiež vznikli tak, že sa terén len trochu upravil (minimum zemných prác), približne sa spevnil v možných slabších miestach (spodná voda, zákruty, stúpanie) a na toto sa položil asfalt, či lepšia forma, najprv drtivo (štrk), potom asfalt. Preto sa u nás jazdí "z kopčeka do kopčeka", čo pri vyšších rýchlostiach spôsobuje niekedy niektorým členom posádiek áut problémy.

Ďalším a asi najväčším problémom týchto ciest je fakt, že sú nebezpečné. Naozaj ich vyústenie na "normálne" cesty nie je vždy jasné a dopredu viditeľné a často tu vznikajú kolízne situácie či už s lesnou alebo poľnohospodárskou technikou.

Po niektorých lesných cestách sa normálne cestuje menšími motorkami (mopedami) či lepšími autami, pretože rôzne lazy/kopanice nemajú iné prepojenie. Problémom je nedostupnosť napríklad sanitiek.

Takisto sa cestuje aj po poľných cestách (tu treba určite povolenie), lebo niekedy je po poli rýchlejšia cesta ako sa dostať po preplnenom meste z jedného konca na druhý, ... takto sa auto dostane rýchlo, kam potrebuje. Tiež to nie je ojedinelý jav.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 29. Aug 2006 15:20

To co si pisal o zaliati polnej cesty asfaltom, to sa bezne robilo
aj na konci dediny smerom do lesa?
Taka cesta potom zrazu konci ako asfaltka a pokracuje ako lesna.

Bol to nejaky iny druh asfaltu - napr. zmes s vacsim podielom strku?
Take cesty su v celkom dobrom stave na ich vek ( urcite pri tych par dedinach, kde som si to vsimol).

Raz som isiel po takej polnej ceste medzi obcami Voderady a Majcichov - bola to skratka na Nitru, to by bol vhodny kandidat na zaasfaltovanie a povysenie.
Je to uz ale davnejsie, hadam ta cesta este existuje a mozno ju uz aj vyasfaltovali. :?:
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 29. Aug 2006 15:33

B; napísal:To co si pisal o zaliati polnej cesty asfaltom, to sa bezne robilo
aj na konci dediny smerom do lesa?
Taka cesta potom zrazu konci ako asfaltka a pokracuje ako lesna.


Ano, bežne sa to robilo. Dnes na týchto cestách rastie tráva, mach, sú v nich možné trhlinky, kde je jasne vidieť štrk ako podklad, ale inak sú cesty v dobrom stave, nejazdia po nich kamióny ani veľa osobných áut, nie sú vystavené prudkému slnku, tým, že sú v lese. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Sep 2006 20:07

STRAŠNÉ! Osudná cesta na pole :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4880

Jedna dopravná nehoda: 2 mŕtvi, 2 ťažko a 6 ľahko zranení.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 25. Sep 2006 13:03

Prišla mi IS, že táto téma je zbytočná. Uisťujem vás, že nie je. Lesné asfaltové cesty sú najviac rozšírené v: Kanada, Brazília, Nórsko, Švédsko, Fínsko. Poľné alebo tiež púštne asfaltové cesty sú najviac rozšírené v Alžírsku, Maroku, Sudáne, Afganistane, Iraku. Snežné cesty sú najviac rozšírené v Rusku a v Kanade. Soľné cesty sú najviac rozšírené v Chile. Sú to štandardné cesty, udržiavané a často používanejšie ako oficiálne nakoľko tieto druhy ciest sú často kratšie spojnice nejakých obývaných oblastí ako oficiálne cesty. Oficiálne cesty sú také cesty, ktoré sú zaznačené v prístupných cestných mapách. Aj tieto ostatné cesty sú zaznačené, no v špeciálnych a často ťažko prístupným mapách.

