Evropa s Váhem počítá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Evropa s Váhem počítá

Odoslaťod wazari » 25. Máj 2006 12:22

Evropa s Váhem počítá

(24.05.2006; Hospodářské noviny; príloha Nemovitosti, s. 12; kž)

Nejdelší slovenská řeka se má stát dopravním koridorem.

Evropská konference ministrů doprav v Helsinkách v roce 1997 zařadila Váh mezi trasy evropských dopravních koridorů s parametry mezinárodní plavební třídy. Stane se tato nejdelší slovenská řeka, podobně jako Dunaj, významnou vodní magistrálou?

Vodní cesta ulehčí silniční dopravě

Již o dva roky dříve ‑ v roce 1995 ‑ byla Vážská vodní cesta zařazena do seznamu budoucích mezinárodních vodních cest pod identifikačním kódem E 81. Po vstupu Slovenska do Evropské unie význam tohoto kroku ještě vzrostl. Na rozdíl od sousedů na západ od našich hranic je však vodní doprava u nás, a s výjimkou Dunaje i na Slovensku, dost opomíjena. Přitom by dokázala, podobně jako železnice, odlehčit dnes tolik přetíženým dálnicím a silnicím. Navíc je levnější a mnohem ekologičtější.

Nagymaros dnes chybí

Na Slovensku je takovou klasickou vodní dopravní magistrálou Dunaj, na kterém před lety vyrostlo tolik diskutované vodní dílo Gabčíkovo. Absence jeho protějšku ‑ dolního říčního stupně Nagymaros ‑ však způsobila, že Dunaj poskytuje o miliardu kilowatthodin méně elektrické energie ročně, než by mohl, a navíc má také nepříznivý dopad na rozvoj vodních cest na území Slovenské republiky. Říční stupeň Nagymaros totiž měl vzdout hladinu hluboko do ústí Váhu. Na něm byl v roce 1998 uveden do provozu říční plavební stupeň Selice, který by už umožnil plnohodnotnou plavbu až po Sereď. Při neexistenci tohoto vzdutí je nutný další plavební stupeň Kolárovo. Vzhledem k tomu, že na Váhu je už vybudována kaskáda zejména kanálových stupňů, bylo by potřebné tuto kaskádu doplnit až po Žilinu výstavbou kanálového stupně Sereď na dolním Váhu, dále výstavbou chybějících plavebních komor 12 x 110 metrů v Madunicích, dokončením nebo rekonstrukcí dalších plavebních komor, výstavbou lodního zdvihadla Nosice a dalšími vyvolanými investicemi.

Po splavnění význam řeky vzroste

Projekt na splavnění Vážské vodní cesty v současné době připravuje společnost Euročas Group, a. s. Chce využít potenciál povodí řeky Váh a souvisejícího území. Projekt je rozdělen na několik staveb, které počítají s rekonstrukcí, revitalizací a inovací jednotlivých, již existujících objektů na Váhu. Vybudování vodní cesty umožní přesměrovat tok zboží v tomto regionu na lodní dopravu, a území se tak stane přístupné od řeky Dunaj k evropským plavebním kanálům i k Černému moři. Význam Váhu jako mezinárodní vodní cesty vzroste pouze v případě, když se podaří splavný úsek této řeky na významné vodní toky okolních států napojit.

Na startu je projekt Voda pro život

První etapa projektu Piešťany‑Komárno má název Voda pro život. Splňuje charakter obecně prospěšných projektů v občanské i sociální sféře. Předpokladem splavnosti úseku dolního Váhu je rekonstrukce energetických kanálů a doplnění existujících energetických děl a plavebních komor. Půjde například o vodní stupeň Kolárovo a vodní díla Drahovce, Madunice, Sereď, také o splavnění Váhu na úseku Hlohovec‑Piešťany, přístavy Leopoldov, Sereď, Šaĺé, osobní přístavy Piešťany a Šoporňa a průmyslové parky Leopoldov‑Červeník, Sereď i Šoporňa.

První etapa splavnění dolního Váhu má být tedy ukončena výstavbou obchodních a průmyslových přístavů. V projektu jsou situovány v souladu s koncepcí rozvoje vodní dopravy Slovenské republiky a závaznou částí územních plánů měst, obcí a vyšších územních celků zúčastněných krajů. Projekt však v přilehlých městech a obcích počítá nejen s nimi, ale i s vybudováním průmyslových parků a také občanské vybavenosti spojené s bytovou výstavbou.

Na okrajích měst vyrostou průmyslové parky

Projekty také kladou důraz vysokou úroveň a vysoké tempo ekonomického a technologického rozvoje. Počítají s průmyslovými parky, které budou mít přímou vazbu na přístavy a místní komunikace. Vysunutí průmyslové výroby na okraj města či obce do aglomerace průmyslového parku usnadní díky strategicky výhodné geografické a dopravní poloze vstup zahraničních firem a kapitálu a pomůže zvýšit zaměstnanost v regionu. Jeden z posledních cílů projektu je vybudování komplexního sportovně‑rekreačního a turistického centra volného času a vytvoření nové urbanistické koncepce nadregionálního až mezinárodního významu s cílem humanizovat a revitalizovat dotčené území.

Spolupráce s regiony je nezbytná

Společnost Euročas Group a. s., Zlín, na základě písemné podpory Ministerstva životního prostředí SR, Ministerstva dopravy, pošt a telekomunikací SR, Združenia pre rozvoj mikroregiónu Vážska vodná cesta a 45 dotčených měst a obcí Slovenské republiky ve věci spolupráce a realizace projektu, samosprávných územních celků Trnava a Nitra, tedy dnes připravuje řadu projektů pro rozvoj regionů. Má možnost v souvislosti s projektem Voda pro život doplňovat a připomínkovat územní plány měst a obcí a na základě jejich pověření se může podílet přímo či nepřímo na uskutečňování souvisejících projektů. Spolupráce s dotčenými obcemi a městy podporuje připravované záměry a umožní zajistit všechny potřebné legislativní náležitosti tak, aby se příprava projektu zrychlila. Vzhledem k tomu, že Evropa s Váhem jako s novou dopravní cestou počítá, jistě se tento nesporně zajímavý projekt neobejde bez finančních prostředků Evropské unie.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.