Nové spojení se může otevřít s ročním předstihem

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Nové spojení se může otevřít s ročním předstihem

Odoslaťod Dialniciar » 02. Máj 2006 14:11

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1249


Nové spojení se může otevřít s ročním předstihem

datum: 28. 4. 2006
médium: České stavebnictví, Pavel Kačer

Rozsáhlá železniční stavba tzv. Nového spojení, která zlepší spojení mezi největšími pražskými nádražími (Hl. n., Masarykovo n., Libeň, Vysočany, Holešovice), zatím pokračuje rychle a bez potíží. Pokud bude financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury probíhat tak jako doposud, může být Nové spojení uvedeno do provozu o rok dřív než předpokládá plán, tedy už v září 2009.

Dosud na jednom z největších stavenišť současnosti, kde se už proinvestovala víc než čtvrtina z deseti miliard korun, vše klape jak má. Spokojenost s průběhem výstavby vyjádřil zástupce investora, ing. Dalibor Podracký ze Stavební správy Praha Správy železniční dopravní cesty.
„Harmonogram se průběžně plní. Některé objektyjsou dokonce v mírném předstihu,“ konstatoval Podracký. Připomněl, že kupříkladu estakáda Krejcárek - Palmovka, vyvolaná investice mimoúrovňového křížení pro systém silniční městské dopravy, byla předána motoristům do užívání o rok dříve, už 1. prosince 2005.
Dodejme, že generálním dodavatelem je sdružení firem „Pražské spojení“, které vyhrálo před dvěma lety veřejnou obchodní soutěž. Vedoucím sdružení je SKANSKA ŽS a.s., dalšími členy jsou METROSTAV a.s., Stavby silnic a železnic a.s. a SUBTERRA a.s.

Známí partneři, tvrdé sankce

Ne každá stavba, a zvláště ne komplikované dílo, se realizuje tak dobře, jak jsme svědky u Nového spojení. Nejde však o náhodu, na kterou se stavbaři nikdy spoléhat ani vymlouvat nemohou. Dalibor Podracký uvádí důvody, které investora ke spokojenosti vedou: „Jednak zhotovitele dobře známe a víme, co od nich můžeme očekávat. A všechny práce jsou pod velkou penalizací. Výsledkem je to, že firmy se nevymlouvají na objektivní potíže, ale staví. Zatím si je pochvalujeme.“
Stavba je dobře organizována. Běžné problémy se řeší pravidelně na týdenních kontrolních dnech. Měsíčně se scházejí všichni, kteří mají k výstavbě co říci, na ředitelském kontrolním dnu. Vedle představitelů SŽDC nechybí zástupci ministerstva dopravy, Českých drah, městských částí a dalších institucí.
„Sledujeme, co se slíbilo a skutečně udělalo. A na místě se hned za prohřešky i postihují viníci. Ale takových případů zatím bylo minimum. Mohu potvrdit, že spolupráce je na velmi dobré úrovni,“pochválil Podracký.

Tunely v křemenci

V současnosti je nejvýznamnější stavbou na Novém spojení ražba dvou dvojkolejných tunelů pod Vítkovem. Ražení ze západní strany se po 43 metrech zastavilo. Nyní hornické práce probíhají z východu. Jižní tunel razí Metrostav od 27. května 2005 a hotov má být v květnu t.r. Severní tunel je dílem společnosti Subterra, která s prací začala 5. srpna 2005 a skončí v srpnu 2006. Celková délka železničního tunelu Vítkov bude činit 1365 metrů, respektive 1315 metrů.
Přestože práce pokračují podle harmonogramu, nejsou bez překvapení. „Pražská geologie je překvapivá na každém kroku. Tunely se razí v geologickém zlomu. Počáteční práce se uskutečnily v šáreckých břidlicích. Nyní se razí v tvrdých křemencích. To znamená, že se už nemohou uplatnit tunelové bagry, ale kámen se musí střílet,“ sdělil Dalibor Podracký.
Letos skončí stavební úpravy, které rozšíří Husitskou ulici včetně opěrné zdi s polomostem. Také další stavby budou navazovat podle plánu.
Na Novém spojení je sympatické, že investor i zhotovitelé myslí na Pražany a s ohledem na ně volili nejšetrnější způsob výstavby. Například vytěžený materiál, který není možné využít přímo na místě, se vozí k další recyklaci do Jenče a Lužce nad Vltavou železničními vagony, nikoli ulicemi velkoměsta nákladními auty. Dále poslouží k železničním násypům a obsypům. Další příklad: I když jsou nové tratě konstruovány s nejlepšími akustickými parametry, přesto byla okna obyvatel v přilehlých ulicích vybavena protihlukovým těsněním.
Navíc je reálné, že doba výstavby se o rok zkrátí. Tím se omezí negativní vlivy, které každá stavba na okolní prostředí má, a uživatelé budou moci dříve využívat cestovního komfortu, které železniční a silniční systém Nového spojení přinese.
„Pokud budeme moci čerpat finanční prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury tak plynule jako doposud, věřím, že termín dokončení stavby a její předání do provozu se zkrátí až o 12 měsíců,“ poznamenal Dalibor Podracký. „Určitě nebudou mít zhotovitelé problém při dnešním tempu prácí dobu realizace podstatně zkrátit,“ dodal.
Jak se říká, peníze jsou vždy až na prvním místě. Věřme, že se nestanou brzdou jedné z největších stavebních akcí v České republice. Praha totiž Nové spojení potřebuje už jako sůl.

© 2005 Metrostav, člen DDM Group
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.