Turiec - tajomná údržba ciest II. a III. triedy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Turiec - tajomná údržba ciest II. a III. triedy

Odoslaťod Dialniciar » 03. Máj 2006 17:50

http://www.regionalnenoviny.sk/c/269618 ... -hmly.html


Stále veľa hmly

V januári sme v NŽT opakovane venovali pozornos údržbe ciest II. a III. triedy, ktorá sa na základe zmluvných vzahov dostala do rúk súkromných firiem. V súvislosti s tým sme písali aj o podozreniach z klientelizmu a o nespokojnosti starostov so zimnou údržbou. Možno si niektorí itatelia spomenú na kolízne situácie v odhaní návalov snehu, ktoré museli rieši mnohí starostovia vlastnými prostriedkami, ak chceli, aby sa z ich obcí udia dostali do práce i do školy. Kritiky na túto situáciu bolo neúrekom.

V Turci sa o údržbu ciest II. a III. triedy má na základe podpísanej zmluvy starať spoločnosť Colas. Aliancia Fair-play, ktorá sa zaoberala výberovými konaniami na údržbu ciest II. A III. triedy v celom Žilinskom kraji, ale uviedla, že firma Colas nemá vlastné stroje, a teda ani nemá čím cesty udržiavať. Má prenajaté tie isté stroje od firmy Sous s.r.o., ktoré využíva aj firma Helvet (tá tiež zabezpečuje údržbu ciest, ale v Žilinskom okrese) a skládky má prenajaté od SaÚ ciest SSC Martin. Podľa aliancie konateľ Colasu Marian Krištof pracuje pre firmu Sates, ktorá sa tiež zúčastnila spomínanej verejnej súťaže. Ešte vo februári sme oslovili konateľa firmy Colas Mariana Krištofa a bývalého poslanca Žilinského samosprávneho kraja a člena komisie dopravy Michala Hanka (na samosprávnom kraji vtedy nové zmluvy na údržbu ciest schválili) a položili sme im niekoľko otázok, aby sme mali komplexnejší pohľad na celý problém. Naše otázky smerovali k objasneniu dôvodov verejnej súťaže, k porovnaniu predchádzajúceho a súčasného systému údržby ciest II. a III. triedy, najmä z hľadiska kvality a cien. Od Mariana Krištofa sme sa odpovedí na naše otázky nedočkali doteraz a zostali sme len pri dohode, že po skončení zimnej údržby a potom, ako prebehnú určité rokovania, nám odpovie. Medzitým sme oslovili aj Milana Litvu, poslanca Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a Jána Konušíka, hlavného kontrolóra ŽSK. Svoje názory na problém výberu dodávateľa údržby ciest II. a III. triedy nám ale poslal iba Michal Hanko a Milan Litva. Mlčanie veci nerieši, skôr prehlbuje podozrenia, že nie všetko v údržbe ciest je v poriadku. Občania majú právo vedieť, ako a kým je postarané o cesty, veď s ich údržbou je spojených množstvo peňazí z verejných zdrojov. Platí to rovnako o zimnej ako aj o letnej údržbe. Dajme ale slovo tým, ktorí nám o kľukatých cestách údržby sú ochotní povedať viac.
Michal Hanko, bývalý poslanec ŽSK a člen dopravnej komisie krajského parlamentu: Hneď v úvode pripomínam, že komisia dopravy ŽSK zo svojej pozície nerobí verejné súťaže. Táto činnosť je plne v kompetencii Úradu ŽSK. K tejto problematike sa môže ešte vyjadrovať odbor dopravy ŽSK, ale ani tento verejné súťaže nerobí. Komisie vytvorené z poslancov ŽSK sú iba poradným orgánom pre poslanecký zbor samosprávneho kraja. V roku 2005 komisia dopravy požadovala, aby údržba ciest, ktorá je každoročne kritizovaná, bola na lepšej úrovni, operatívnejšia, ale aj úspornejšia. Finančné prostriedky mali byť využívané efektívne a transparentne. Dopravná komisia nepredstavovala žiadny model údržby ciest. Je veľmi ľahké kritizovať, ale treba vymyslieť taký model, ktorý bude zohľadňovať všetky požadované kritériá. Otázka je, či je to vôbec možné?

Plán zimnej údržby sa schvaľuje ešte pred jej začiatkom. Ak sa príroda zachová tak ako minulú zimu, je aj ten najlepší plán nanič. Môžeme trochu porovnávať. Snehová nádielka tohtoročnej zimy preverila cestárov v celej Európe. Keď sa pozrieme na naše výsledky a situáciu v zahraničí, myslím, že sa nemusíme veľmi zamýšľať nad tým, či sa to dalo zabezpečiť lepšie. Aj alpské krajiny, ktoré sú na takéto situácie pripravené, zlyhali. Nefungovala cestná doprava a ani železničná. Nebolo to však niekoľko hodín, ale minimálne deň. Tieto krajiny majú pritom vyspelejšiu ekonomiku, disponujú väčšími finančnými zdrojmi a jasne vyhranenými kompetenciami a nakoniec aj podporou štátu. To znamená, že si môžu dovoliť viac materiálu a techniky. Pozrime sa späť k nám - podvyživené príjmy rozpočtov, nevyjasnené kompetencie a absencia štátnej podpory. Ešte chcete porovnávať? Nie je čo. Naši cestári to zvládli. V rámci svojich možností najlepšie, ako mohli. Kritika od vodičov? Čo keby sa za letné pneumatiky v zime brali vodičské preukazy? Prečo na hraniciach púšťali do republiky kamióny bez zimnej výbavy? Toto je tá otázna podpora štátu... Tieto otázky nie sú záležitosťou samosprávneho kraja, ten je nútený riešiť ich následky. Kritika situácie v cestnej doprave sa môže prirovnať k porekadlu, že po vojne je každý generál. Kritizujú tí, ktorí si myslia, že by boli lepší. Ak by to tak bolo a predložili by svoje plány v podobe, ktorá je štandardná v EÚ, boli by pravdepodobne uspeli vo výberovom konaní. Ale to sa už nedozvieme.