Potom je tu druhá stránka a tou je prístupnosť pre verejnosť. Po lesných alebo poľných cestách v SR je často zákazané pohybovať sa v súkromných autách, na čo je občan upozornený tabuľou alebo závorou so značkou zákaz vjazdu.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 04. Dec 2006 13:22

V SR je dnes cca. 35 000 km ciest. Z toho je takmer 18 000 km ciest I., II. a III. triedy ako aj celá diaľničná sieť SR. Ďalších cca. 11 000 km ciest sú cesty IV., V. a VI. triedy a ďalšie miestne komunikácie v cca. 3000 obciach a 140 mestách našej krajiny. No a na záver je tu ešte cca. 6000 km lesných a poľných ciest. Z týchto 35 000 km ciest je takmer 8000 km ciest s nespevneným povrchom.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Mar 2007 18:07

Dialniciar napísal:V SR je dnes cca. 35 000 km ciest. Z toho je takmer 18 000 km ciest I., II. a III. triedy ako aj celá diaľničná sieť SR. Ďalších cca. 11 000 km ciest sú cesty IV., V. a VI. triedy a ďalšie miestne komunikácie v cca. 3000 obciach a 140 mestách našej krajiny. No a na záver je tu ešte cca. 6000 km lesných a poľných ciest. Z týchto 35 000 km ciest je takmer 8000 km ciest s nespevneným povrchom.


Oprava údajov: ciest s nespevneným (čisto prírodným povrchom) je 8000 km a ciest so štrkovým povrchom, prípadne len s pokrytím panelov so štrkom je ďalších cca. 950 km.

Tých 950 km sa nachádza na niektorých poľných cestách, najčastejšie v rámci lepšieho prístupu k družstvám či k senníkom. A ďalšie desiatky až stovky km so štrkovo-panelovým pokrytím sa nachádza na kopaniciach, lazoch atď., kde spevnený povrch má len základná hlavná spojnica, no k jednotlivým malým osídleniam už vedú len takéto pôvodne prašné cesty.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 01. Nov 2007 18:13

Čítal som jeden dokument v rámci lesov SR a je tam uvedené, že by bolo vhodné pokryť asfaltom, prípadne aj silnou kameňovou vrstvov a následne asfaltom cca. 650 km lesných ciest. Išlo by o hlavné koridory pre ťažkú lesnú techniku, zároveň o protipožiarnu ochranu. Ekologickí aktivisti súhlasia s cca. 420 km, nakoľko by sa skutočne les ochránil a nebol by rozrytý ťažkými strojmi. S ostatnými km nesúhlasia kvôli lokalitám a tomu, že výstavba týchto ciest by práve v týchto lokalitách škodila viac ako potom by bol prínos samotnej cesty, ba naviac by nastal väčší ruch v lesoch, lebo tie by boli prístupnejšie. Hlavným problémom sú však financie, odhad je, že by výstavba aj tých 420 km ciest stála min. 8-9 mld. SKK.

Ďalší návrh existuje ako spojnica osád a chát s obcami či mestami a ide o to, že na týchto lesných cestách už existuje nejaký štrkový násyp, aby sa zabránilo tvoreniu veľkých jám. Návrh je, aby sa pokrylo asfaltom cca. 160 km lesných ciest. Ekologickí aktivisti súhlasia len s cca. 82 km. Hlavný problém sú však znovu financie, pretože na výstavbu 80 km ciest by bolo treba 1,5-2 mld. SKK.

