Cesty s prívlastkom – kritické = mesto Martin

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Cesty s prívlastkom – kritické = mesto Martin

Odoslaťod Dialniciar » 03. Máj 2006 17:52

http://www.regionalnenoviny.sk/c/269620 ... ticke.html


Cesty s prívlastkom – kritické

Čo treba v Martine opravovať, čo počká a na čo sú pripravené peniaze
Martin - Kritika stavu ciest aj chodníkov v meste sa každú jar hromadí. Odbor komunálnych vecí by z mestského rozpočtu potreboval na opravy ročne desiatky miliónov, no priemerne sa na nich vyčleňuje (vrátane výtlkov) 8 - 9 miliónov korún, hoci požiadavky sú na viac ako 35 miliónov. Do majetku mesta Martin patrí 163 km mestských komunikácií v hodnote viac ako 400 miliónov Sk. Za posledných 15 rokov pribudlo do tejto siete 3,5 km nových, resp. rekonštruovaných, ciest. Objem peňazí určených na systém opráv a rekonštrukcií je však malý.

Martinská sieť ciest sa začala spevňovať začiatkom II. svetovej vojny v smere z centra mesta do okrajových častí. Najväčší rozmach výstavby ciest, resp. spojníc s centrom, nastal vždy v období výstavby nového sídliska – Jahodníky, Ľadoveň Záturčie, Košúty, Priekopa. Pozrime sa však na situáciu v meste konkrétnejšie: Tradične každú jar si poslanci jednotlivých mestských častí spolu so zástupcami mestského úradu prezrú podrobne svoje štvrte a určia si priority v opravách komunikácií. Aj na ne sa potom hľadajú peniaze v rozpočte mesta aj mestských častí. Z tých najkritickejších v tomto roku spomeňme aspoň ulice Jilemnického (vnútrosídlisková), Severná, Dúbravcova, Školská, Jankolu, Lermontova, Pribinova, Svätoplukova. Povrchy mnohých komunikácií – napríklad Ul. Nadi hejnej, Kratinova - majú však ťažké kryty vozoviek a tu sa náklady na opravu 1 m2 môžu vyšplhať až do výšky 3000 Sk.

Najväčšími „konzumentmi„ mestských peňazí sú každoročne práve spomenutá ulica N.hejnej a Dúbravcova. Dôvodom je, že sa pri ich výstavbe pred dvadsiatimi rokmi nerátalo, že raz budú také zaťažené ako dnes, a preto nápor nezvládajú. Po celý rok sa množia na nich výtlky. Ročne „zožerú“ z rozpočtu niekoľko stotisíc korún, pričom ich celková reparácia (položenie nového koberca) by stála zhruba 6 miliónov Sk, a to bez obmedzenia plynulosti cestnej premávky.

Okrem komunikácií, ktoré sú v majetku mesta, si radní prezrú aj tie, ktoré patria štátu a ich vlastníkom je Slovenská správa ciest – napríklad ulice A. Pietra, Jilemnického, Priekopská, Na Bystričku, Hviezdoslavova, Novomeského, Jesenského, Mudroňova, Červenej armády, Kohútova, časť Kollárovej, cesta do Tomčian a do Dražkoviec, Pltníky, Sučianska cesta. Štátna cesta je aj popri závode Fatra až do Vrútok, ktorá je doslova samá jama a stáva sa častým terčom kritiky.

V minulom roku mesto financovalo rekonštrukcie: ulice Korunovo, chodník na Podhájskej ulici, jeden z priekopských mostov ponad Jordán. K rozsiahlym opravám došlo aj na mostíku Hrdinov SNP na Stráňach, ktorého vrchná stavba bola silno poškodená. Po niekoľkých rokoch sa rekonštrukcie dočkala aj severná časť schodiska a zábradlia nadchodu ponad Ul. N. hejnej na Ľadovni. Po trojročnom odstupe je v havarijnom stave aj jeho južná časť a rampa pre vozíčkárov, stredná komunikačná plocha, jej odvodňovací systém a zábradlie celej strednej časti nadchodu.