Vo svojom článku ste polemizovali o klientelizme a výberových konaniach. Ako člen komisie som sa nezúčastnil žiadneho výberového konania a ani som neposkytoval k tejto problematike žiadne stanovisko. Nemôžem sa k tomu vyjadriť. Výberovými konaniami a ich organizovaním sa zaoberal Úrad ŽSK.

Ďalšou závažnou vecou, ktorá sa dotýka tejto problematiky, je zákon o verejnom obstarávaní. Je polemické, či prináša naozaj to najlepšie, čo potrebuje občan. Hocijaká firma, ktorá má v obchodnom registri zapísanú požadovanú činnosť a predloží veľmi kvalitne spracovaný plán a ponúkne najnižšiu cenu, má takmer 100-percentnú šancu byť vo výberovom konaní úspešná. Nie je to len problém ŽSK. Vždy ide len o platnú legislatívu. Z toho všetkého je, podľa môjho názoru, jasné, že problém je oveľa hlbšie, ako ste ho prezentovali v NŽT. Pokiaľ ide o vodičov, je im to jedno. Oni chcú mať zjazdné a bezpečné cesty. Je im jedno, kto to spraví, len, aby to bolo.

Ďalší problém sa objavuje po zime. Výtlky! Vybratá firma, ktorá ponúkla najnižšiu cenu, bude prihadzovať a argumentovať výnimočnosťou situácie. Vyššia cena, ale neznamená vyššiu kvalitu. Firma v snahe najvyššieho zisku použije namiesto kvalitného materiálu menej kvalitný. Výsledok? Po krátkej dobe je tam výtlk znova a znova. Objednávateľa to pritom vyjde omnoho viac, ako keby si vybral drahšiu firmu s certifikátom, ktorej výrobok vydrží najdlhšie. A ešte lacnejšie by to bolo vo vlastnej réžii, kde zamestnanec pracuje pre obec, mesto, kraj, bez navyšovania zisku.

Za seba môžem povedať, že mojím záujmom pri práci poslanca ŽSK bolo, aby kvalita ciest v Turci, ich oprava a údržba, bola aspoň na štandardnej úrovni. Veľakrát bolo potrebné argumentovať, aby sa finančné prostriedky poskytli tam, kde chýbali. Bolo treba zakryť diery, ktoré sa vyskytli pri prechode kompetencií ciest II. a III. triedy zo štátu na obce, vynakladať tú trochu financií efektívne a transparentne. Moc a financie idú ruka v ruke. Tak to bolo, je a bude. Treba si počkať na ďalšiu zimu a potom si kvalitu zimnej údržby porovnať.

Milan Litva, súčasný poslanec ŽSK: Poslanecký prieskum by sa mal zaoberať spôsobom vyhlásenia súťaže a jej priebehom. Máme právo vedieť, ako vznikol problém a kde bol jeho začiatok. Po vyhlásení verejnej súťaže mal vyšší územný celok povinnosť informovať všetkých, pre ktorých zimnú údržbu robil, kto ju bude zabezpečovať minulú zimu, na koho sa majú mestské a obecné úrady obrátiť a do akého času majú dať podnety proti jej kvalite.

Systém, ktorý bol doteraz zabehnutý, bol najlepší, lebo sa dali stanoviť jednoznačné priority. Tými boli cesty prvej triedy a horské prechody. Keď ich pracovníci Slovenskej správy ciest zvládli, tak všetku techniku po ukončení údržby mohli použiť tam, kde ju bolo najviac treba na cestách II. a III. triedy. SSC mala väčšiu možnosť použitia techniky a spomínané služby urobila za kratší čas.

Musíme predovšetkým preskúmať, či verejná súťaž na údržbu ciest bola v súlade so zákonom a vnútornými predpismi vyššieho územného celku. Ak bola, tak sa bude existujúci systém zimnej údržby dať len veľmi ťažko meniť. Bude sa dať len modifikovať, aby to občania nepocítili. Dôležité je zabezpečiť, aby zimná údržba nenastala 12 až 24 hodín potom, ako napadal sneh. Hornoturčianska samospráva firmu Colas kritizovala, pretože to tak bolo.

Na základe viacerých rokovaní s ňou sa nám podarilo nájsť systém komunikácie. V poslednom období sa údržba ciest II. a III. triedy v hornom Turci zlepšila. Do konca zimy už ale nenapadalo naraz toľko snehu ako v decembri a začiatkom januára, tak nevieme, či zimnú údržbu dokáže firma zvládnuť v takej kvalite, ako to bol pred rokom. Ďalším pilníkom kvality tejto služby bude jarná údržba. Nebolo treba čakať na máj. Bolo ju treba robiť hneď, ako zišiel sneh. Najskôr v mestách, potom v obciach, až potom na spojniciach medzi mestami a obcami, jednoducho, aby tam, kde žijú ľudia, sa prášilo čo najmenej.
Pripravil: Braňo Gregor


[3. 5. 2006]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.