V rámci poľných ciest sa v r. 2007 zlepšilo (pokládka panelov) cca. 18 km poľných ciest, ďalších 19 km sa zlepšilo zásadne: pokládka asfaltu na štrkový podklad. A ďalších 16 km sa upravilo: pokládka štrkových násypov na hlinu. Všetky tieto investície sa udiali svojpomocne alebo cez projekty EÚ alebo cez rozpočty družstiev a slúžia hlavne pre družstvá, prípadne pre lepšie spojenie osád na hlavné spojnice cez ne idúce. Potreby zlepšovania poľných ciest sú oveľa vyššie. Pre skvalitnenie cestovania, verejnej dopravy a prístupu poľnohospodárskych strojov k družstvám či senníkom a k inám skladom ako aj k zabráneniu prílišného rozrývania zeme by bolo potrebné upraviť spevneným povrchom cca. 1.400 km poľných ciest. Tie by v mnohých prípadoch (skoro 1/3) dokonca slúžili aj ako druhé prepojenia (k prvým a jediným normálnym cestným komunikáciám) v mnohých regiónoch Slovenska malých obcí.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 01. Nov 2007 19:35

inac tento rok sa v mnohych pohoriach vybudovali siroke lesne cesty na miestach starych uzkych, sice bez asfaltu, ale kvalitne spevnenych. A nebolo to len par km, ale stovky - Male Karpaty, Velka Fatra, Nizke Tatry...
taku rozsiahlu obnovu lesnych ciest si este nepamätam :)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 01. Nov 2007 19:55

Andrej napísal:inac tento rok sa v mnohych pohoriach vybudovali siroke lesne cesty na miestach starych uzkych, sice bez asfaltu, ale kvalitne spevnenych. A nebolo to len par km, ale stovky - Male Karpaty, Velka Fatra, Nizke Tatry...
taku rozsiahlu obnovu lesnych ciest si este nepamätam :)


... stovky km :?: :roll: ... a to aký je povrch, ten "kvalitne spevnený" :?:

Kvalitne spevnený povrch znamená, že to je AB/CB/betónka. Ak to je štrk, panel alebo niečo iné, to je nespevnený povrch, je to len upravený povrch. Spevnený znamená, že sa jednotlivé kúsky kamienkov zlepia nejakou hmotou, keď to mám detsky vysvetliť. :P

Lesné a poľné cesty, tak sa to definuje na Slovensku. Ešte sa môžu členiť oni samotné na prašné, štrkové či panelové. Ale to všetko je stále nespevnený povrch. :idea:

Fakt, že sa lesné cesty obnovujú, to ja nespochybňujem. A keďže existujú rôzne nové návrhy a štúdie a kvalitne sa to prepracúva, ročne sa postupuje aj vo výstavbe spevnených povrchov na cca. 15 km ciest. A množstvo ciest s už spevneným povrchom sa v r. 2007 opravilo.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 01. Nov 2007 20:00

Nepoznam odborne vyrazy - ale rozlisujem spevneny povrch - strk, makadam... a asfaltovy (resp. betonovy) povrch. Myslel som teda rozsirenie povodnej cesty, vybudovanie kanalikov na odtekanie vody a pokrytie strkom. Len v Malych Karpatoch sa tak opravilo tento rok vyse 50 km lesnych ciest, podobne v niektorych dalsich pohoriach -> takze naozaj to mozu byt stovky km :)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 01. Nov 2007 21:44

Andrej napísal:Nepoznam odborne vyrazy - ale rozlisujem spevneny povrch - strk, makadam... a asfaltovy (resp. betonovy) povrch. Myslel som teda rozsirenie povodnej cesty, vybudovanie kanalikov na odtekanie vody a pokrytie strkom. Len v Malych Karpatoch sa tak opravilo tento rok vyse 50 km lesnych ciest, podobne v niektorych dalsich pohoriach -> takze naozaj to mozu byt stovky km :)


Aby sme to mohli nejako zhodnotiť, tak koľko je km lesných ciest v pohorí Malé Karpaty :?: :roll:

Inak je to samozrejme pozitívne, že sa zlepšil stav lesných ciest. Nastali teda upravené povrchy lesných ciest. To už je len kúsok od možnej pokládky asfaltu - ten má význam položiť tam, kde je premávka ťažkej lesnej prepravnej alebo lesnej ťažobnej techniky.