V minulom roku malo dôjsť k oprave cesty k záturčianskemu cintorínu zo strany sídliska Sever, avšak z dôvodu nevysporiadaných majetkovo-právnych vzťahov sa oprava nekonala. Tá sa počas daždivých dní mení na blato. Útvar hlavného architekta v roku 2004 vypracoval dva varianty opravy, z rozpočtu mesta a mestských častí Sever a Záturčie naň bolo vyčlenených 900 tisíc korún, avšak práce si podľa spracovanej projektovej dokumentácie vyžiadajú náklad 3 mil. Sk. Peniaze boli vyčlenené aj na vyasfaltovanie komunikácie Ul. Nahálku v Záturčí, tu však práce zbrzdilo počasie a predčasný príchod zimy.

Čo môžeme očakávať v tomto roku: Opravy výtlkov sa robia priebežne od začiatku apríla – začalo sa na uliciach Dúbravcova, Košútska, Medňanského, dokončená je rekonštrukcia Košút II. Zálievky sa robia všade tam, kde jamy a diery na cestách bránia v zjazdnosti ciest, resp. bránia v plynulosti doprave a ohrozujú bezpečnosť. Okrem bežných rekonštrukcií by sa radnica chcela sústrediť najmä na dokončenie okružnej križovatky na Podháji a na rekonštrukciu dvoch mostov. V minulom roku bola naplánovaná aj generálna rekonštrukcia Mostu Červenej armády, ktorý je v kritickom stave. Bol postavený v roku 1974. Po vyše tridsiatich rokoch sa konečne mala začať aj generálna rekonštrukcia spodnej stavby mostovky, stĺpov a základov stĺpov, ktorá bola plánovaná už koncom 80-tych rokov. Pre politické zmeny v spoločnosti sa už na ňu peniaze nenašli a most chátral desať rokov. Na úplnú rekonštrukciu, ktorá by most posunula do I. kategórie a zabezpečila by úradu pokoj na niekoľko rokov, sa konečne našli peniaze v minulom roku. Podľa harmonogramu prípravy a realizácie stavby sa samotná rekonštrukcia mala začať v lete. Pre niekoľkonásobné odvolanie sa jedného z účastníkov výberového konania verejnej súťaže sa termín posúval toľkokrát, až prišla zima. (O rekonštrukcii píšeme v inej časti novín.)

Generálnu rekonštrukciu by potreboval čo najskôr aj Most na Robotníckej ulici, ktorý spája centrum s Bambuskami. Postavili ho v roku 1936 a kedysi po ňom chodili aj robotníci do ZŤS. Pri poslednej kontrole bol most projektantmi – diagnostikmi zaradený do kategórie „veľmi zlý„ – čo je šiesty zo sedemstupňového hodnotenia poškodenia. Kvôli podmytej stredovej opore most stráca stabilitu. Konštrukcia je obnažená, koroduje, a tým most tiež oslabuje. Nehovoriac o tom, že siete, vedúce pozdĺž mosta, sú dávno rozkradnuté a „v zbere„ druhotných surovín. V týchto dňoch sa bude opäť prehodnocovať statika mosta. Posledný stupeň by už znamenal jeho zatvorenie. K tomu by však nemalo dôjsť, v zmene rozpočtu na rekonštrukciu bude úrad žiadať peniaze. Hoci projektová dokumentácia je vypracovaná už zhruba tri roky, potrebných zhruba 8 miliónov Sk sa na realizáciu doteraz nenašlo. Nerekonštruovať ho by však bolo chybou.

Celkovo je mesto Martin správcom zhruba 200 mostov a lávok, na ktorých rekonštrukciu by potrebovalo zhruba 10 miliónov Sk – keďže každý z nich, ktorý je klasifikovaný horšie ako „trojkou„, by potreboval zásah. Zo spomenutého množstva je to zhruba 40 percent mostov a lávok. V tomto roku dôjde aj k rekonštrukcii mostíkov cez rieku Jordán oproti Priehradnej ulici a pri TOMIXe. Na okamžitú realizáciu by boli pripravené aj iné cestné stavby, avšak na ne by bolo potrebné vyčleniť zhruba 50 miliónov Sk.(maž)


[3. 5. 2006]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.