Lesné cesty na západnom Slovensku v asfaltovej podobe sú napríklad na mohylu na Bradle, k jaskyni Driny alebo aj v blízkosti Pezinskej Baby, taktiež viem, že sa položil asfalt v Malých Karpatoch medzi I/51 a železničnou traťou blízko chát s vyústením na I/51 pred horským priechodom od TT, ale to ešte minulé roky a pár asfaltových lesných ciest, ale aj tých so štrkom je aj na Bukovej.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 01. Nov 2007 21:50

Dialniciar napísal:Aby sme to mohli nejako zhodnotiť, tak koľko je km lesných ciest v pohorí Malé Karpaty :?: :roll:

Len asfaltovych je vyse 100 km (z nich bolo na cca 20 km polozeny novy asfaltovy koberec v poslednych 2 rokoch). Ostatnych musi byt nasobne viac ;)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 01. Nov 2007 22:20

Andrej napísal:
Dialniciar napísal:Aby sme to mohli nejako zhodnotiť, tak koľko je km lesných ciest v pohorí Malé Karpaty :?: :roll:

Len asfaltovych je vyse 100 km (z nich bolo na cca 20 km polozeny novy asfaltovy koberec v poslednych 2 rokoch). Ostatnych musi byt nasobne viac ;)


Tak Malé Karpaty sú potom udržiavané pohorie, len škoda tej poslednej veternej smršte, ktorá dokonca zablokovala na pár hodín aj I/51 a množstvo lesných ciest. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 11. Dec 2007 16:27

Vojenské lesy a majetky SR vypísali tender na rekonštrukciu požiarnych lesných ciest - Berestov a Pavlišov. Ide o úseky v celkovej dĺžke cca. 11,5 km a predpokladané náklady sú cca. 35 mil. SKK bez DPH. Práce by sa mali začať 1. 4. 2009 a ukončiť by sa mali 30. 11. 2009. Predmet obstarávania sa bude financovať z prostriedkov Programu rozvoja vidieka SR 2007 - 2013.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sven » 12. Mar 2008 13:55

Podobne za europske peniaze chcu vybudovat lesnici v regione Nizkych Tatier nad Breznom kilometre novych lesnych ciest, len s tym rozdielom, ze tam je to v Narodnom parku, co sa nepaci ochranarom...


Za peniaze z eurofondov vybudujú lesnú cestu

Obec Smolnícka Huta bola úspešná pri získavaní financií z eurofondov. Na projekt rekonštrukcie lesnej cesty Žľaby v hodnote 8,6 milióna korún dostane peniaze z prostriedkov EÚ.

SMOLNÍCKA HUTA. Uplynulý víkend sa v obci Smolnícka Huta posväcoval základný kameň lesnej cesty Žľaby pod záštitou tunajších obecných lesov na čele s riaditeľom Tomášom Kloučkom. Posvätil ho farár Jozef Spišák za prítomnosti starostu obce Jána Gregu, poslancov obecného zastupiteľstva a ďalších hostí. Ako zaznelo na tejto slávnosti, pre Smolnícku Hutu je to historicky významná udalosť. Spomedzi viacerých vypracovaných projektov z celého východného Slovenska bol najlepší práve tento s názvom Lesná cesta Žľaby - rekonštrukcia. Cesta dlhá 4,3 km začína v Šibeničnej doline a končí v Zadných žľaboch. Projekt bude spolufinancovaný z fondov EÚ a všetky práce by sa mali dokončiť do júna.

12.3.2008
http://www.korzar.sk/clanok.php3?sub=12.3.2008/3413S
Obrázok používateľa
sven
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 528
Obrázky: 6
Založený: 20. Aug 2007 17:41
Bydlisko: BA,BJ

Odoslaťod Cestár » 17. Okt 2008 14:20

V okrese Senica PD Senica uspelo v europrojekte na obnovu spevnených poľných ciest v celkovej dĺžke 8,4 km s nákladmi 5,88 mil. Sk, z ktorých 75% zaplatí EÚ a 25% PD Senica. Na 5,1 km sa na panelový podklad položil asfalt a na 3,3 km sa obnovil asfaltový povrch. Všetky práce sa realizovali iba v okrese Senica (PD Senica vlastní družstvá aj v okresoch SI, MA a MY), kde je aj najvyšší podiel (71,3%) spevnených poľných ciest. Opravy je vidno napr. aj z cesty I/51 cca. 3 km severne od mesta Senica, kde položený nový asfaltový koberec smerom do poľa v dĺžke min. 400m.

Osobne som prekvapený, že aj takéto pozitívne aktivity sa dejú na našich poľných cestách. A hľadal som túto informáciu až po tom, čo som videl opravené viaceré poľné cesty, ktoré je vidno od hlavných ciest v regióne Záhoria.
Cestár
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 308
Založený: 14. Okt 2008 20:19

Odoslaťod Dialniciar » 11. Feb 2009 18:43

Ministerstvo pôdohospodárstva SR vyhlásilo tender na stavebnú činnosť v oblasti poľných a lesných ciest v hodnote takmer 1,1 mil. EUR bez DPH. :arrow:

http://www.businessinfo.cz/cz/zahranicn ... ich/70347/
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Sep 2009 20:56

Zrekonštruovanú lesnú cestu, ktorá prepojí mestskú časť (MČ) Rača a rekreačnú oblasť na Železnej studničke v MČ Nové Mesto dnes oficiálne sprístupnilo hlavné mesto Bratislava. Jej oprava stála 382.027 eur (11,5 milióna Sk) vrátane DPH.

Rekonštrukciu zabezpečila organizácia Mestské lesy, práce sa skončili 3. augusta. Je to príspevok mesta k Európskemu týždňu mobility. Opravený úsek má dĺžku 1,5 kilometra a šírku štyri metre. Cesta bola výrazne opotrebovaná a jej stav bol hrozbou pre vozidlá, chodcov a cyklistov. Jej povrch sa rozpadal a nefunkčné bolo aj odvodnenie, informoval magistrát.

Zdroj: Magistrát BA
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Andrej » 10. Sep 2009 21:39

Este zabudli dodat, ze sice zrekonstruovali 1,5 km totalne rozbitej streky, avsak dalsi kilometer takisto rozbitej streky nechali tak. Cize pre cyklistov ci korculiarov je to prd platne :roll:
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 10. Sep 2009 21:54

No tak snáď ďalší rok ... to vieš premávka na lesnej ceste je vysoká a opravovať viac ako 1,5 km sa rovná zdržaniam, ktoré sa nedajú prežiť, ak tadiaľ ideš. :-) ... inak je to sila, lebo 11,5 mil. SKK stála 4m široká lesná cesta, to v TT VÚC sa za to dá opraviť 5,5 km cesty III. triedy alebo aj 4,5 km cesty II. triedy a to s prácami: sfrézovanie 5 cm, odvoz opadu, spojovací postrek, 5 cm AB krytu, spevnenie krajníc, úprava terénu a ZDZ a VDZ k tomu. ... Niekto sa hold nabalil.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod tr3mp » 11. Sep 2009 07:17

Andrej napísal:Este zabudli dodat, ze sice zrekonstruovali 1,5 km totalne rozbitej streky, avsak dalsi kilometer takisto rozbitej streky nechali tak. Cize pre cyklistov ci korculiarov je to prd platne :roll:


Dnes ráno som tade išiel na bicykli a rozhodne mi to nebolo prd platné :lol: Dalo mi to pekných 68,2 km/h v protivetre, pekný zjazd. Zvyšok do Krasňan je rozbitý, to je pravda, ale na bicykli sa to prejsť dá. No a tie korčule si v tom kopci neviem predstaviť ...
tr3mp
diskutujúci
 
Príspevky: 170
Obrázky: 4
Založený: 08. Feb 2005 18:27

Ďalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 31 hostí.